المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : بيقولوا شعب مصر اطيب شعب....تفتكروا؟؟؟؟؟؟

Real_Prince
16-03-2009, 06:11 PM
موضوع قراته وعجبنى جداااا
فحبيت اعرضه عليكوا واشوف رايكم فيه
يمكن علشان كلنا دايما بنتكلم على الجانب الحلو ..ومحدش فكر يتكلم في الجانب الوحش ...اهم حاجة في الموضوع ده انه لن يكون موضوع مكتمل إلا بتعليقاتكم ...انتظر تعليقاتكم على الموضوع .

ندخل في الموضوع ...هو شعب مصر شعب وحش ؟؟؟ سؤال مباغت صح ... اكيد هو شعب طيب ومسالم وغلبان لكن مش عارف ليه فيه مشاهد بتخليني أحس في اوقات كتير ان شعبنا مش شعب طيب وبحس ساعات إن احنا بنهجص على بعض لما نقول اننا شعب طيب استنى ما تردش دلوقتي خليني اقول حبة مشاهد وبعدين نرد سوا .

المشهد الأول :

هو ليه كل ما تحصل ازمة في البلد نلاقي الكل بيحاول يتربح من هذه الأزمة ...يعني مثلا لما انفلوانزا الطيور ظهرت ..ليه تجار اللحمة والسمك غلوا الأسعار ؟؟ واحد حيقولي العرض والطلب ...اقوله رغم اني مش شايف ان للعرض والطلب دور في الموضوع ده المسألة مسألة جشع وطمع لكن ما دمت مصر على رأيك ادخل على مشهد 2

المشهد الثاني :

سعر السكر غلى ..اكيد كل تاجر عنده مخزون شاريه بالسعر الرخيص ...طيب ليه محدش فكر يبيع اللي شاريه بالسعر الرخيص بتمن رخيص ولما يشتري البضاعة الغالية يبيعها بالغالي ...مش ده استغلال ...واحد حيقولي حالات فردية ..يا عم اتنين مليون بقال وتقولي حالة فردية ...طيب ادخل على مشهد تلاتة .

المشهد الثالث :

ليه في كل مصلحة وفي كل هيئة لازم علشان تحرك نفسك لازم تدفع فلوس ..؟؟ انا عمري فعلا ما دخلت مصلحة حكومية إلا ولقيت اللي بيطلب فلوس . ... انا مرة رحت اعمل فيش وتشبيه لقيت كل واحد بيطلع بعد ما يستلم الفيش جنيه ويديه للصول ..قلت يا واد صدر الطرشة خدت الفيش وما ادتهوش حاجة قام بصلي حتة بصة وقالي مفيش جنيه ولا ايه ...السؤال من بين آلاف المصالح الحكومية مفيش يا عالم مصلحة نظيفة .

المشهد الرابع :

عمليات النصب اللي اصبحت شيء شبه يومي في حياتنا ..كل دي عمليات نصب ...تقريبا عشرات أللآلاف من عمليات النصب حدثت في الفترة الأخيرة .

المشهد الخامس :

واحد راكب مشروع وبعدين يقع منه الموبايل ...يتصل يلاقي اللي لقى الموبايل طمع فيه وخده ورمى الشريحة ...ما تتصوروش انا ازاي اتخنقت من كتر تكرار هذا المشهد .

المشهد السادس :

مشهد لصوص الأحذية المنتشرين في المساجد بطريقة بشعة ..لدرجة انه اصبح من النصائح المتكررة لو معاك جذمة جديدة لازم تحطها قدامك في الجامع يا إما حتتسرق ....في رمضان الماضي في مسجد القائد ابراهيم في زحام صلاة التراويح العام الماضي كان يوميا يتم القبض على حرامي او اتنين . سرقه فى بيت ربنا

المشهد السابع :

مشهد الناس اللي عندها صناديق القمامة منتشرة في كل مكان في الشارع ومع كده بيرموا زبالتهم في الأرض كل ما اشيل قشرة موز من الشارع افضل اسأل نفسي يعني ال ( ......) اللي رمى الموزة دي مش عارف انها ممكن تكسر رجل بني آدم لو داس عليها ؟؟؟ اكيد عارف طيب بيرميها ليه في نص الشارع ..حاجة تخنق .

المشهد الثامن :

مشهد الأعمى اللي ماشي في الشارع وعمال يتخبط في السكة وما حدش بيفكر يمسك ايده يوصله .

المشهد التاسع :

سواقين المشاريع اللي بيرفعوا سعر الأجرة وقت الضغط ويقسموا الخط اجزاء علشان ياخد الأجرة الضعف ..ما حدش بقى يقولي دول قلة ...انا اعتقد ان مصر فيها مالا يقل عن ربع مليون سواق مشروع ..متهيألي اللي ما بيعملش فيهم كده ممكن يكون اتنين .

المشهد العاشر :

مشهد المستغلين للسائح من اول البياع اللي بيبعله الحاجة باضعاف تمنها ..لغاية المتسول اللي يفضل قارفه في عيشته ...مرورا بسواق التاكسي وعامل الفندق الغتت والعيال الصيع اللي بيعاكسوا وبيتحرشوا ببناتهم . ..على فكرة الكتب اللي بتدي الأرشادات عن مصر للسياح بتحذرهم من المتحرشين جنسيا والبياعين المستغلين ...يا فضيحتنا . ده غير الناس الرخمه اللى بيبعوا مناديل قدام الجامعات اللى بيقعدوا يقرفوك فى عشتك ويمسكوا فى هدومك ولو ماختش يشتموك.

المشهد الحادي عشر :

الحكايات المؤسفة والمحزنة للمقالب و النصب و الخدع والأسافين اللي بيعملها المصريين في بعض في الخارج وفي دول الخليج خاصة ...ما اظنش ان مفيش حد منا سمع عن الحكايات دي ...انا فاكر كان فيه صحفي مصري شغال في الأمارات كان بيحكي عن زميله المصري اللي كان بيجرجره لحوار يخليه يشتم رئيس التحرير وهو مخبي موبايل وبيتصل بيه على رئيس التحرير علشان يسمع .

المشهد الثاني عشر :

مشهد معدومي الشرف و الشهامة اللي بيعاكسوا البنات في الشوارع واللي بيتلزقوا في الأتوبيسات واللي بيتحرشوا في الشوارع انا اظن ان مفيش بنت ما عانتش من المصايب دي ...ده كفاية فضيحة اللي خرجوا يحتفلوا بكأس الأمم ...الجرايد رصدت اكثر من حالة تحرش بالفتيات خلال هذه المظاهرات التي كانت تهجم على أي سيارة فيها فتيات وتحاول التحرش جنسيا بهم ...ونشر عن الموضوع ده اكتر من جريدة مثل الدستور والمصري اليوم .

ياترى احنا على كده اطيب شعب

س ا يوسف
16-03-2009, 06:20 PM
كثير من هذا وكثير من ذاك
بس كل ما يخص المال فهذه سياسة الاقتصاد الموازي التي تتبناها حكومياتنا المحترمة

Real_Prince
16-03-2009, 06:22 PM
مشكور لردك الكريم واهتمامك بموضوعي

هانى الشرقاوى
16-03-2009, 06:38 PM
للأسف ما اكثر الأقاويل

شقاوة طفله
16-03-2009, 07:23 PM
شكرا يا محمد

MohammeD el_SadaT
17-03-2009, 12:41 AM
كان نفسى أقولك إن اللى إنت بتقوله ده غلط
لكن
للأسف كل كلمه قولتها هى واقع أليم بيعانى منه ملاين المصرين
لكن
مش معنى كده إن الجيع إتحول إلى غيلان أو وحوش يفترس بعضهم البعض منذوع من قلوبهم الرحمه
مازال هناك
من هو مؤمن بالله وموحد يمتلك قلب رحيم يعلم أن هذه الدنيا فانيه ومادائم غير وجه الله

رغم قله هؤلاء الأشخاص وقد يكونو معدومين فى بعض الأوقات إلا أن ما زال هناك أمل طالما كلمه الله وأكبر
تعلو فوق هذه البسيطه خلى ثقتك فى الله سبحانه وتعالى كبيره يا أخى

لكن دعنى نرى الموضوع من منظور آخر
لو عملنا إحصائيه للمواضيع اللى بتتكلم عن نفس المشكله هنلاقى عددهم بالآلاف ومش عاوز أقول بالملاين عشان مبقاش ببالغ طب لو عملانا إحصائيه للمواضيع بالردود التى تنفر من تلك العادات هتصل لأرقام فلكيه

ولو سألنا أو سمعنا الناس هنجد مصر بالكامل تنفر من هذه العادات
طب لما كلنا ملايكه كده مين بقى السبب فى كل ده
؟!
أكيد كلنا حتى اللى فعلاً صادق ومش بيعمل هذه الأشياء لكن هو أحد الأسباب الرئيسيه لأنه شاف الخطأ بعنيه وال وأنا مال شاف أخوه بيتهان وأخته بيتم التحرش بها علنى على مرأى ومسمع من الجميع وسكت

شاف مرتشى وال وأنا مالى عرف الحق وال مليش دعوه ............. الخ

يا جماعه لو كل فرد بدأ بنفسه وبالأسره بتاعته هنلاقى نفسنا عايشين فى مجتمع مثالى لكن للأسف الأغلبيه تنقد لمجرد النقد وليس لتصحيح الخطأ

و
بعتذر على طول ردى

zizo2_2
17-03-2009, 07:22 PM
والله الشعب المصري دايما غريب في كل حاجة

لكنه افضل الشعوب

دعاء نجم
25-05-2010, 04:33 PM
إيه المشاهد دي كلها؟!
بس تعرف الواحد من كتر المشاهد حصل عنده تبلد وأصبح ده شئ عادي ربنا يعافي الشعب ده من كل اللي فيه
مشكوووووووووووووووور

عزة المصرى78
25-05-2010, 09:15 PM
مشاهدك هذه دليل على طيبة الشعب المصرى وإنه شعب غلبان وحسن النوايا والطيبة تملأ قلبه وإن كان غير ذلك ما كان استطاعت أن تتغلب فيه هذه العناصر الفاسدة وتقوده إلى حيث شاءت

وبسبب هذه الطيبة والفضائل التى يتحلى بها ينعم بالأمن والأمان وإن كان عكس ذلك لسادت الفتن والقلاقل وانهار منذ مئات السنين فهذا ما يحفظ له كياته وتاريخه
وهؤلاء القلة الجشعون سوف يحصدون نتاج أعمالهم لخيانتهم لوطنهم وأهلهم ولعدم انتمائهم له

حفظ الله وطننا أرضا وشعبا

خالد سعد
27-05-2010, 11:16 PM
نقل طيب
بارك الله فيكى
مميزة دائما
دمتى بكل ود