المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : لجميع المتعاقدين الذين لم يمض على عقدهم ثلاث سنوات

مدرسة علوم
03-03-2011, 07:22 PM
النهاردة يا جماعة فى محافظة السويس كتبنا طلب بتوقيع عدد كبير من المتعاقدين و قدمناها لقائد عسكرى فى المحافظة و تم تسليمها لمدير المديرية اللى بدوره هايرفعها للوزير

و الطلب كان اضافة سنوات المكافاة الشاملة لسنوات التعاقد لاتمام الثلاث سنوات و بكده نقدر نتثبت مع زملاءنا اللى كملوا الـ3 سنين

وكان مطلبنا بيستند على اننا قضينا سنين مكافاة شاملة و كان بيتخصم مننا معاشات و تامينات و ده دليل على اننا معينين فى الدولة لان المكافاة الشاملة هى تعاقد عادى و ده معناه ان من حقنا احتساب تلك السنوات للتعاقد العادى على سنوات تعاقدنا و هو التعاقد المميز لنتمكن من التعيين

علشان حرااااااااام اننا نشتغل بالسنين مكافاة شاملة و سنة و لا سنتين و لا سنتين ونصف تعاقد و نستنى شهور علشان نتعين
و ناس غيرنا فاضل لهم شهر او شهرين على مرور 3 سنوات مكافاة شاملة و يتعينوا قبلنا و احنا مستنين

طبعا ده هايكون فيه ظلم لانهم بكده هايكونو اقدم مننا و لهم امتيازات الاقدمية

يعنى مثلا انا شغالة بالعقد من 1/10/2008 و المكافاة الشاملة حوالى السنتين و فى غيرى بالعشر سنين , و ييجى واحد مكافاة شاملة و هايتم 3 سنين بعد شهرين و يكون مؤهله الاساسى علوم ,هو يتعين بعد شهرين و انا استنى 7 شهور
وطبعا لما هايتعين هايتعين مدرس علوم و يمكن ساعتها لما اطالب بحقى فى التعيين يقولولى معلش احنا استكفينا تعيينات لما نطلب تانى ده غير انه يكون اقدم منى على الرغم انى فى التخصص بقالى سنتين و على فكرة ده فى كل التخصصات
و انا اسفة فى التعبير بس ساعتها هاتبقى دى كارثة

و كمان يا جماعة فيه ناس مكافاة شاملة بالست سنين و لسه متعاقدين بقالهم سنة
بقى معقول يقضوا 6 سنين مكافاة شاملة و مايتعينوش الا بعد سنتين و غيرهم قضى 3 سنين فقط و يتعينوا قبلهم و يسبقوهم فى كل شىء

ياريت يا جماعة كل المحافظات تعمل زى محافظة السويس علشان المطلب يكون قوى
لان ده حقنا و اللى مش هاياخد حقه اليومين دول حقه هايضيع

تقبلوا مرورى و جزاكم الله خير

مصطفى الفوال
03-03-2011, 08:07 PM
انشاء الله الكل هايتعين لان اغلب العقود المميزه لم تمر عليها الثلاث سنوات لان اغلب العقود في 4 او 7 هو 10 2008 او في 4 2009 وكل هؤلاء لم يمر عليهم 3 سنوات والكل كان شغال قبل كدة بالحصة فترة كبيرة او بالمكافاة الشاملة فانا بالحصة من سنة 2004
ومش معقول يعينوا اللي بالحصة ويسيبوا العقود
فانشاء الله اطمنى
والاعتصامات والتظاهرات هي الحل لو ماتعيناش
والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

ehab mohamed sayed osman
03-03-2011, 11:02 PM
والله العظيم عندك حق دى تبقى مصيبة سوداء واتهدت على رؤسنا

meraaaa
04-03-2011, 03:07 AM
انا عملت بالحصة 7 سنين وسنتين عقد يعني 9 سنين وبيقولوا لي لسة ما كملتش 3 سنين عقد ايه الظلم ده وعلي فكرة احنا في قنا بعتنا فاكس برضه نتمني مشاركة جميع المحافظات

مدرسة علوم
04-03-2011, 07:51 AM
الحمد لله
انشروها بقى يا جماعة علشان صوتنا يبقى مسموع
و اهم شىء تاخدوا توقيعات عدد كبير ان شاء اله
و على فكرة ماحدش يقلق ماحدش بياخد اسم حد
كل الحكاية انكم هاتدخلوا الورقة للحاكم العسكرى فى المحافظة او اى قيادة جيش
و ياريت استاذة ميــــــــرا تبلغينا باستمرار عن نتائج الفاكس
و ياريت لو توضحى لنا صيغة الفاكس و رقمه ايه ؟؟؟؟؟؟ علشان نقدر نساعد من عندنا

مدرسة علوم
04-03-2011, 09:20 AM
و إليكم القرار ..,

مع المرفقات

حسن رزق
04-03-2011, 11:17 AM
يا جماعة انتو مش واخدين بالكم من حاجة مهمة وهى ان هؤلاء هيتعينو على درجة معلم مساعد وليس معلم لان اول السلم الوظيفى بيبدا بالمعلم المساعد

محمد الرومى
04-03-2011, 05:51 PM
يا جماعة نحمد ربنا ان الدنيا بتتغير ده مش تحبيط بس دى الحقيقة بلاش نطمع فى اكتر من كده فى الاول كنا هنموت ونشتغل بالحصة وبعد كده موتنا نفسنا على العقود وفى الاخر ربنا كرمنا بالتعيين بس مش مرة واحدة يعنى هنتعين هنتعين عرفت ان رزقى لن يأخذه غيرى فطمأن قلبى وبالله التوفيق

bebo_aref
04-03-2011, 05:55 PM
يا جماااااااااااااااااااااااااااعه : احنا المعلم المساعد اللى بالفعل لم نكمل الثلاث سنوات اتعينا بالفعل بالقرار رقم 53 اللى قبل ده الكلام ده قالو المدير بتاعى يعنى احنا ملناش دعوه بقرار ال3 سنوات لان احنا دخلنا كادر وكمان قدمنا اى سى دى ال

Mr:M.Kamal
04-03-2011, 06:45 PM
كل اللى امضوا 3 اعوام تقريبا سوف يتم تعيينهم على وظيفة معلم مساعد والله اعلم

محمودالشرباصى
08-03-2011, 09:01 PM
ياريت سرعة نشر الرد لان فى حالات مشابها كتير عندا فى دمياط وانا واحد منهم (2 حصة + 2 عقد ) وياريت نتواصل

مدرسة علوم
10-03-2011, 03:42 AM
طلبوا مننا اقرارات استلام العمل فى المدارس اللى اشتغلنا فيها مكافاة شاملة مع افادة من المدارس باننا فعلا بنعمل فى المدرسة او المدارس من مدة كذا الى كذا
و نختمها من المدارس و التوجيه و الادارة التعليمية التابعة لها المدارس

مدرسة علوم
10-03-2011, 03:45 AM
يا جماااااااااااااااااااااااااااعه : احنا المعلم المساعد اللى بالفعل لم نكمل الثلاث سنوات اتعينا بالفعل بالقرار رقم 53 اللى قبل ده الكلام ده قالو المدير بتاعى يعنى احنا ملناش دعوه بقرار ال3 سنوات لان احنا دخلنا كادر وكمان قدمنا اى سى دى ال

انا فعلا سمعت الكلام ده
و ياريت لو حضرتك تحاولى توضحى لنا القرار ده لاى سنة
و جزاك الله خير

مسيو أحمد جلال
10-03-2011, 06:36 PM
النهاردة يا جماعة فى محافظة السويس كتبنا طلب بتوقيع عدد كبير من المتعاقدين و قدمناها لقائد عسكرى فى المحافظة و تم تسليمها لمدير المديرية اللى بدوره هايرفعها للوزير

و الطلب كان اضافة سنوات المكافاة الشاملة لسنوات التعاقد لاتمام الثلاث سنوات و بكده نقدر نتثبت مع زملاءنا اللى كملوا الـ3 سنين

وكان مطلبنا بيستند على اننا قضينا سنين مكافاة شاملة و كان بيتخصم مننا معاشات و تامينات و ده دليل على اننا معينين فى الدولة لان المكافاة الشاملة هى تعاقد عادى و ده معناه ان من حقنا احتساب تلك السنوات للتعاقد العادى على سنوات تعاقدنا و هو التعاقد المميز لنتمكن من التعيين

علشان حرااااااااام اننا نشتغل بالسنين مكافاة شاملة و سنة و لا سنتين و لا سنتين ونصف تعاقد و نستنى شهور علشان نتعين
و ناس غيرنا فاضل لهم شهر او شهرين على مرور 3 سنوات مكافاة شاملة و يتعينوا قبلنا و احنا مستنين

طبعا ده هايكون فيه ظلم لانهم بكده هايكونو اقدم مننا و لهم امتيازات الاقدمية

يعنى مثلا انا شغالة بالعقد من 1/10/2008 و المكافاة الشاملة حوالى السنتين و فى غيرى بالعشر سنين , و ييجى واحد مكافاة شاملة و هايتم 3 سنين بعد شهرين و يكون مؤهله الاساسى علوم ,هو يتعين بعد شهرين و انا استنى 7 شهور
وطبعا لما هايتعين هايتعين مدرس علوم و يمكن ساعتها لما اطالب بحقى فى التعيين يقولولى معلش احنا استكفينا تعيينات لما نطلب تانى ده غير انه يكون اقدم منى على الرغم انى فى التخصص بقالى سنتين و على فكرة ده فى كل التخصصات
و انا اسفة فى التعبير بس ساعتها هاتبقى دى كارثة

و كمان يا جماعة فيه ناس مكافاة شاملة بالست سنين و لسه متعاقدين بقالهم سنة
بقى معقول يقضوا 6 سنين مكافاة شاملة و مايتعينوش الا بعد سنتين و غيرهم قضى 3 سنين فقط و يتعينوا قبلهم و يسبقوهم فى كل شىء

ياريت يا جماعة كل المحافظات تعمل زى محافظة السويس علشان المطلب يكون قوى
لان ده حقنا و اللى مش هاياخد حقه اليومين دول حقه هايضيع

تقبلوا مرورى و جزاكم الله خير

ارجو من ادارة المنتدى الموقرة نشره على الفيس بوك حتى يتم نشره فى اكبر مكان ممكن

أسماء عبد اللطيف
10-03-2011, 07:23 PM
فين ياجماعة الكلام دة

إحنا في محافظة الاسكندرية
إدارة شرق
ومحدش في الإدارة قالنا الكلام دة خالص
أنا بقالي سنتين تعاقد مميز وإن شاء الله دي السنة التالتة
وإشتغلت سنتين تعاقد عادي
ومقلوش في الإدارة هاتو أي ورق عشان التثبيت
بياخدو بس الورق بتاع التقديم لإمتحان 25/3
من فضلكم الي يكتب خبر ويضح بالظبط الخطوات عشان غيره يسأل ويعمل زيه

محمودالشرباصى
18-03-2011, 01:16 AM
يا ريت يا جماعة لو حد عنده معلومات بخصوص الموضوع ده يرد علنا

aly mahmoud
07-07-2011, 10:48 AM
مشكوووووووووووووووووووووور

misdodo
08-07-2011, 02:40 AM
السلام عليكم
ياجماعه اقروا العقد كويس بتاع المعلم المساعد الى معانا دلوقت مكتوب فيه شروط وهى التربوى وال اى سى دى ال ودخول الاكاديميه للحصول على شهاده الصلاحيه وده كله بيديك فرصه سنتين وسنه اخرى اذا مخلصتش الحاجات ده ومن حق الطرف الاول الى هو الوزاره او الاداره تفسخ العقد
وبما اننا كنا من الاول شغالين مكافاه شامله بسنين وكمان عملنا الحاجات المطلوبه ده فى خلال الثلاث سنوات يبقى خلاص المفروض هنقدم اول اقرار للقيام بالعمل اشتغلنا بيه يثبت اننا متعاقدين مع الوزاره من قبل الثلاث سنوات بجانب اننا اجتازنا الشروط الاخرى وده بتطبيق نصوص القانون وده الى لازم نستنيد اليه فىطلب حقنا لان مفيش حاجه اسمها بعدتغير مسمى التعاقد بتلغى سنين التعاقد السابقه
وشكراااااااا

عبد الرحمن الحجر
08-07-2011, 01:07 PM
و إليكم القرار ..,

مع المرفقاتمشكوووووووووووووووووووور

أخصائى مكتبات
09-07-2011, 07:25 PM
يارب يا مسهل