المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : الأهلي يعلن عن مديره الفني .. البرتغالي نيلو فينجادا

mr.osama
12-06-2009, 07:10 PM
الأهلي يعلن عن مديره الفني .. البرتغالي نيلو فينجادا

You can see links before reply
أعلن النادي الأهلي عن هوية مديره الفني الجديد لفريق كرة القدم في الموسم المقبل .. المدرب البرتغالي نيلو فينجادا تولي تدريب الفريق

وكانت تقارير قد ابرزت العديد من الأسماء لتولي تدريب الأهلي خلفا للبرتغالي مانويل جوزيه الذي ترك منصبه لتولى تدريب منتخب أنجولا.

وبرزت أسماء فينجادا والألماني مايكل سكيبه قبل أن يتجه الثاني لتدريب فريق اينتراخت فرانكفورت الألماني.

يذكر ان جوزيه قد رحل عن الأهلي بعد تحقيق 19 بطولة مع النادي الأحمر كان آخرها الدوري الممتاز موسم 2008/2009 الذي فاز به بعد مباراة فاصلة أمام الإسماعيلي.

mr.osama
12-06-2009, 08:05 PM
هذا خبر مؤكد .. حيث تم الأعلان عنه رسمياً عبر قناة الأهلي.

سقراطه
12-06-2009, 08:08 PM
مليون مبارك
للمدرب البرتغالي نيلو فينجادا تولي تدريب الفريق الاهلاوى
فهذا شرف عظيم له

mr.osama
13-06-2009, 02:28 AM
تلك آراء بعض الجماهير على اختلاف انتماءاتها في فينجادا .. والملاحظ أن معظم الأهلاوية مش راضيين عن فينجادا ويعتبرونه أقل من أن يتولى مسئوليه المدير الفني للنادي الأهلي:

ان شاء الله ربنا هيوفقه ويبقى احسن من جوزيه عارفين ليه لان النادى الاهلى مش هو الزمالك وان شاء الله نحصل على كل البطولات
=============================
بالرغم من اداره النادي الاهلي لم تراعي مشاعر جماهيرها وان يكون اختياراتهم علي اسس ومعايير اعلي من فينجادا بمراحل علشان يكون هناك مدرب قادر علي قياده مسيره احلامنا الكبيره وان جوزيه قدر يوصلنا للعالميه ولشهره طاغيه عايزين ييجي اللي بعدو يدعم موقفنا بقي العالمي اكتر وظهورنا يكون قوي وننسي التمثيل المشرف فقط ولا اعتقد يا شباب ان فينجادا يملك من الفكر ما يؤهله لفعل ذلك ولو حتي الاهلي بقي يفوز معتقدش ان في يوم من الايام حنسب الفضل ده للمدرب ومهما عملت فينا الاداره انا اكيد وكلكم مش بنعشق الاداره لا احنا عشاق النادي الاهلي والفانله الحمرا مهما كان مين الاداره .... اداره استهانت بنا فلتعلم ان الادارات تزول ويبقي اسم النادي علي مر العصور اللهم اني لا اسالك رد القضاء ولكني اسالك اللطف فيه مشجع مصري اهلاوي محروق دمه
يا عم فينجادة الاهلى معندوش جون والله ما عندنا جون ومن دلوقتى لازم تفهم انك كنت فى عز الزمالك وحظك الطين فى سواد الاهلى وكان جاى جون 100% بس تصفية الحسلبت مشتو مش مهم اى حاجة المهم يكون عندنا جون وانت احسن من 50 جوزية والخطيب وحسن حمدى ممشينها محسوبية واسال اسامة حسنى

إن شاء الله يحقق مع الأهلي بطولات زي بلدياته- و ياريت يبقي قريب من قلوب لاعيبة الفريق زي ما كان جوزيه - و بالتوفيق.

ممكن نصبر على الراجل دا لان انا شايف انه افضل مدرب للاهلى فى الفترة دى وبعدين الناس الى بتقارن بين جوزية وفينجادا اعتقد الظروف كلها كانت مع جوزية وياريت منصعبش المهمة على اى مدرب تانى يجى بعد جوزية مش معقول هنعد طول عمرنا على ذكرى ان كان عندنا مدرب اسمة جوزية المفروض ندور على المستقبل كلنا مع فنيجادا وبالتوفيق انشاء لله
اولا على عدم الاعتماد على مدرب مصرى فان هناك من كتب ان الاهلى فقط هو كذلك وارد واقول انها الثقافه الرياضيه يا مان فى مصر كلها وليس فى الاهلى فقط ولو كل فريق عنده المقدره فى المال لكلهم ذهبوا المدربين الاجانب وحتى الزمالك فى عز ازمته لم ياتى بمدرب مصرى او من ابناءه ولكن ذهب الى الخارج ونظر اليه وبح فيه حتى انتقى منه ديكستال وكذلك الاسماعيلى ايضا كان بامكانه ان يستفاد من مدرب ريكاردو او غيره من الاجانب وايضا ذهبت عيونه الى الخارج
ملخص تلك النقطه هى "الثقافه"........
وبعدين هناك من بقول لك نحكم عليه عندما نراه فانا لى راى اخر
وهل كنا اعمياء فى السنين الماضيه عندما درب الزمالك وعندما دربنا من قبل؟...........
وكنت اتمنى انى ارى ريكاردو بصراحه بس الاهلى سابه حتى تعاقد مع فريق اخر كما حدث مع شريف اكرامى وكلاهما يعشق الاهلى بجنون وكلامهما خير دليل........
واللى يقولك هو جوزيه جه وهو مش معروف هأرد واكد انه يكفى انه اخرج لويس فيجو الى العالم الكروى تلك وحدها تعرفه الى العالم كله........
تمنباتى بالنجاح للاهلى فى وجود المدرب اللى فى وجهة نظرى ياخد5 م

يا جماعه هوا مدرب كويس
بس عنده مشكله واحده بس
انه اثناء التمرين لو لقى طيارة ماشيه فى الجو يسيب التمرين ويتفرج على الطيارة !!!
والله بجد
هى دى مشكلته اللى بكره هتلاحظوها عليه
وابقوا افتكروا .
واضح من الكومنتات ان مفيش حد اهلاوي عايز المدرب ده
ياريت حد يعمل جروب ع الفيس بوك و يجمع توقيعات الاهلاوية
و ياريت الفيس بوك يعمل استطلاع راي يشو راي الاهلاوية في فينجادا
عشان ادارة لاهلي تعمل حساب الجمهور بعد كده لانها متاكده ان الجمهور مكانش عايز فينجادا
اول توقيع basem el ahlawy
يارايت اللي يجي يوقع بعد كده
معلش ياجماعة هى الناس إللى بتقول المدرب مع الجو إللى هتوفر له إدارة الأهلى هيبان شغله , طب ما ياما مدربين كتير جوم للأهلى وكان بردو موفر ليهمـ كل شىء ومع ذلك ماقدروش يحققوا شىء
نسيتوا بونفرير إللى كان ماشى مع الأهلى متصدر الدورى طول الموسمـ وفى الأخر أتغلبنا من إنبى ! تعرفوا الراجل دة لو كان أخد الدورى ساعتها كانوا هيبقوا عليه لكن الصدمة كانت جامدة على الكل وقتها رغمـ إنه كان مدرب كويس
نفس الأمر بالنسبة لفينجادا حتى هتلاقوا شوية زملكاوية اللهمـ ماحفظنا معرفش بيطلعوا منين بيقولوا إشرب يا أهلى , دة أكبر دليل على إنهمـ فريق فاشل مش بيعرفوا يجيبو مدربين هههههههههههههههههه
ومش كل مرة هتسلمـ الجرة ياجماعة وإللى حققه جوزيه مع الأهلى فى ظل عوامل مساعدة له صعب أى حد يكررره مهما كان مين , خصوصاً إنك هتلاقى منافسة شرسة من جميع الفرق الموسمـ القادمـ فى الدورى مش زى زمان
ومع ذلك إحنا ورا الاهلى حتى لو جابو حسانين سبانخ يمسك الأهلى , وبالتوفيق لفينجادا ويارب يخيب ظن الأهلاوية السلبى فيه
دى حقيقه وبلاش نضحك على انفسنا
وكل مره يقولوا ان ما ينفعش مدرب مصرى
ليه يا كباتن انتوا لا تثقوا فى انفسكم
كابتن مختار كان مكسر الدنيا بلاعبين ما حدش يعرفهم وغيره وغيره
افتكر ان فينجادا هيكون سبب فى رسوب قايمه حسن حمدى

اى حد بالنسبة لنا احنا الاهلوية ها يبقى فاشل مقارنة بما خققه مانويل جوزيه مع الاهلى والجيل ده وعلى العموم لسه بدرى عشان نحكم عليه ولكن العينة بينة
وانا لا اتوقع له الفشل "الذريع" كما يتوقع البعض المتشائم زيادة عن اللزوم.. الجو العام في الاهلي يجعل من اي مدرب "عادي" نجم لانه يعمل وسط ادارة محترمة ولاعبين جيدين... نصبر ونشوف وبلاش نعمل زي الجماهير الغير واعية !
ياااااااااااااااا جمــــــــــــــاعة
لا تسبقوا الحكم عليه مش لسه لما يجرب العمل فى الجو الى بتوفره إدارة النادى الإهلى لاى مدرب خاصة انه جــــــو غير متوفر للأندية الأخرى وغير كده معاه أحسن لعيبة فى مصـــــر
ملاااحظة مهمه////

ما نحكمش على اى مدرب اشتغل مع الزمالك لانه هناك فروووووووووق كثيرة فى الإدارة
وووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووو شكراااااااااا
ياخساره انا حزين جدا و كل الاهلاويه حزناء يا خساره يا اهلي بجد دلوقتي لللاسف جه الوقت اللي هايبدا يفرح فيه الزمالكاويه و الاسماعلاويه و عفوا من اليوم نقدر نقول عفوا هذا ليس زمن الاهلي يا خساره .
يا اهلى
رااااااااااااااااح زمنك
وجى زمن الفريق الابيض
وجماهير الفلنه البيضة
عشان ناخد الدورى بقى
و>>>> تانى فينجادا
حسام البدرى أفضل من فينجادا مليووون مرة

فينجادا لا يملك اي شيء جديد يقدمه لنادي الاهلي يعني صفر
مدرب فاااااااااااااااشل جداااااااااا لايصلح لادارة قلعة العظماء النادي الاهلي

mr.osama
13-06-2009, 02:44 AM
فينجادا: ما قدمه جوزيه مع الأهلي مذهل .. ولكني أختلف عنه

أبدى البرتغالي نيلو فينجادا المدير الفني الجديد للأهلي انبهاره بما قدمه مواطنه مانويل جوزيه المدير الفني السابق مع الفريق الأحمر واصفا إياه بأنه مذهل، مستدركا أنه يختلف عنه.

وقال فينجادا في أول حوار له بعد توليه تدريب الأهلي لقناة النادي الأحمر يوم الجمعة: "ما فعله جوزيه مع الأهلي لا يصدق ومذهل، وأعتقد أنه لم يحدث من قبل".

وأضاف المدير الفني السابق للزمالك "أتمنى أن أسير على ما حققه جوزيه، ولكن في النهاية جوزيه واحد فقط".

وتابع فينجادا "ولكني أختلف عنه بالطبع".

وأوضح المدير الفني الـ39 في تاريخ الأهلي "عقدي مع الأهلي موسمين وأتمنى أن أستمر مع الفريق مثلما فعل جوزيه".

واستمر جوزيه مع الأهلي لمدة خمس سنوات حقق خلالها 19 بطولة آخرها الدوري الممتاز موسم 2008/2009 بعد مباراة فاصلة أمام الإسماعيلي.

وأشار إلى أنه وجوزيه أصدقاء "نتهاتف سويا في آخر أربع سنوات تقريبا مرتين أسبوعيا، لقد نصحني بتدريب الأهلي ومنحني الكثير من المعلومات".

وأردف المدير الفني الحاصل على الدوري الممتاز موسم 2004 مع الزمالك "لا استطيع أن أعد بتحقيق إنجازات محددة، ولكني أعد أن أبذل قصارى جهدي ورفاقي لتحقيق الأفضل للأهلي".

وخاطب جماهير الأهلي أنه أصبح أحد أفراد عائلة النادي "أتمنى دعمهم للوصول لأفضل النجاحات مثلما حدث مع جوزيه".

إلى ذلك، تطرق فينجادا للتغييرات المتوقعة في فريق الأهلي في الموسم المقبل قائلا: "كل فرق العالم تغيير فرقها بعد فترة".

وتابع "فريق بحجم برشلونة فاز هذا الموسم بدوري أبطال أوروبا والدوري الإسباني إلا أنه بالضرورة سيجري بعد التعديلات الموسم المقبل".

وأبدى فينجادا سعادته بالتعاون مع الجهاز الفني الذي عمل في المواسم السابقة مع جوزيه، بالإضافة إلى اقتناعه بالمعسكر الخارجي الذي سيجريه الأهلي في ألمانيا استعدادا للموسم الجديد.

واختتم فينجادا حديثه على قناة الأهلي ساخرا "قميصي الآن أحمر مع الأهلي ودمي أيضا".

شمس بياض
13-06-2009, 02:25 PM
انا كنت عايزة اعرف راى حضرتك مستر اسامة

حقيقى
لان لك نظرة ثاقبه كاهلاوى
هل توافق على فينجادا
والله المصاروة فيهم ناس اكفاء

لكن بقى عقدة الخواجه

mr.osama
13-06-2009, 07:02 PM
انا كنت عايزة اعرف راى حضرتك مستر اسامة
حقيقى
لان لك نظرة ثاقبه كاهلاوى
هل توافق على فينجادا
والله المصاروة فيهم ناس اكفاء
لكن بقى عقدة الخواجه

بصراحة أستاذة/ نور .. منذ حوالي خمس سنوات توقعت أن يفوز فريق الأهلي بكل البطولات وأن الفريق لن يهزم وبالفعل تفوق الأهلي على الجميع .. وهذا لم يكن فهلوة ولا تخمين ولكن قراءة للواقع وللمفردات الموجودة في ذلك الوقت من لاعبين على مستوى عالي ومدير فني متميز قوي الشخصية وإدارة متميزة معروف عنها الاحترام والانضباط والالتزام .. وهكذا
لكن هذه المرة .. أنا محتار وذلك لأنني اعتقد أن فينجادا شخصيته مش قوية والفريق يمر في الفترة الحالية بمرحلة انعدام وزن وتكوين لفريق جديد .. وكما تعلمون أن نجاح أي فريق يتوقف على عده عوامل مترابطة ومتكاملة أهمها بالترتيب:
1- اللاعبين على قدر كبير من المسئولية والمهارة.
2- مجلس إدارة قوي ومترابط ومنظم.
3- مدير فني ذو شخصية قوية .. أقوى من اللاعبين.
4- جهاز فني وإداري وطبي متوافق ومخلص في عمله.
5- جماهير واعيه.

* واعتقد أن الأمور ستتضح اكثر من خلال فترة الاعداد والدورة الودية التي سيشارك بها الأهلي في انجلترا في شهر يوليو القادم.
وبالطبع اتمنى أن يواصل النادي الأهلي انتصاراته على المستوى المحلي وأن يعود من جديد للانتصارات الأفريقية.

كريم ماضي
13-06-2009, 10:32 PM
بصراحة أستاذة/ نور .. منذ حوالي خمس سنوات توقعت أن يفوز فريق الأهلي بكل البطولات وأن الفريق لن يهزم وبالفعل تفوق الأهلي على الجميع ..

كل الاهلويه بيقولوا نفس الكلام بجد
وكمان كل الاهلويه بيقولوا علي فلافيو انهم كانوا متوقعين له مستقبل كويس مع الاهلي مع العلم انه قعد سنه ماجبشي جون والهدف الوحيد جه خطأ والاهلويه كانوا بيسبوا ويلعنوا فيه
وبعد كده الكلام بيتغير

والحمد لله ان جمهور الاهلي كله مبسوط بالمدير الفني الجديد
والف مبروك عليكم

mr.osama
13-06-2009, 10:48 PM
كل الاهلويه بيقولوا نفس الكلام بجد
وكمان كل الاهلويه بيقولوا علي فلافيو انهم كانوا متوقعين له مستقبل كويس مع الاهلي مع العلم انه قعد سنه ماجبشي جون والهدف الوحيد جه خطأ والاهلويه كانوا بيسبوا ويلعنوا فيه
وبعد كده الكلام بيتغير
والحمد لله ان جمهور الاهلي كله مبسوط بالمدير الفني الجديد
والف مبروك عليكم

الحمد لله .. لم اتعود الكذب .. ولا أقبل أن أحد يكذبني .. عموماً الله على ما أقول شهيد .. وبخصوص فلافيو فمعظم الأهلاوية انتقدوه بعنف وبعد تألقه أكدوا على أن مانويل جوزيه هو الوحيد الذي كان على صواب عندما صبر عليه وانتقدوه بعد ذلك لأنه لم يصبر على أي مهاجم آخر مثل فلافيو .. عموماً أنا لم أذكر فلافيو في مشاركتي السابقه .. وياريت لما تحب ترد على مشاركة لي ترد على ما أكتبه ولا تعمم الكلام فأنا أقبل الاختلاف ولكن بأسلوب كويس بدون تكذيب وسخرية.

كريم ماضي
15-06-2009, 10:23 PM
الحمد لله .. لم اتعود الكذب .. ولا أقبل أن أحد يكذبني .. عموماً الله على ما أقول شهيد .. وبخصوص فلافيو فمعظم الأهلاوية انتقدوه بعنف وبعد تألقه أكدوا على أن مانويل جوزيه هو الوحيد الذي كان على صواب عندما صبر عليه وانتقدوه بعد ذلك لأنه لم يصبر على أي مهاجم آخر مثل فلافيو .. عموماً أنا لم أذكر فلافيو في مشاركتي السابقه .. وياريت لما تحب ترد على مشاركة لي ترد على ما أكتبه ولا تعمم الكلام فأنا أقبل الاختلاف ولكن بأسلوب كويس بدون تكذيب وسخرية.

أنا اسف جدا وبجد مش قصدي بالله عليك ياتزعل مني
انا اسف جدا جدا

mr.osama
15-06-2009, 11:37 PM
أنا اسف جدا وبجد مش قصدي بالله عليك ما تزعل مني
انا اسف جدا جدا
حصل خير .. يا كريم

dream
17-06-2009, 11:22 AM
ربنا يسهل

والفريق يتقدم

ويمكن المدرب يحاول يعطى فكر جديد

يحاول ان يظهر به

مترقبين ومنتظرين

شكرا استاذ اسامة

dream
17-06-2009, 11:43 AM
ربنا يسهل

والفريق يتقدم

ويمكن المدرب يحاول يعطى فكر جديد

يحاول ان يظهر به

مترقبين ومنتظرين

شكرا استاذ اسامة

mr.osama
18-06-2009, 06:10 PM
فينجادا يعتذر عن عدم تدريب الأهلي

أعلن النادي الأهلي اعتذار المدير الفني البرتغالي نيلو فينجادا عن عدم تدريب الفريق الأحمر بعد أيام من إعلانه رسميا خليفة لمواطنه مانويل جوزيه.

وفسر الأهلي قرار إنهاء التعاقد مع فينجادا بصفة ودية بأن المدرب البرتغالي اعتذر عن الحضور إلى مصر بسبب ارتباطات أسرية.

وجاء في بيان الأهلي "فينجادا أرسل خطابا لحسن حمدي رئيس النادي يعتذر عن عدم تدريب الفريق لأسباب أسرية".

وفيما يلي نص خطاب فينجادا
نظراً للأهمية الكبيرة التي يحظى بها الأهلي، ولكل الاحترام الذي أكنه لهذا النادي الكبير.

ولأن الوظيفة هي أن أقوم بعمل كبير للنادي ويجب أن أقدم هذا العمل مع تركيز تام.. الأيام الأخيرة كانت شديدة الصعوبة بالنسبة لي ولعائلتي.

ولذلك نظراً لهذه الأمور الشخصية والمشاكل العائلية فلن أستطيع أن أطور وأعمل في المستوى الذي يتطلبه النادي الأهلي.

أحتاج لأن أقيم في البرتغال بجوار عائلتي، وهذا الأهم بالنسبة لي فبرجاء أطلب منكم بصداقة إلغاء الاتفاق الذي تم بيننا وبشكل متبادل.

أقدم كل اعتذاري، ولكنكم تستطيعون أن تقدروا وتفهموا مدى الصعوبة التي جعلتني أطلب هذا الطلب