المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : صرخة معلم مساعد ( أخر فرصة لاستعادة حقوقنا) لازم تدخل وتشارك

unforgiven
09-02-2011, 02:55 PM
اخوانى المتعاقدين
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
طبعا كلنا شايفين ايه اللى بيجرى فى البلد ومدى الظلم والفساد اللى موجود فى بلدنا
وذى ما كلنا طلعنا رجالة وقدرنا نغير الواقع المظلم فى مصر يوم 25 يناير لازم برده نفضل رجالة ونغير المصير الاسود اللى مستنينا
احنا بقالنا سنين وسنين متعاقدين منا المعلم المساعد ومنا المعلم باجر يعنى فى الاخر كلنا متعاقدين
فانا شايف ان ده الوقت المناسب اللى نقول فيه كلمتنا ونعرف الدنيا كلها ان رجالة مصر لسه برده موجودين وليهم طلبات مشروعة بسيطة لازم تتحقق
امبارح وزارة الزراعة عينت 95 الف متعاقد علشان قاموا باعتصام
وبعدها خرج علينا وزير التعليم العالى بنبأ انه حيرفع ملف المعلم المساعد لرئيس الوزراء وكتبت جريدة الجمهورية الخبر ده وكتبت الاعداد واللى يجمع اعداد المحافظات حيلاقى العدد حوالى 15 الف فقط
طب باقى الاعداد فين
خلاصة الموضوع انهم بداوا سياسة الابر المسكنة علشان نسكت وننسى التعييين
بس انا ومعايا اصدقاء كتير حنقف ونقول لا
حنقولها بصوت عالى لا تراجع عن التثبيت احنا اتبهدلنا كتير وصبرنا كتير وواضح ان اللى بيصبر ويسكت فى البلد دى بياخد على دماغه واللى بيعمل اعتصام ومشاكل بياخد حقه
فمن هنا لازم تكون وقفتنا واحدة لان دى اخر فرصة يا نلحقها يا حنندم طول عمرنا
بعض الزملاء من اللى عرضت عليهم الفكرة رحب جدا والبعض كانت اجاباته ذى كتير مننا كالتلى
1- وايه المشكلة اننا متعاقدين ياعم بلاش مشاكل
2- طب ما احنا عايشين عيشة ذى الفل وبندى دروس خليهم بعيد عننا وبلاش مشاكل
3-هو احنا نفرق ايه عن المتعينين بلاش مشاكل احنا ورانا عيال وكمان الدراسة قربت وعايزين نشوف اكل عيشنا
4- طب لو رحنا فى مظاهرات حيغيبونا من المدرسة وتتحسب من العارضة لا يا سيدى انا معنديش رصيد اجازات
وطبعا كتير من الاجابات المستفزة اللى من النوع ده فانا بقول للزملاء كلهم لازم نشارك ونبقى ايجابيين واحنا شايفين ازاى الفيس بوك والتويتر غير مجرى حياة مصر للابد
انا عارف ان فى زملاء ما بيعرفوش فى الكمبيوتر وكارهينه خالص بس بقول لهم شارك باى طريقة لازم يبقى لينا صوت
وفى مجموعة مننا عباقرة فى الكمبيوتر وليهم شغل ممتازوالمجموعة دى بنقولها عايزين مجهودكم معانا فى ثورتنا.
علشان كده كان الحل هو عمل صفحة على الفيس بوك اسمها صرخة المعلم المساعد لازم كلنا نتواصل فيها وان شاء الله فى خلال يومين حنكون وصلنا لعدد كبير لازم كلنا نبلغ بعض بالصفحة دى اللى ما بيعرفش يتعامل مع الفيس بوك اسال اخوك روح سيبر اعمل اى حاجة
لازم نشترك ومن خلال الصفحة دى حيكون فى ميعاد ان شاء الله الاسبوع القادم حنروح فيه كلنا لوزارة التربية والتعليم
مظاهرة محترمة سلمية منظمة فيها طلبتنا كلها حنعرضها هناك
انا عارف ان فى ناس حتطنش وناس تقول هما يروحوا وانا استفاد على الجاهز
بس بقول للكل من غير الوقفة دى عمرنا ما حنتغير
لازم يا جماعة نتحرك دى أخر فرصة
طلباتنا بسيطة وحتكون كالتالى
1- تثبيت جميع المعلمين المساعدين فورا
2- ترقية المعلم بأجر وعقود مجلس الامناء الى معلم مساعد تمهيدا لترقيته الى معلم بعد ذلك

حد شايف ان دى طلبات صعبة او مستحيلة انا طالب من الجميع المشاركة ادخل على الصفحة الخاصة بالمعلم المساعد على الفيس بوك
المشاركة من الجميع معلم مساعد امتحن كادر - معلم مساعد لم يمتحن كادر- معلم باجر - عقود مجلس امناء
انا ححط اللينك بتاع الصفحة هنا وممكن تدخل على الفيس بوك وفى خانة البحث اكتب صرخة معلم مساعد وعايزين مشاركة من الجميع عايزين بوسترات واعلانات فى كل مكان حنعمل بوسترات على الصفحة ونطبعها ونوزعها على كل زمايلنا لازم نتحرك عايزين من الجميع الدخول وياريت المهتمين بالجرافيك والفوتو شوب يصمملنا شعار محترم يعبر عننا وعن مطالبنا ويرفعه على الصفحة الخاصة بنا .
لينك الصفحة اهوه ويارب النصر لمصر
You can see links before reply!/profile.php?id=100002067870220 (You can see links before reply!/profile.php?id=100002067870220)

اخوكم محمد محمود
طلب اخير ارجو من ادارة الموقع المحترمة الواعية تثبيت هذا الموضوع للاهميةوشكرا

Mr:M.Kamal
09-02-2011, 05:35 PM
هو ده الكلام الصح

aa_mm
09-02-2011, 05:59 PM
السلام عليكم ورحمه الله
ياريت لما نطلب نجيب حق الجميع مش لسه هنستنى يرقى الناس الى شغاله بالحصه ولا الناس الى بالعقود المؤقته ياجماعه مازمان كان الى بيتخرج من كليه التربيه بيتعين عالطول ايه الى يمنع اننا نطالب اننا كلنا نتعين مره واحده ليه برده بضيعو حقوقنا وتدوهم فرصه انهم يخلونا فى انتظار وقلق دايما ايه الفرق بينا وبين العقود المؤقته الى فى كل الوزارات الى هيتعينو عشان طالبو بحقوقهم هو احنا مش بنشتغل مثلا وهما بيشتغلو ما كل العقود سواء مميز ولا حصه ولا مؤقت بيشتغل شغل الناس المتعينه ياريت لما تيجى الفرصه نستغلها

asmaamatter
09-02-2011, 06:33 PM
إن شاء الله خير وربنا يحقق لنا أمنياتنا قريبا جدا إن شاء الله

lotfy salama lotfy
09-02-2011, 11:17 PM
النهاردة قامت عدة مظاهرات امام ادارة شركة المياة بالقاهرة الكبرى برمسيس من العمال المؤقتين ثم قام وزير الاسكان بتعينهم فورا فى نفس اليوم
اين المعلم المساعد من الدولة

Mr:M.Kamal
09-02-2011, 11:51 PM
لابد لنا ان نستغل الفرصة وان يكون لنا وقفة حاسمة