المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : انت عارف اصعب حاجة على الانسان ايه...؟

سام سام
07-09-2009, 11:37 PM
انت عارف اصعب حاجة على الانسان ايه...؟
انه يكون حاسس بالقهر والذل ومش قادر حتى يتكلم
فعلا انا معاك دا تخبيط وسياسة قاتلة للشباب عملين يودونا يمين وشمال ماشى دبلومة ماشى اى سى دى ال طب اللى احنا اتعلمناه فى الجامعة دا كان ايه سمك والا لبن والا تمر هندىانا خريج اداب وشغال مدرس من 2002باخد ملالين من يوم ما كنت شغال بالحصة زل واهانة ازاى ابقى شاب طويل عريض شغالب ب 90 ج قولت لنفسى اسيب ام التدريس وادور على شغلانة تانية روحت ادور لاقيت كل الوظائف وكانها قد حجزت لولاد الناس طبعا وملقتش غير اما الامن واما مندوب مبيعات فى الشوارع
سالت نفسى امال انا كنت بتعلم ليه
ما كنت سيبت ابو ام التعليم واتعلمت صنعة اكل منها عيش دا كل زاميلى اللى سبونا
وخرجوا ايام ما كنا فى الابتدائى دلوقت مرتحين اللى عنده ورشة والا مشروعة نجح وبقا عنده عربية واجوز قولت لنفسى حبه صبر بس الحبة بقوا حبتين وتلاتة وعشرة
ومليون حبة قالوا دا انت هاتتعاقد قولت فورجت اى نعم المرتب فى ام التربية والتعليم
شويه بس اهو افضل من الامن والا مندوب المبيعات لقيت كل من هب ودب عمال يطلع
قرارات تذل فينا وحسسونى انى دبلوم تجارة وعايزين يهيؤنى للتدريس
دبلومة ايه بس دا انا شغال من 2002 يعنى عندى خبرة فى التدريس تساوين مليون دبلونة
والله انا تعبت ومليت وحاسس بالسجن والزل لانى مش عارف اتكلم مع حد يسمعنى ولو سمعنى هل هايحس بيه
انا عايز اسال الوزير سوال واحد
انا خريج اداب وبدرس من 7 سنين السوال هوه ... انا الجامعة اللى خدتهادى لزمتها ايه ؟.
طب لو ابنك مدرس متعاقد وانت قضيت عمرك تصرف عليها علشان لما يكبر يسعدك ويعينك كان ايه شعورك لو بعد كل التعليم دا قالوله امشى لان ما معكش دبلومة ولا icdl
طب كمان سوال . طب ازاى اخد دبلومة اللى فيها حضور وانصراف وانا بدرس وليه بردة حضور وانصراف , الله لايوريكم ناظر زى بتعنا عنده حقد للمدرسين الجدد غريب نفس ومنى عينه نفضلو بالحصة علشان يفضل متحكم فينا ويفش النقص اللى عنده

طب سوال كمان ..؟ ازاى عايز اربع ميديولات واليونسكو بيقول لازم تمتحن فى السبعة ؟
لا اقول الا حسبى الله ونعم الوكيل

رحمة حسن
08-09-2009, 12:37 PM
دى مشكلتنا كلنا يعنى ده احساس جماعى ويمكن هو ده اللى مصبرنا اننا بصدد قضية واحدة وده افضل من الظلم الفردى علشان هتلاقى ناس تشاركك همومك
شارك فى حملة المتعاقدين لاسترداد حقوقهم وابعت كل الكلام ده للجهات المعنية انا لما وصلت رايى لبض الصحف حسيت بالراحة اى حد ما حتى لو مش هيكون فيه نتيجة المهم يعرفو اننا مقهورين واننا قوة احنا 190 الف معلم يعنى من غيرنا المركب تقف!!!
You can see links before reply

مدرسة علوم
09-09-2009, 01:22 AM
السلام عليكم
نقول الحمد لله احنا احسن من غيرنا ده انا اعرف ناس زميلى كانو الاوائل على الكلية و كلمة ممتازين و مجتهدين قليلة عليهم و بقلهم 4و 5 سنين و اكتر ما بيشتغلوش و الناس اللى اصغر منهم بالوسايط اشتغلوا
الحمد لله رب العالمين

هارد
10-09-2009, 12:47 AM
انا معايا تربية وبتقدير جيد جدا مع مرتبة الشرف ,واول دفعتى ورابعة على الكلية ومعاياicdl
بس حاسة باحباط ومش عاوزة اقدم اصلا فى الأكاديمية زهقت امتحانات

متعاقد مظلوم
11-09-2009, 05:36 AM
شاركو معنا في الحملة الكبري لاسترداد حق المدرسين المتعاقدين