المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : مطلوب على وجه السرعة تثبيت المعلمين المؤقتين

نونا حبيبتي
09-02-2011, 02:27 AM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته:-
ان بطلب من كل المعلمين المؤقتين اننا لازم نطالب بالتعيين الفوري وناخد كل مميزات المتعينين ويتلغى تماما كلمة عقد المهينة دي اللي كل اللي عايز يذلنا من مدير ولا معلمين متعينين ولا اولياء امور يقولوا ده انتي حته مدرسة بالعقد ولا معتش الا انتم يا مدرسين العقود ، ولا ده انتم مكتوبين بالقلم الرصاص ، ولا انا ممكن انهيلك عقدك .
بالزمة ده كلام يتقال الى معلم محترم وازاي بالله عليكم اي معلم يدي اي حاجة للطلاب بتوعه وهو حاسس انه مالوش لازمة ولا له قيمة خاصة ان مرتبنا اضحوكة وسط المعلمين اصحابنا في المدرسة .
ده حتى انا عمري ما انسا واحدة قلتلي مرة وانا باخد المرتب ده ايه المرتبات اللي نزل عليها التخفيض دي ههههه.!
مع اني الماساة بتاعتي اني دفعة 99 شعبة عامة كيمياء وطبيعة( يعني مدرسة اعدادي وثانوي ) ومن سنتين فقط اشتغلت بالعقد اللي نزل عليه التخفيض ده (160)جنيه وكمان ابتدائي
يعني لا وزاري ولا تعيين.
احنا في بورسعيد بيسمونا المعلمين بتعاقد محلي وكمان معايا دبلومتين وكل شوية حد يقولي انتي لسه محلي ؟
طب انا زنبي انهم مطلبوش تخصصي من زمان ولما طلبوه كان الكوسة والمحسبية شغالة ناااار
ده غير اني كنت كل لما اوح اسال عن شغل ليا في مديرية التربية والتعليم يقولي المسؤل هناك لا انتي دفعة قديمة اوي واحنا مبنخدش الدفع القديمة الحديثة بس
والنبي ده كلام!!!!!
يا جماعه عايزين نلغي موضوع الامتحانات الللي ملهاش لازمة دي والمسميات اللي خلت المعلم كرامته في الارض ليه منخدش امتيازات المعلمين اللي متعينين
ليه منخدش اجازات رعاية الطفل وغيرة
ليه ميبقاش ليا قيمة وسط اصحابي المعلمين اللي اصغر مني سنا ومتعينين
ليه ميعينوش حتى الدفع القديمة اللي عاف عليها الزمن ذي دفعة 98-99 - 2000
على فكرة من ضمن الحاجات اللي فيها ظلم واجحاف ( ان زوجي كان في الخارج وحب يعملي زيارة انا والاولاد عشان اعمل عمرة ولما حاولت كان الرد ان عقدي يتلغى علشان مفيش في هذا العقد اي نوع من الاجازات واضطر زوجي انه يلغي العمل في الخارج لانه عارف انه مفيش فايدة وانه هيفضل طول عمره في الخارج وانا هنا بانتظار التعيين ومفيش فايدة !!!!!!!
حرررررررررررررررررررااااام نفسي اتعين بقا ،،،،
ارجو الرد عليا لمن حاسس بمشكلتي وحاسس بالهوان زي ما انا حاسه.

توتا نونا
09-02-2011, 02:49 AM
انا بقى دفعة 2003 قسم دراسات اجتماعية ابتدائى اشتغلت بعد تخرجى سنة بالعقد101 جنية ولظروف تركت العقد وبعدين نزلت العقود المحلية اياها فى بورسعيد واشتغلت ومش عاوزة اقول على الكوسة بالباشمل اياها المهم اشتغلت بعد عنا ء شوية برة البلد وعشان مش عارفة اية دخلونا تانى ما احنا تحت امرهم ومحتا جنيلهم وبقالى سنتين باخد 160 مجمعين طبعا مش كل شهر اصل احنا عاملين جمعية معاهم هههههه واخرتها قالولى فى المدرسة معلش اصل احنا مكتفين فى مادتك خدى مادة تانية باللة عليكم دا كلام يالا كلة فدا التعييييييين
لازم نتجمع ونكون ايد واحدة والا مش هنتعين ولا هما بتوع التحرير احسن مننا

الفيكو
09-02-2011, 03:34 AM
ياجماعه دي الفرصه الوحيد للتثبيت لازم نطلب دلوقتي وزاره الزراعه اصدرت قرار بثبيت العماله الؤقته وعمال شركه المصريه للاتصالات هايثبتوهم علشان عملوا مظاهره لازم نفكرهم بينا بأسرع وقت لازم نعمل حاجه وبسرعه الفرصه بتيجي مره واحده لازم نستغلها احنا بجد تعبنا وكفايه كده

مدرس على ما تفرج
09-02-2011, 12:05 PM
ليفونات برنامج العاشرة مساءا :

38552300 - 02
او
38552309 - 02
الاتصال من خارج مصر
38552300 - 02 002
38552309 - 02 002
رقم الفاكس ::
38552303 - 02
الاميل ::
el3shera@dreams.tv
======
برنامج 90 دقيقه

90min@elmehwar.tv

=======
قتاة مودرن

You can see links before reply

=========
رئيس مجلس إدارة الأهرام / مرسي عطا الله

attalla@ahram.org.eg

إيميل الإقتراحات والشكاوي والمراسلة بالأهرام

ahramdaily@ahram.org.eg
========
تجميعه بلوج نجوم اف ام
======
الأستاذ إبراهيم حجازي
ihegazy@ahram.org.eg

======
قناة الجزيرة
supportnet@aljazeera.net

======
قناة العربية
contactus@alarabiya.net

========
عمرو أديب
alkaheraalyoum@orbit.net

برنامج القاهره اليوم
alkaheraalyoum@orbit.net
======

محمود سعد

saad.mashakel@gmail.com

=====

القاهرة اليوم :

ihegazy@ahram.org.eg

التليفون :

من داخل مصر : 8555 338 - 8555 378

من خارج مصر : +20 2 8555 337 - +20 2 8555 377

SMS : +20 12 7755555

Fax : +20 2 8555 153

Email: alkaheraalyoum@orbit.net

برنامج الحقيقة :

elhaea@dreams.tv

العاشرة مساءا

تقديم : منى الشاذلى

البريد الإلكتروني : al3ashera@dreams.tv

في الممنوع

تقديم : مجدي مهنا

البريد الإلكتروني : felmamnoaa@dreams.tv

مكتب الجزيرة في القاهرة : 5787700

مدرس على ما تفرج
09-02-2011, 12:06 PM
كله يشارك موعدنا الساعة 10 يوم الخميس امام الوزارة و رئاسة الوزراء

مدرس على ما تفرج
09-02-2011, 12:07 PM
لقد ارسلت الى كثير من اصدقائى من زملائنا العاملين بالاجر رسائل امس عن طريق المحمول ونحن مستعدون ونص الرسالة " مظاهرة للمدرسين العاملين بالاجر امام وزارة التربية والتعليم يوم الخميس القادم الساعة العاشرة صباحا وابلغ من تعرف "

مدرس على ما تفرج
09-02-2011, 12:12 PM
كل واحد يخبر من يعرفه

مدرس على ما تفرج
09-02-2011, 12:13 PM
كل واحد يعمل اللى يقدر عليه يا جماعه اللى يقدر يتصل ببرنامج او يراسل اى قناه ماشى اللى يقدر يروج للاعتصام ويبلغ اى حد يعرفه ماشى المهم ان لازم الكل يشارك لان الفرصه لو فاتت مش هاتتكرر الفرصه لو فاتت مش هاتتكرر والوضع اللى البلد فيه دا لو فات واحنا لسه زى ما احنا كده يبقى والله عمر ما واحد فينا يحلم ان هوا يكون غير كده نقعد طول عمرنا بقى نتقابل هنا نندب حظنا ونبكى على حالنا دى فرصه يا جماعه دى فرصه يارب كلنا نساعد بعض علشان نستغلها وكلنا ظروفنا زى بعض

شعقول
09-02-2011, 12:35 PM
هوه دا الكلام كان فينكم من زمان يا جماعة حد منكم من المحله
علشان نتجمع الاول هنا ونروح سوا

مدرس على ما تفرج
09-02-2011, 05:03 PM
You can see links before reply!/profile.php?id=100002067870220 (You can see links before reply%21/profile.php?id=100002067870220)

نونا حبيبتي
09-02-2011, 05:49 PM
يا جماعة احنا من بورسعيد وعددنا 1200 معلم مؤقت المفروض يبقا فيه تنسيق عشان كلنا مش هنقدر نسافر مصر فالمنفروض نبقا منظمين في جميع انحاء مصر عشان نطالب بحقنا وخصوصا ان اكثرنا نساااء ارجو الرد لالااهمية مع ملاحظة اننا نطالب بالتعيين وليس العقد المميز ولا تي عقود اخرى احنا عايززززين التثبيييييييييت

احباب الروح
09-02-2011, 10:34 PM
والله احنا كمان بنعيش نفس المأساة فى الشرقية شغالة بالحصة من 6 سنوات مدرسة حاسب الى
ومعاى اداب جغرافيا تقدير جيد ودبلومة كمان
بجد حراااااااااااااااام اللى احنا فية دة
جة الوقت اللى لازم نخرج فية عن صمتنا