المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : الدبلومة التربوية والتثبيت

كارمنز
06-07-2009, 12:25 AM
ارجوكم ساعدوني انا عضوة جديدة متعقدة قصدي متعاقدة وقربت اتجنن تم تعيني بالتعاقد في 1\4\2009 كاخصائية اجتماعية و اريد ان افهم هذا البند
يلزم الطرف الثاني بالحصول على شهادة بالتأهيل التربوي اللازم والحصول على شهادة الصلاحية لمزاولة التعليم بالمرحلة التعليمية التي يتقدم لها بالاكادمية المهنية للمعلمين خلال سنتين من تاريخ ابرام هذا العقد ويجوز لوزير التربية والتعليم تجديدها لمدة سنة اخرى فاذا لم يحصل على الشهادة خلالها انتهى عقده تلقائيا دون حاجة الى اي اجراء .
1- ما هي شهادة التأهيل التربوي وما هي شهادة الصلاحية ارجو توضيح الفرق؟
2- اذا كان القصد هو شهادة دبلومة تربوية والاخري الصلاحية من الاكادمية المهنية للمعلمين فأي منهم يسري على الاخصائي الاجتماعي وكما تعلمون فلاخصائي الاجتماعي لا يزاول التعليم ( كما ذُكر في البند )؟
باختصار هل مطلوب مني ان التحق بكلية التربية للحصول على دبلومة تربوية مثل المعلمين المتخرجين من كليات غير تربوية لازاول عملي كاخصائية اجتماعية ؟ارجو منكم توضيح هذا البند من العقد حيث انه مطلوب مني محو امية خمس افراد لاستمرار العقد ولا استطيع عمل كل هذا معا ( مزاولة عملي ومحو الامية والالتحاق بالدبلومة ) حيث انني متزوجة ولدي طفلة صغيرة دون سن المدرسة
هما عايزين ايه بالظبط عايزن يقرفونا ويجبرونا نتفصل عشان يعينوا غيرنا وهكذا وقال يعني هما عملوا اللي عليهم بس احنا اللي قصرنا حسبي الله ونعم الوكيل:28::28:

نداء الجنة
06-07-2009, 03:49 AM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
أولا أهلا بحضرتك وشرفت المنتدى
ثانيا انا معلم مساعد ( علم نفس ) عقد مميز
وكثرت الاقاويل بشأن الدبلومه التربويه
وايضا بشان الكادر قيل ان المعلم المساعد سيدخل امتحان الكادر فى شهر اغسطس
وقيل يجب اولا انهاء دورات طرق التدريس قبل الامتحان
لا احد يعلم الحقيقه
ادعو الله أن تتضح الصورة قريبا وتتحدد الامور حتى لا نظل هكذا فى حيرة من امرنا
كنت أتمنى إفادتك
فى أمان الله

ali_elbehery
06-07-2009, 07:41 PM
أنا معلم مساعد حاسب آلى تم توقيعى التعاقد المميز فى 16/11/2008 و لم أحصل حتى الأن على دبلومة التربوى عايز أعرف موقفى بالنسبة للتثبيت .
مع العلم أنا تعاقدت تعاقد عادى ثلاث سنوات سابقة للعقد المميز و لكن كنت متعاقد لتدريس مادة الرياضيات.
و أنا حاصل على بكالوريوس تجارة 2002

حمادة كامل
09-07-2009, 02:09 AM
لا دبلومة يا شباب سيتم تقيم المعلم تحت اشراف وكيل المدرسة وسيوضع له درجا مثل التقويم الشامل للتلاميذ ومن خلا هذا التقويم تلغى الدبلومة ويحدد دخول المعلم المساعد الكادر او لا

ثانيا الاخصائي الاجتماعى ليس له دبلومة تربويه لانه مؤهل تربويا وسيعامل مثل المتعاقدين بنفس التقويم ولكن فى مجاله

zoser2
10-07-2009, 01:57 PM
:6::17:السلام عليكم جميعا بجد بستفيد من اخباركم وان كانت بتحيرنى فى بعض الاحيان لاننا مدرسين مساعدين بس من مؤهلات مختلفة وكمان تخصصات مختلفة وعلشان كده فيه اخبار بتفرح ناس وتزعل ناس عموما انا شرفت بمعرفتكم:18:

ياسر الدقاق
12-07-2009, 12:42 AM
ما هو مصدر الأستاذ حمادة كامل في كلامه ؟ وهل هذا الكلام صحيح فعلا أرجو الرد

النص الحلو
12-07-2009, 03:46 PM
انا ليسانس اداب وكتبت عقد اخصائي مساعد مكتبات ووكيل وزارة التعليم في السويس عمل عندنا اجتماع وقال في سنه تتعمل في اكاديميه التعليم تبدأ من شهر 2 والامتحان شهر 8 اعتقد هي دي شهاده الصلاحيه لمزاولة التعليم بس سؤالي الاكاديميه دي تبع ايه الجامعه مثلا حد يفيدني ارجوكم

sally2009
12-07-2009, 07:47 PM
السلام عليكم...
بالنسبه للزملاء الحاصلين على مؤهلات غير تربويه .... تجاره او اّداب او علوم .... فلابد من الحصول على دبلومه تربوى حتى يتعادلو مع خريجى التربيه ...... وهذا البند موجود فى العقد وهى الحصول على شهادة تأهيل تربوى ...... أما بالنسبه للزميله التى تعمل أخصائيه اجتماعيه فلا حاجه لها لعمل ذلك ... لأنها خريجة خدمه اجتماعيه وهؤلاء مؤهلون تربويا ...... وبالنسبه لترخيص مزاولة المهنه فهذا خاص بالأكاديميه المهنيه للمعلمين... هى التى تتولى ذلك ......

كارمنز
13-07-2009, 12:27 AM
الاخت sally2009 انا عارفة ان كلامك صحيح منطقيا لكن من امتى الناس دي بتاخد قرارات منطقيةولا بتتعامل مع الواقع كلامك صح بس لازم يكون ليه مصدر موثوق غير الاستنتاج العاقل والمنطقي

س ا يوسف
13-07-2009, 01:20 AM
لا دبلومة يا شباب سيتم تقيم المعلم تحت اشراف وكيل المدرسة وسيوضع له درجا مثل التقويم الشامل للتلاميذ ومن خلا هذا التقويم تلغى الدبلومة ويحدد دخول المعلم المساعد الكادر او لا

ثانيا الاخصائي الاجتماعى ليس له دبلومة تربويه لانه مؤهل تربويا وسيعامل مثل المتعاقدين بنفس التقويم ولكن فى مجاله
اعلم ان لم يكن معك الدليل
فهذا تضليل للناس

محمدمحمودحسين
13-07-2009, 07:16 AM
هل يوجد امتحانات كادر للمتعاقدين بالأزهر وهل ما يردد من اشاعان حول التثبيت صحيحة ؟
ياريت يا اخوانى حد مسؤل هواللى يرد على هذه الاستفسارات علشان احنا شبعنامن الكلام اللى
مش جايب همه ومعلش لصراحثى هذه بدون زعل0

عمده
13-07-2009, 11:26 AM
السلام عليكم ياجماعة
نصيحة لكل للى عايز يعمل دبلومة تربوية ياريت يعملها فى( كلية التربية جامعة بنى سويف)
انا عملتها السنادى ومستنى النتيجة
ا ريت ياجماعة تدعو لى النتيجة هتظهر الاسبو ع ده
دبلومة مهمه ولا مش مهمه كلام كتيييييير ومفيش واحد مسئول يطلع يقول اى حاجة علشان نمشى صح
على فكرة بغض النظر عن المصاريف الكتيييييييييييييييييييييييييير اللى هتتصرف عليها وبغض النظر عن إستغلال الدكاترة لما عرفوا انها مهمة لكن هتستفيدوا منها بجد:28::28::28::28::28::28::28::28::28::28::39:
سلخونا فى الكتب ولا عزاء
عمده

عمده
13-07-2009, 11:32 AM
الكلام ده اكيد يا استاذ سيف يعنى متاكد ولا
ويا ترى ايه هى دى مصادرك

س ا يوسف
13-07-2009, 11:38 AM
الكلام ده اكيد يا استاذ سيف يعنى متاكد ولا
ويا ترى ايه هى دى مصادرك
كلام ايه
انا لم اقل شئ
انا شاركت ردا على
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة حمادة كامل You can see links before reply (You can see links before reply)

اعلم ان لم يكن معك الدليل
فهذا تضليل للناس

mrsherif3
03-08-2009, 04:57 PM
السلام عليكم انا مشكلتي جامده انا معايا اداب تاريخ ومدرس فصل وفي نفس الوقت بذاكر تربيه انجليزي وعايز اقدم في التربوي حد يعرف كليه تربيه قربيبه من القاهره ويكون امتحان التربوي فيها متاخر لحد شهر 7 يعني بعد امتحانات كليه التربيه انا مش مشكله عندي اني اذاكر الاتنين مع بعض المهم ان الامتحانات لاتتعارض مع بعضها ولو في حد يعرف شرط التقدم للدبلومه في بنها يقول ليا وهل هي اقليميه:28::28::28::28::28::28::28::28::28::28::28 ::28::28::28::28::28:

shreen_s
03-08-2009, 10:15 PM
بنها مش اقليميه وطالما بتكمل دراسات عليا فانت تقدر تكمل فى اى جامعه تحبها سواء اتخرجت منها او لاء يعنى الدراسات العليا مفيهاش قيود

mike
04-08-2009, 02:43 AM
هما 3 نقاط غير قابلين للمناقشة أو التفاوض
1- دبلومة تربوية لغير خريجى كليات التربية
2- مضى أكثر من عام كمعلم مساعد
3- ال icdl وده شرط مستحدث لا نقاش فية
هتلف الايام وتدور والكل هيعرف ان ال 3 شروط فقط وليس شيئ اخر هم شرط التثبيت وسبق ان كتبت موضوع عن التقارير السرية ومرضى وغير مرضى وهم لا شيء

مسعد بدر
10-08-2009, 01:51 AM
يا جماعة السلام عليكم الاول لازم نكون منظمين عشان نعرف نطالب بحقوقنا ونعرف اية المطلوب منا وعشان كدة انا قررت اعمل رابطة لمدرسين التعاقد نستطيع من خلا لها المطالبة بحقوقنا ومن يريد ان يساعدنى علية الاتصال بى على الموبايل 0103836060 يا جماعة لازم نكون يد واحدة وشكرا للجميع

ASARSAT
12-08-2009, 07:23 PM
اولا كترالكلام بخصوص تثبيت المتعاقدين ......................... ان شاء الله هجبلكم النشرة اللي جت من الوزارة وارفعهالكم علشان تقروها وتشوفوها ..................

ASARSAT
12-08-2009, 07:28 PM
السلام عليكم ياجماعة
نصيحة لكل للى عايز يعمل دبلومة تربوية ياريت يعملها فى( كلية التربية جامعة بنى سويف)
انا عملتها السنادى ومستنى النتيجة
ا ريت ياجماعة تدعو لى النتيجة هتظهر الاسبو ع ده
دبلومة مهمه ولا مش مهمه كلام كتيييييير ومفيش واحد مسئول يطلع يقول اى حاجة علشان نمشى صح
على فكرة بغض النظر عن المصاريف الكتيييييييييييييييييييييييييير اللى هتتصرف عليها وبغض النظر عن إستغلال الدكاترة لما عرفوا انها مهمة لكن هتستفيدوا منها بجد:28::28::28::28::28::39:
سلخونا فى الكتب ولا عزاء
عمده

اشمعنا جامعة بني سويف يعني ............... منا اهو 4 سنين ف الكلية شوفنا فيها العجب ....................
بخصوص الدراسات العليا ممكن تدرسها في اي جامعة ما عدا الجامعات اللي بتخاف علي سمعتها ..... ( طالما هتدفع وتريشهم - زي ايام الكلية كنا بنشتري كل الكتب - هتنجح وتعدي ) * طبعا المصاريف حراقة يمكن 2000 ولا 3000 جنيه ف السة الواحدة *

:7::7::7::7::7::

قمر السويس
02-09-2009, 12:17 AM
السلام عليكم
انا عندى استفسار يا جماعه
انا دلوقتى ماضيه العقد 13/3/2008
ولسه هدخل دبلومه السنه دى ان شاء الله
معنى كده انى مش هاخد التربوى قبل سنه كمان
لو قدمت على الصلاحيه فى السنه اللى جايه هيبقى ناقص على العقد شهرين بس
يعنى دلوقتى الحل ايه

ياسر الدقاق
02-09-2009, 03:27 AM
الحكاية في تخبط ومحدش عارف حاجه حتي الوزارة نفسها

الوريث
17-10-2009, 11:25 PM
السلام عليكم ورحمة اللة وبركاتة
الرجاء التفصيل التى تخص الكلية التى التحقةبها وقومة بدراسة الدبلومة التربوية والمدة التى تمت فيها الرجاء بالاستفاضة

mansy_2920
19-10-2009, 01:51 AM
بصراحة هم قالوا في الاكاديمية ان الامتحان حايكون في الشهر ده والمسؤل قالي لما سالته اعرف الميعاد بالضبط منين علشان استعد جاوبني دور علي نفسك ياستاذ اسال على النت او الادارة التابع له

mansy_2920
19-10-2009, 02:00 AM
معقول ياجماعة اللي بيحصل لنا ده والبهدلة اللي بنتبهدلها