المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : دوره عن طرق التدريس للمعلم المساعد

مسيو وليد عسكر
20-04-2009, 06:06 AM
اقدم لكم دوره رائعه عن طرق التدريس ومفاهيمها الحديثه لكل معلم مساعد يارب تنول الاعجاب وتحقق الهدف المرجو منها
You can see links before reply

أفنان أحمد
25-04-2009, 07:52 AM
بارك الله فيك
وجزاكم الله خيرا على مجهوداتكم

نداء الجنة
30-04-2009, 04:36 PM
جزاك الله خيرا على جهودك
جعله الله فى ميزان حسناتك
ممنونه لحضرتك كتير
إمضاء
م . م ( معلم مساعد ):)

فى امان الله

soso0109266940
01-05-2009, 01:13 AM
jkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkk

zook
02-05-2009, 03:30 AM
يا جماعة انا متعاقد من 2006 بعقد مميز و عقد معلم مساعد من 2008 و انا و زملاء كتير مش خريجين تربية ومخدناش دبلومة عامة فى التربية لانه لم يطلب منا اصلا و يسرى الجمل اعلن ان اختبارات الكادر للمتعاقدين من يناير 2008 ستكون فى اغسطس بس لخريجى تربية او من لديهم دبلومة تربوية طب احنا محدش قال لنا من الوزارة لا فى العقد بتاع 2006 ولا بتاع 2008 على ضرورة الدبلومة للتعيين والا كنا خلصناها وكان رد الموظفين بتوع شئون العاملين لما كنا بنسأل عل موضوع التأهيل التربوى الذى ذكر فى القانون والذى ذكر نصا فى القانون حرفيا \ أن يكون حاصلاً على مؤهل عال تربوي مناسب أو على مؤهل عال مناسب بالإضافة إلى شهادة (إجازة) تأهيل تربوي وتصدر بقرار من وزير التربية والتعليم اشتراطات التأهيل التربوى المطلوب
ويستثنى من هذا الشرط المعلم المساعد والشاغلون لوظائف تعليمية في تاريخ العمل بهذا الباب.
واللى اتفهم من الكلام ده ان اللى اصبح معلم مساعد مستثنى من التاهيل التربوى لكن الكلام ده وتصريحات الوزير بتعيين 80 الف معلم مساعد اللى قالها فى بداية 2009 كانت تضليل لان الوزير اكد فى تصريحاته الاخيرة ومنها للى عايز يتاكد ما قاله فى المؤتمر الصحفى للمدرسة المنتجة بقنا وعندى نص ماقاله وكنت محمل نص حواره بشأن المتعاقدين وقوله بأنه سيتم اختيار خريجى التربية و الحاصلين على دبلوم تربية من المعلمين المساعدين من يناير 2008 والباقى مجبش سيرتهم طب احنا نعمل ايه لم يخبرنا احد بضرورة الحصول على الدبلومة وكان الحديث من المسئولين بان التأهيل فى الاكاديمية والقانون قال \وتصدر بقرار من وزير التربية والتعليم اشتراطات التأهيل التربوى المطلوب \\ و اليكم حسبة برمة \ احنا متعاقدين من يناير 2008 والعفد سنتين يعنى الى يناير 2010 والقانون قال سنة زيادة بقرار من الوزير يعنى يناير 2011 و احنا فى مايو 2009 والتقديم فى اغسطس والدبلومة سنتين لغير المتفرغ واما سنة للمتفرغ ويحضر المحاضرات و طبعا فى نسبة للغياب واحنا عندنا شغل فى المدرسة و المحاضرات بتبقى الصبح والجامعة مالهاش دعوة وما يخصنا هى دبلومةغير المتفرغ وتبدأ فى اغسطس 2009 وتنتهى فى يونيو 2011 اى بعد انهاء العقد بخمسة اشهر اى ان المطلوب للتثبيت هو المستحيللللللللللللللللللللللللل

ahmad_moner2008
14-05-2009, 05:23 PM
لا أستطيع التحميل

ahmad_moner2008
14-05-2009, 05:25 PM
خطوات التحميل معقدة شيئا ما .احمد منير معلم مساعد.ملوى.المنيا

الحارث
19-05-2009, 10:10 AM
السلام عليكم اصدقائي
انا بعاني من مشكلة الدبلوم التربوي وسالت الاستاذ محمد الفخراني اجب بان القانون بيقول مؤهل عالي تربوي او مؤهل عالي +دبلوم تربوي علي الرغم من ان القانون قال مؤهل عالي تربوي او مؤهل عالي +شهادة اجازة تصدر بقرار من وزير التربية والتعليم وحدش جاب سيرة الدبلومة خالصوده نص قانون بس مش عارفليه الاصرار علي كده ده كمان القانون قال ان من كان يعمل قبل ذللك معفي من الشرط التربوي برجاء حد يقرا القانون يفهمني ان كنت صح لان هتجنن

شوشوشو
07-06-2009, 08:06 PM
انا هتجوز فى القاهرة وانا من محافظة تانية وعايزة انقل عقدى فانا معلم مساعد ممكن ولا لاه وايه الخطوات

سهى عبد الله
10-07-2009, 06:08 PM
يعنى خريج التربية بردة يعمل دبلومة تربوى و لا اية ارجو الافادة وجزاكم الله خيرا

سوزان عاطف نصيف ساويرس
31-08-2009, 10:32 PM
مساء الخير انا معلمة مساعدة وعايزة اعرف عنوان اقرب فرع من الأكاديمية للقاهرة علشان التقديم وشكراً

ranad2003
03-09-2009, 01:04 AM
انا حضرت دورة اسمها cle
والدورة دى كانت اجبارى لكل العقود المييزة وهية بتكلم عن محو الامية بطريقة جديدة ورغم انى مدرسة دراسات الا انهم اجبرونا اننا نحضرها وهددونا بفسخ العقد اذا مرحناش الدورة كمان قالوا اجبارى ان كل واحد لية 25 واحد امى لازم يعلمهم وبردة لاما ينفسخ العقد هل دة فى كل الادارات مع العلم انى فى ادارة السلام

مكرم.فيلو
16-10-2010, 02:30 AM
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مسيو وليد عسكر You can see links before reply (You can see links before reply)
اقدم لكم دوره رائعه عن طرق التدريس ومفاهيمها الحديثه لكل معلم مساعد يارب تنول الاعجاب وتحقق الهدف المرجو منها
You can see links before replyششششششششششششششششششششششكرا_____________ .html (You can see links before reply)

مكرم.فيلو
16-10-2010, 02:31 AM
ششششششششششششششششششششكرا