المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : يا فرحتى بخبر أن الوزير دمه خفيف!!!!!!!!!

راندام
31-05-2010, 04:33 PM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
أنا دخلت مخصوص علشان أفرحكوا معايا باللى حصل لى وفى نفس الوقت أوريكوا فائده الأعلام المصرى والموظفين المتفوقين.....
بجد أنا كنت دايما أسمع عنهم و أقول لا حول ولا قوة الا بالله لكن بعد اللى حصل معايا ده مش عارف أقول أيه أكتر من كده ..ما علينا علشان ما أطولش عليكو هادخل فى الموضوع
الموضوع هو أن أنا بشتغل فى مدرسه خاصه وما أدراك ما العمل فى المدارس الخاصه من ناحيه المعامله والمرتب المهم علمت من موجه الماده أن هناك عقود مميزه و ذلك تقريبا فى شهر 10 أو 11 اللى فات قدمت فيها على طول و الحمد لله طلع أسمى فى كشوف الأداره فى هذه العقود المميزه و أستفسرت وقتها فى التعيتنات عن الخطوه التاليه فقالوا لى كما ن أسبوعين أسئل عن جواب التعيين ورحت وسألت بعديها قالوا لى لسه شويه أنا كده غلطان طبعا لأ المهم سبحان الله ظهرت فى ذلك الوقت المسابقه الأخرى وفيها مطلوب مدرسين تربيه فنيه وهذا كان تخصصى فأنا خريجة كليه التربيه الفنيه بالزمالك وهو المطلوب فقلت لأصدقائى أذهبوا دول طالبين مدرسين تانى وذلك بناء على أننى خلاص بقى متعينه *فجأوا أصدقائى من الأداره يقولوالى أذهب ده فى ناس بتملأ عقود مميزه فذهبت فعلا أمس الموافق 30-5-2010

وكانت الصدمه

وهىأن بمنتهى الهدوء أصدى البرود علشان دى الكلمه الصح للموقف يقولولى معلش أصل المسابقه دى خلاص أتلغت وعملنا واحده بدل منها وخلاص معادها خلص يوم 28-5-2010أولت أذاى دى أنا كنت هنا فى وقت المسابقه التانيه وسئلت عن جواب التعيين وقولتوا لسه شويه و أفتكرت ذى ما أولت لأصدقائى أنهم عايزين مدرسيين تانيين فعملوا مسابقه أخرى
وباااردوا بمنتهى البررررود ردوا وقالو أه ما أحنا قولنا كده باردوا أن أنتوا هاتفتكروا كده
تفتكرو أعمل أيه فى موقف ذى ده
معلش طيب بلاش يبعتوا لنا جوابات ويكلفوا نفسهم ورق ودمغات علشان حالة الفقر اللى أحنا فيها طيب أعلان جنب المسابقه الثانيه بأن الأولى قد ألغيت
ما أصل حرام ولا الأعلانات كمان غاليه عليكوا
كان أعلان جنب خبر أن الوزير دمه خفيف وبيهزر مع الصحفيين
على الأقل كنا نستفيد منه عن الدم الخفيف
بجد حرام عليكوا دا أنا كنت بدأت أتفائل بقدوم الوزير الجديد
وأولت أنه هايعدل المايله لكن واضح أن مفيش فايده
وأن خبر الدم الخفيف أهم بكتير من مستقبل الكثير من الشباب
فعلا" ده يثبت أن أحنا أكيييييد أكييييد فى مصر
رجاء عدم حذف موضوعى
لأن الناس لازم تعرف أن مفيش فايده
وأنا آسف على أنى طولت عليكوا و السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

راندام
31-05-2010, 10:02 PM
سبحان الله 30 واحد لغاية دلوقتى شاهدوا الموضوع وخرجوا حتىمن غير ما يردوا السلام
طيب مش المفروض أن ده ركن المشاكل اللى المفروض يسعى البعض لحلها
فين يا جماعه الرد وفين الحل
ياريت محدش يزعل من حدة كلامى بس معلش من اللى شفته
أنا بجد محروق دمى على الآخر
و الذيذ أنى بقالى فتره عمله موضوع فى نفس المنتدى و طلبت فيه أن حد يرد عليا بخصوص المسابقه وما جرى فيها وبااااردووووو محدش أفدنى
وعموما شكرا جدا لتعاونكم

نوره فوزي
31-05-2010, 10:15 PM
You can see links before reply
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته...

مساء النور والسرور

كل اللي أقدر أقولهولك:

حبيت أرد السلام عشان ما تزعليش!!!

لكِ مني أجمل وأرق تحية...

أختكم في الله / نورة فوزي عبدالحليم
عضوة بفريق مجتمع المعرفة

راندام
31-05-2010, 10:21 PM
جزاكم الله خيرا" على الرد الرقيق
بالفعل فأنا ليس لدى الآن الا الصبر

hema1
01-06-2010, 01:14 AM
السيد الفاضل / وزير التربية والتعليم
تحية طيبة وبعد,
مقدمة لسيادتكم / إبراهيم عياد شكري جنيدي . معلم أول بإدارة الخصوص التعليمية. بمدرسة مجمع الخصوص الابتدائية.
أنا مدرس دراسات اجتماعية حاصل على ليسانس أداب وتربية عام 1997 بتقدير (جيد مرتفع) جامعة عين شمس وحصلت أثناء الخدمة على ليسانس آداب وتربية عام 2008 لغة إنجليزية بتقدير (جيد جدا)( والثاني) على الدفعة . تقدمت إلى امتحان الكادر دراسات اجتماعية لأنني كنت في السنة الرابعة انجليزى ولم أتخرج بعد رغم اننى منتدب لتدريس اللغة الإنجليزية واجتزت الاختبار بنجاح وبعد التخرج بدأت رحلة المعاناة لتغيير المسمى الوظيفي تقدمت بطلب إلى مديرية بنها التعليمية لتغيير المسمى الوظيفي من مادة دراسات اجتماعية ابتدائي إلى لغة إنجليزية اعدادى .....
قالوا لن ينفع ذلك سيتم التغيير إلى ابتدائي قلت لا يهم المهم هو تغيير المسمى من مادة إلى مادة على نفس الدرجة الوظيفية ونفس المرحلة التعليمية لن أكلف الدولة درجة مالية جديدة فقاموا بإرسال الورق للتنظيم والإدارة ببنها مرسل صورة منة لكي يدرسوا حالتي وحولوها بعد ذلك إلى التنظيم والإدارة بالقاهرة الذين بدورهم قالوا إن هذا من اختصاص وزارة التربية والتعليم قالوا بعد ذلك لابد من موافقة التوجيهين المواد الاجتماعية واللغة الإنجليزية على التغيير الحمد لله تمت الموافقة مرسل صورة من الموافقة فكانت المشكلة الكبيرة قالوا في المديرية التعليمية أنت امتحنت الكادر دراسات واتسكنت معلم أول دراسات عليك بعرض مشكلتك على الأكاديمية المهنية للمعلمين بناء على توجيهات الأكاديمية المهنية للمعلمين
ملحوظة: أنا منتدب ندب كلى لتدريس اللغة الإنجليزية حاليا وأقوم بتدريس المادة
استغاثـــــــــــــــــــــــــــــــة
ماهو حكم الكادر على حالتى حيث اننى عانيت معاناة شديدة جدا للحصول على هذا المؤهل الرجاء النظر إلى حالتي بعين الأبوة الحانية حيث اننى محبا للعلم وأقوم بتنمية قدراتي العلمية باستمرار
وشكرا لسادتكم جزيل الشكر
مقدمة لسيادتكم
إبراهيم عياد شكري جنيدي

معلم أول بمدرسة مجمع الخصوص

رقم قومي : 27505050105314
محافظة القليوبية / مديرية بنها التعليمية

محمد كامل محمود
01-06-2010, 01:29 AM
الاخ الفاضل / ابراهيم
على الرغم من انك قطعت مشوار طويل باقى لسيادتكم زيارة خفيفة الى قسم حصر الوظائف فى الادارة التعليمية التابع لها لتعديل المسمى الوظيفى الخاص بك
بالاضافة الى قسم الاحصاء بنفس الادارة وكل ما فى الامر انهم سوف يقومون بتعديل المسمى وارساله الى المديرية التعليمية وبالتالى الى الاكاديمية ولكن يبقى لسيادتكم ان تدخل اول اختبار فى الكادر على المسمى الجديد ( اللغة الانجليزية )
مع وافر التحية والاحترام
محمد كامل محمود

محمد كامل محمود
01-06-2010, 01:35 AM
الاخت الفاضلة / راندام
عليك التقدم بالتماس للسيد / مدير عام الادارة والسيد وكيل الوزارة لضم اسمك الى الكشوف الجديدة خاصة وان الوقت ليس ببعيد فيما بين الاعلان عن المسابقة الجديدة والانتهاء منها ولك ايضا ملف ومستندات مازالت موجودة بالادارة ...
مع وافر التحية والاحترام ..
محمد كامل محمود

راندام
01-06-2010, 02:14 PM
جزاكم الله خيرا"أستاذى الفاضل/ محمد كامل محمود وجعله الله فى ميزان حسناتك
وأسألكم جميعا" الدعاء

راندام
01-06-2010, 07:42 PM
أستاذى الفاضل مشرف قسم مشاكل المعلمين /محمد كامل محمود
برجاءأعطائى صيغه تقديم الألتماس أو الخطوات التى يجب أتباعها بالظبط لتقديمه
وجزاك الله خيرا"

محمد كامل محمود
02-06-2010, 12:36 AM
صيغة الالتماس كالتالى :
السيد المربى الفاضل / مدير عام إدارة .....
بعد التحية ..
مقدمتة لسيادتكم / ..................
لعرض الآتى
قامت الادارة بالأعلان عن مسابقة ................. بتارخ .........
وتقدمت فى الموعد المحدد وتم استلام المستندات الخاصة بى وهى .
1 ـ
2 ـ
3 ـ
وبالسؤال فى شئون العاملين اخطرونى بانهم سوف يراسلونى عن موعد قبول الاوراق الا انه لم يصلنى اى مراسلات بهذا الشأن .
وبالسؤال مرة اخرى افادونى بان الادارة قامت بعمل اعلان اخر وتم قبول المتقدمين وتم اغلاق الباب منذ يومان .
لهذا التمس من سيادتكم ضم اسمى الى كشوف المتقدمين كى احصل على فرصتى فى العمل ضمن المتقدمين خاصة وان جميع اوراقى ما زالت بقسم شئون العاملين بالادارة .
وفقكم الله ورعاكم وبالخير سدد خطاكم .
مقدمته لسيادتكم :
الاسم /
المؤهل الدراسى وتاريخه /
تاريخ الميلاد /
العنوان /
التليفون /
التوقيع /

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
هذه هى يا ابنتى الغالية صيغة الالتماس مع اضافة التفاصيل الخاصة بك
واتمنى من الله ان يوفقك ويكلل جهدك بالسداد
محمد كامل محمود
مدير التعليم الاعدادى
بادارة العامرية التعليمية ـ الاسكندرية

راندام
02-06-2010, 03:24 PM
جزاكم الله كل خير أستاذى الفاضل مدير التعليم الأعدادى السيد :محمد كامل محمود