المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : اين المتعاقدين من الكادر

السروجي
27-04-2009, 11:31 PM
اتمنى من القائمين على العملية التعليمية وأ خص الازهريين منهم الاهتمام بالتعليم الازهرى
وكذلك المدرس الازهرى واخص ايضا المتعاقدين منهم

لا ننا لاحول لنا ولا قوة
اهيب بالاب الحنون والمربى الفاضل شيخ الاسلام / شيخ الازهر ان ينظر الينا نظرة اب لابنائه

zook
02-05-2009, 03:26 AM
يا جماعة انا متعاقد من 2006 بعقد مميز و عقد معلم مساعد من 2008 و انا و زملاء كتير مش خريجين تربية ومخدناش دبلومة عامة فى التربية لانه لم يطلب منا اصلا و يسرى الجمل اعلن ان اختبارات الكادر للمتعاقدين من يناير 2008 ستكون فى اغسطس بس لخريجى تربية او من لديهم دبلومة تربوية طب احنا محدش قال لنا من الوزارة لا فى العقد بتاع 2006 ولا بتاع 2008 على ضرورة الدبلومة للتعيين والا كنا خلصناها وكان رد الموظفين بتوع شئون العاملين لما كنا بنسأل عل موضوع التأهيل التربوى الذى ذكر فى القانون والذى ذكر نصا فى القانون حرفيا \ أن يكون حاصلاً على مؤهل عال تربوي مناسب أو على مؤهل عال مناسب بالإضافة إلى شهادة (إجازة) تأهيل تربوي وتصدر بقرار من وزير التربية والتعليم اشتراطات التأهيل التربوى المطلوب
ويستثنى من هذا الشرط المعلم المساعد والشاغلون لوظائف تعليمية في تاريخ العمل بهذا الباب.
واللى اتفهم من الكلام ده ان اللى اصبح معلم مساعد مستثنى من التاهيل التربوى لكن الكلام ده وتصريحات الوزير بتعيين 80 الف معلم مساعد اللى قالها فى بداية 2009 كانت تضليل لان الوزير اكد فى تصريحاته الاخيرة ومنها للى عايز يتاكد ما قاله فى المؤتمر الصحفى للمدرسة المنتجة بقنا وعندى نص ماقاله وكنت محمل نص حواره بشأن المتعاقدين وقوله بأنه سيتم اختيار خريجى التربية و الحاصلين على دبلوم تربية من المعلمين المساعدين من يناير 2008 والباقى مجبش سيرتهم طب احنا نعمل ايه لم يخبرنا احد بضرورة الحصول على الدبلومة وكان الحديث من المسئولين بان التأهيل فى الاكاديمية والقانون قال \وتصدر بقرار من وزير التربية والتعليم اشتراطات التأهيل التربوى المطلوب \\ و اليكم حسبة برمة \ احنا متعاقدين من يناير 2008 والعفد سنتين يعنى الى يناير 2010 والقانون قال سنة زيادة بقرار من الوزير يعنى يناير 2011 و احنا فى مايو 2009 والتقديم فى اغسطس والدبلومة سنتين لغير المتفرغ واما سنة للمتفرغ ويحضر المحاضرات و طبعا فى نسبة للغياب واحنا عندنا شغل فى المدرسة و المحاضرات بتبقى الصبح والجامعة مالهاش دعوة وما يخصنا هى دبلومةغير المتفرغ وتبدأ فى اغسطس 2009 وتنتهى فى يونيو 2011 اى بعد انهاء العقد بخمسة اشهر اى ان المطلوب للتثبيت هو المستحيللللللللللللللللللللللللل

نجلا
04-05-2009, 10:42 PM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
بنفس المشكلة اعانى منها لقد ذهبت إلى كلية التربية بالمنصورة لكى اسأل على السنة التربوى قالوا لى هذه السنة للحاصلين على الكليات فقط أما المعاهد فلا ، وأنا حاصلة على معهد عالى وليس أمامى غير طنطا أو الزقازيق وطبعاً سفر بعيد على والمنصورة اقرب نوعاً ما والوقت محدود وليس أمامى سوى أن أسأل الله أن يحل لى مشكلتى هذه إن شاء الله

salama201043
12-05-2009, 04:19 PM
بنفس المشكلة اعانى منها لقد ذهبت إلى كلية التربية بالمنصورة لكى اسأل على السنة التربوى قالوا لى هذه السنة للحاصلين على الكليات فقط أما المعاهد فلا ، وأنا حاصلة على معهد عالى وليس أمامى غير طنطا أو الزقازيق وطبعاً سفر بعيد على والمنصورة اقرب نوعاً ما والوقت محدود وليس أمامى سوى أن أسأل الله أن يحل لى مشكلتى هذه إن شاء الله

الحارث
16-05-2009, 09:57 AM
انا مشكلتي زيكم واكثر حيث انا مسجل لدرجة الماجستير ولم احصل عيها بعد ومش حاصل علي دبلوم تربيةو القانون بيقول مينفعش ادخل اي دبلوم في الدراسات العليا طلما انا موجد في دراسة اخري وعلشان ادخل البلومة لازم ترك الماجستير وده مستحيل بس العقد هيضيع مني محدش عنده حل وله الشكر والتقدير

عبير عرابى
28-05-2009, 10:27 PM
السلام عليكم

اولا يا جماعه اللى معاه عقد سنتين بمسمى وظيفى مدرس مساعد فدا كدا فى اول سلم التعاقد

ودا كدا واخد فى مرتبه لو شفتم مفردات المرتب ان فى كادر

ام الكادر التانى فدا باذن الله عند الانتهاء من السنتين ندخل امتحان عشان ننتقل للمسى التالى معلم

وناخد كادر تانى

وبعد 5 سنوات عقد اخر بمسمى اخر
وهكذا

اعتقد اصبحت هذه خصخصه التربيه والتعليم

محمد عويضة
30-05-2009, 03:05 PM
انا زيكم نفس المشكله وما الفرق بينا وبين المعينبن الغير تربويين فى السابق

حسن رزق
30-05-2009, 05:29 PM
اريد حلا لملف التاهيل و الارشاد

doaa26979
07-06-2009, 07:23 PM
انا كمان مش تربوى ومن بورسعيد بس معايا مؤهل عالى يعنى تبقى سنه بس
ياريت اللى يعرف حاجه يفيد الباقى

كارمنز
05-07-2009, 02:33 AM
تم تعيني بالتعاقد في 1\4\2009 كاخصائية اجتماعية و اريد ان افهم هذا البند
يلزم الطرف الثاني بالحصول على شهادة بالتأهيل التربوي اللازم والحصول على شهادة الصلاحية لمزاولة التعليم بالمرحلة التعليمية التي يتقدم لها بالاكادمية المهنية للمعلمين خلال سنتين من تاريخ ابرام هذا العقد ويجوز لوزير التربية والتعليم تجديدها لمدة سنة اخرى فاذا لم يحصل على الشهادة خلالها انتهى عقده تلقائيا دون حاجة الى اي اجراء .
1- ما هي شهادة التأهيل التربوي وما هي شهادة الصلاحية ارجو توضيح الفرق؟
2- اذا كان القصد هو شهادة دبلومة تربوية والاخري الصلاحية من الاكادمية المهنية للمعلمين فأي منهم يسري على الاخصائي الاجتماعي وكما تعلمون فلاخصائي الاجتماعي لا يزاول التعليم ( كما ذُكر في البند )؟
باختصار هل مطلوب مني ان التحق بكلية التربية للحصول على دبلومة تربوية مثل المعلمين المتخرجين من كليات غير تربوية لازاول عملي كاخصائية اجتماعية ؟ارجو منكم توضيح هذا البند من العقد حيث انه مطلوب مني محو امية خمس افراد لاستمرار العقد ولا استطيع عمل كل هذا معا ( مزاولة عملي ومحو الامية والالتحاق بالدبلومة ) حيث انني متزوجة ولدي طفلة صغيرة دون سن المدرسة

salm333
06-07-2009, 04:56 PM
تم تعيني بالتعاقد في 1\4\2009 كاخصائية اجتماعية و اريد ان افهم هذا البند
يلزم الطرف الثاني بالحصول على شهادة بالتأهيل التربوي اللازم والحصول على شهادة الصلاحية لمزاولة التعليم بالمرحلة التعليمية التي يتقدم لها بالاكادمية المهنية للمعلمين خلال سنتين من تاريخ ابرام هذا العقد ويجوز لوزير التربية والتعليم تجديدها لمدة سنة اخرى فاذا لم يحصل على الشهادة خلالها انتهى عقده تلقائيا دون حاجة الى اي اجراء .
2- اذا كان القصد هو شهادة دبلومة تربوية والاخري الصلاحية من الاكادمية المهنية للمعلمين فأي منهم يسري على الاخصائي الاجتماعي وكما تعلمون فلاخصائي الاجتماعي لا يزاول التعليم ( كما ذُكر في البند )؟
باختصار هل مطلوب مني ان التحق بكلية التربية للحصول على دبلومة تربوية مثل المعلمين المتخرجين من كليات غير تربوية لازاول عملي كاخصائية اجتماعية ؟ارجو منكم توضيح هذا البند من العقد حيث انه مطلوب مني محو امية خمس افراد لاستمرار العقد ولا استطيع عمل كل هذا معا ( مزاولة عملي ومحو الامية والالتحاق بالدبلومة ) حيث انني متزوجة ولدي طفلة صغيرة دون سن المدرسة

mike
07-07-2009, 12:48 AM
شرط محو الامية ده فى اسيوط ولكن التثبيت سوف يكون بعد شهرين من الان لمن امضوا عام كامل كمعلم مساعد

mike
07-07-2009, 01:16 AM
فعلا الخبر صحيح تماما وانا من ادارة اسيوط والدنيا مقلوبة فى جهاز الاحصاء وتسجيل البيانات لان الوزير بنفسه من جهاز القاهرة المركزى طالب بياناتهم من اجل التثبيت قبل بداية العام الدراسى الجديد والادارة مشدودة على الاخر بسبب سرعة تنفيذ ارسال هذه البيانات . لى اصدقاء يعملون فى الادارة وهم من يقومون بتسجيل هذه البيانات لارسالها للقاهرة فى غضون اسبوع لا اكثر . michael_812003@yahoo.com

كارمنز
07-07-2009, 02:45 AM
فعلا الخبر صحيح تماما وانا من ادارة اسيوط والدنيا مقلوبة فى جهاز الاحصاء وتسجيل البيانات لان الوزير بنفسه من جهاز القاهرة المركزى طالب بياناتهم من اجل التثبيت قبل بداية العام الدراسى الجديد والادارة مشدودة على الاخر بسبب سرعة تنفيذ ارسال هذه البيانات . لى اصدقاء يعملون فى الادارة وهم من يقومون بتسجيل هذه البيانات لارسالها للقاهرة فى غضون اسبوع لا اكثر . michael_812003@yahoo.com

شكرا اخ مايك على الرد بس انا مافهمتش برضه يعني مطلوبة مني الدبلومة ولا لأ انا من اسيوط ومتعاقدة من تلات شهور بس مكملتش السنة ومش قادرة على الشروط دي كلها المدرسة الصبح ومحو الامية والدبلومة بعد الضهر غير البيت وبنتي .. يا ريت لو عندك اي تفاصيل توضح الموضوع اكتر تكسب في ثواب وشكرا

اسماعيل
07-07-2009, 10:44 AM
يا اخواني واخواتي الاختبار ان شاء الله هيكون في شهر 9 القادم ولاكن هذا الاختبار ليس اختبار كادر انما اختبار للحصول علي شهادة الصلاحية (ترخيص مزاولة مهنة)الي هيتم ان شاء الله تثبيتنا بها علي وظيفة معلم وعلشان ندخل اختبار الكادر لازم يمر علي عملنا في مجال التعلم عامين ودي تعليمات الاكاديمية المهنية للمعلمين يعني ان شاء الله اختبار اغسطس القادم للتثبيت فقط
وبالمناسبة احنا في اسيوط ارسلت المديرية خطابات للمدارس لاستكمال بيانات المعلمين المساعدين ومن ضمن هذه البيانات الرقم القومي لتسجيلهم وعمل رقم سري وكود
وشكرا

salm333
08-07-2009, 12:15 AM
تم تعيني بالتعاقد في 1 /12 /2008كاخصائية اجتماعية و اريد ان افهم هذا البند
باختصار هل مطلوب مني ان التحق بكلية التربية للحصول على دبلومة تربوية مثل المعلمين المتخرجين من كليات غير تربوية لازاول عملي كاخصائية اجتماعية ؟ارجو منكم توضيح هذا البند من العقد حيث انه مطلوب مني محو امية خمس افراد لاستمرار العقد ولا استطيع عمل كل هذا معا ( مزاولة عملي ومحو الامية والالتحاق بالدبلومة ) حيث انني متزوجة ولدي ولدان ارجو الرد على البريد الالكترونى وشكرا

mike
08-07-2009, 01:23 AM
الى الاخت كارمنز فى الحقيقة الدبلومة مطلوبة فى حالة اذا كنتى خريجة اداب يعنى مش تربوية وانا معايا 2 فى المدرسة بيحضروها لكن ليس لنا امتحانات فى شهر 8 وانا تقريبا يوميا بروح الاحصاء فى الادارة ولا جديد . ايضا لابد ان يكون مر عيهم عام كامل كمعلم مساعد بمعنى لدفعة ال استلمت فى شهر 7 2008 دول الى سوف يعينهم الوزير وبعديهم بفترة دفعه اخرى من المعينين فى شهر 12 او 2 ولا نتسى ان فيه ناس اتعينوا فى شهر 4 وفى جزء بيحضر فى الدبلومة .

mike
08-07-2009, 01:33 AM
يا جماعة ارجو ادراك هذه النقطة ان البيانات المطلوبة اليومين دول علشان منحك كلمة معلم اى التثبيت اما الاختبار فياتى بعد ان حصلت على درجة معلم والغيت كلمة مساعد . فى هذة الحالة يحق لك دخول الامتحانات (لاجل زيادة المرتب) . michael_812003@yahoo.com

mike
10-07-2009, 12:30 AM
يا استاذ محمود فى الادارةفى اسيوط اخيرا اخدوا مننا الاوراق الخاصة باستمارة معلم وقبل ما نبعتها اخيرا وافقت 3 جهات على ختمها وهى ( الشئون المالية والادارية _ غرفة التعيينات ال فى الدور الثانى _ رئيس قطاع ال فى مدرسة الجلاء بيسرى راغب ) واخذوا الورق فى الاحصاء بعد عناء استمر اكتر من اسبوع . وادى ايميلى يا محمود michael_812003@yahoo.com

ام جنا
17-03-2010, 10:09 PM
انا نفسي اعرف التعاق في 7/2009 ليه اختبار والا لا ارجو الرد سريعا يا اهل الخير