المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : عاجل: إلى كل العاملين بالمكافأة الشاملة في محافظة أسيوط _ ده تهريج وإحنا بيتضحك علينا

أبرار
17-04-2011, 12:42 AM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

الإخوة الأفاضل والأخوات الفضليات

تحية طيبة وبعد

والله طبعا كلنا عارفين إن صدر قرار 75 بتثبيت من أمضوا ثلاث سنوات سواء بالمكافأة الشاملة أو الحصة ولم يحدث بعد

وقالوا إن العاملين بالعقد المؤقت لسة ماكملوش 3 سنين هيمدولهم لغاية ما يكملوا 3 سنين ويتثبتوا

وللتوضيح المكافأة الشاملة بندين:

البند اللي إحنا عليه 3/10 ( أجره الشهري 108 جنيه) وبيتحسب باليوم واليوم اللي تغيبه يتخصم ومافيش أجازات عارضة والحاجات دي

وفيه بند تاني بند 2/2 ( أجره الشهري 260 ) ده غير إنه بيبقى فيه أجازات عارضة ويعتبر زي المتعاقدين

إحنا بقى من العاملين بالمكافأة الشاملة على بند 3/10

اللي حصل في محافظة أسيوط أنه جه قرار للمدارس التابعة لإدارة أسيوط فقط وليس لباقي إدارات المحافظة
(وأنا تابعة لإدارة الفتح ماجاش القرار ده لأن أي قرار بيروح الأول إدارة أسيوط ومدارسها وبعدها بيروح باقي الإدارات ده النظام في المحافظة هنا)

المهم إن القرار ده اللي راح للمدارس التابعة لإدارة أسيوط كما سبق ووضحت خاص باللي ماكملوش 3 سنين

وصل للمدارس دي يوم الثلاثاء الماضي الموافق 12/4/2011

You can see links before reply

وطبعا مُعتمد وموقع من وكيل الوزارة بالمحافظة أ/ محمد عبد السلام

ومع القرار العقد اللي المفروض إحنا هنمضي عليه

بيقول فيه إنه هيمدولنا يعني العقد هيتجدد تلقائي لغاية مانكمل 3 سنين ودي نقطة كويسة ودي المفروض اللي متوقعة

نيجي بقى للي مش كويس

قال في البند التاني في العقد إنه هينقلنا على بند 2/2 في البند اللي بعده على طول في العقد اللي هو البند التالث قال إننا هنتقاضى نفس الأجر اللي كنا بناخده قبل تحرير هذا العقد؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!:mad:

إزاي الكلام ده؟؟؟؟؟!!!!!
وهل ده كلام يُعقل؟؟؟؟!!!!!!!!
بيناقد نفسه في العقد ؟؟؟!!!!!
البند التاني اللي عاوز ينقلنا عليه بينص على إن الأجر 260 تقريبا إزاي عاوز تنقلني عليه وبعديها بتقول هتاخد نفس الأجر اللي كنت بتاخده!!!!!!!!!!!
يبقى حضرتك عملت إيه يعني؟؟؟!!!!!
وإيه اللي كسبناه؟؟؟؟!!!!!!
طيب ماكنتوا سيبتونا زي ماإحنا وجددتولنا العقد تلقائي وخلصنا
وكنا مضينا على كدة
لكن يستخفوا بينا بالشكل ده ونتعامل على إننا أغبيا بالشكل ده لألألألألألأ :16:

طبعا الكلام ده ماينفعش إطلاقاً وتاني يوم اللي هو الأربعاء الموافق 14/4/2011 عدد كبير جداااااااا من العاملين بالمكافأة الشاملة والحصة إتظاهروا طول اليوم أمام مديرية التربية والتعليم
إحتجاجاً ع القرار والعقد العقيم ده

وإتشال وكيل الوزارة السابق اللي معتمد القرار وإتعين واحد جديد أ/ إبراهيم محمد إلتقى بالمتظاهرين ووعدهم بحل المشكلة

تاني يوم الخميس الموافق 15/4/2011 جت إشارة للمدارس اللي راحلها القرار ده بإلغاؤه

[/URL]
بتنص على إلغاء القرار ده لحين الإستفسار وإنهم يتفقوا على قرار تاني بخصوصنا يكون أفضل طبعا من اللي فات ده

طبعا قلنا كدة خير وكويس وجاب نتيجة وفيه أمل

النهاردة بقى اللي هو السبت الموافق 16/4/2011 ييجي قرار للمدارس برضه اللي راحتلها الإشارة بالرجوع تاني للقرار ؟؟؟؟!!!!!

[URL]You can see links before reply (You can see links before reply)

وبيقولك اللي عاوز يمضي عليه ويوقع على بنوده يمضي لغاية مايجيلنا الردود ع الإستفسارات اللي أرسلناها

طبعا المفروض دلوقت إن القرار هيتعمم على كل إدارات والمحافظة

والمطلوب مننا دلوقت إننا نمضي وعادي ونمشي ع القرار اللي لغوه تاني

ياسلام؟؟؟!!!!!
طاب ماتستنوا إنتوا لما ييجي الردود وبعد كدة طلعوا قراركم!!!!!!!

وإزاي نمضي ع القرار العقيم الغبي ده ؟؟؟؟!!!!!!

ومافيش أي إعتبار للمظاهرات اللي حصلت ولا كأن حصل حاجة؟؟؟!!

والله لو القرار ده يُعقل لكنا مضينا عليه

ولو كان حتى قال فيه هيتجدد تلقائي على وضعنا اللي إحنا فيه كنا رضينا برضه

لكن ماتستخفوش بينا وتقولولنا هننقلكوا لبند تاني وماتنفذوش القرارات اللي بينص عليها هذا البند إزااااااي

أنا مش مستوعبة وماشوفتش كدة فعلا

فبأدعوكم لوقفة لإنكار المهزلة دي ورفض القرار ده بأي شكل وعدم التوقيع عليه مهما كان الأمر

وبأدعو المسئولين لإنهم يعاملونا كبني أدمين شوية وياخدوا في حقنا قرار يحسسنا بأدميتنا ويتقوا الله فينا وفي نفسهم كفاية بقى

وأرجو أن أكون وُفقت في نقل الصورة كاملة
اللهم بلغت اللهم فإشهد
وعلى الله قصد السبيل
وهو الموفق والمستعان

أبرار
17-04-2011, 01:31 AM
ملف به جميع القرارات السابقة لمن يريد التحميل