بجد انا حكتب موضوع مش دراسى لكن تجربه شخصيه
اداره الاعمال فى المجال التجارى موضوع شيق جدا بصراحه انا كنت فاكره الموضوع ارقام وبس لكن اداره الاعمال اقسام كتير اوى مثلا كنت فاكره ان الاسس كلها واحده لكن ببساطه اداره الاعمال لمشروع صناعى ليه اعتبارات تانيه خالص غير المشروع الزراعى غير اغتبارات تانيه للمشاريع القائمه على التجاره الخارجيه يعنى الموضوع مش مجرد شطاره وشغل محاسبه لا ده ليه اعتبارات اخرى كتير انا طبعا المجال الزراعى درسته ومجال الاداره الزراعيه درستها بتعمق شديد على ابد اكبر اساتذه فى المجال ده زى دكتوره فاطمه عباس رئيس قسم الاقتصاد جامعه عين شمس واستاذنا حسام السعدنى ربنا يخليه لينا
واستاذنا بجد صاحب العقلبه الاشتراكيه الاسلامبه اللى علمنا اسس الدين قبل الافتصاد مسعد السعيد
اتفجات مفجاءه ان كل دراستى لاداره الاعمال كانت عامه كلنا عايزين ننجح وندير مشاريع لكن اتعلمت شىء لا تبدا فى مشروع

تجهل ما يعلمه اقل عامل فيه مش حقولك تكون محترف لكن
لابد من المعرفه بقوانين المشروع مثلا لو انا مديره لمحل ملابس للمحجبات لابد ان اكون على معرفه بكل معلومه عن المنتج عشان انا اللى حكون مسئوله عن النتايج الناظر فى المدرسه بيكون ملم باغلب المواد الدراسيه رعم انه متخصص فى ماده واحده لكن الاداره فن
والفن تنسيق والتنسيق يحتاج المعرفه الدرس الاول فى الاداره
وده مش من كتب لكن من الحياه ان اداره شىء لا اعلم عنه شىء مصيرها الفشل الذريع
ده اول درس الالمام بكافه العمليات الانتاجيه ومراحلها لوضع الخطه المناسبه للاداره الناجحه بكل اسف هنا فى الكليات المصريه
بيكون التدريب قليل جدا لكن بجد اساتذتنا ربنا يديمهم لينا يا رب
بيدونا دروس كل يوم من خلال تجاربهم فى الحياه وما تكنش عندك خيره فى مجال وتروح تفتح مشروع من غير معرفه اسس الاداره
لان الاداره الناجحه تعريفها بكل بساطه الاستغلال الامثل لكل الموارد المتاحه لتحقيق معظمه الربح باقل التكاليف معظمه الربح يعنى افضل ربح واعلى ربح باقل التكاليف زى ايه انت بتبيع كيلو الطماطم بجنيه مثلا طاب لو جبت اداوات لعمل الصلصه حتعمل الطماطم المجففه اللى بتتصدر وكمان الصلصه اللى التاريخ بتاع الصلاحيه اكبر كتير من عمر الطماطم الخام فى مواسم غلو الطماطم باسعار عليا العمليات الانتاجيه دى اسمها القيمه المضافه
يبقى القيمه المضافه هى تحقيق معظمه الربح من خلال عمليات ومعاملات تتم على المنتج مما يحقق اعلى ربحيه واقصى استفاده للمنتج كلام مبسط جدا وعلى فكره انا قبل ما اكون دارسه للزراعه فانا خريجه اداره اعمال فندقيه وده اول موهل حصلت عليه وبحب الاداره والكلام فيها هى والتسويق جدا لانهم هما المستقبل وطوق النجاه لاى اقتصاد متعثر مع امنياتى بلفائده