المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : نصيحة فى فضيحة!!!!!!!!!!

أستاذ السيد على
26-02-2010, 11:28 AM
فضيحة عضوة معانا فى المنتدى...سورى...كان لازم المستور يبان
اول حاجة متستغربوش العنوان .....!!!!

نشرت في أحد المنتديات مشاركة بعنوان

(( نصيحة ))

قرأها فقط (( 10 أشخاص في شهر واحد))!!!!!!!

ونشرت في نفس المنتدى مشاركة بعنوان

(( فضيحة ))

(( قرأها 100 شخص في يوم ))

هذه أكبر فضيحة ...

لكن ...

إذا كنت تبحث عن

؛؛؛ فضيحة ؛؛؛

أهديك أخي / أختي هذي

؛؛؛ النصيحة ؛؛؛

نحن في عصر أصبح العالم يبحث عن الفضيحة أكثر من النصيحة نحن في عصر فقدت فيه الصورة مصداقيتها !!!

فبرنامج الفوتوشوب وغيره

( يكسي العاري ويعري المكتسي )

وفضائح المسلمين أولى بالستر منها

بالنشر ؛؛؛ إشاعة كاذبة تهز كيان

وسمعة شخص وربماعائلة..

لا تصدق كل ما ترى !!

لا تحدث بكل ما تسمع !!

لاتنشر كل ما قرأت !!

** من ستر مسلما ستره الله يوم القيامة **

لا تبحث عن الغريب !!!

ابحث عن المفيد؛؛؛؛

"كفى بالمرء كذبا أن يحدث بكل ماسمع"

واعلم ..أنك تموت وتفنى ..وكلماتك هنا بعدك تبقى ..

قال تعالى {مَا يَلْفِظُ مِن قَوْلٍ إِلَّا لَدَيْهِ رَقِيبٌ عَتِيدٌ ** ق18
قال صلى الله عليه وسلم: “إن دماءكم وأموالكم وأعراضكم عليكم حرام، كحرمة يومكم هذا في بلدكم هذا في شهركم هذا، وستلقون ربكم فيسألكم عن اموالكم، ألا فلا ترجعوا بعدي كفارا يضرب بعضكم رقاب بعض..”

صورة مع التحية / لكل من يسعى لنشر غسيل الناس ..

صورة مع التحية / لكل من هدفه تتبع عورات الناس

تقبلو تحياتى اتمنى الا يزعل منى احدا

منقوووول

دعاء شديد
26-02-2010, 11:38 AM
والله يا مستر نصيحه رائعه
لمن يعى ويتقى الله فى نفسه

جزاك الله خيرا على النصيحه

محمد غمرى
26-02-2010, 11:52 AM
You can see links before reply

Madame/Basmalh
26-02-2010, 11:59 AM
قال صلى الله عليه وسلم: “إن دماءكم وأموالكم وأعراضكم عليكم حرام، كحرمة يومكم هذا في بلدكم هذا في شهركم هذا، وستلقون ربكم فيسألكم عن اموالكم، ألا فلا ترجعوا بعدي كفارا يضرب بعضكم رقاب بعض..”

بشكر حضرتك جدا عل شاجعتك وكلماتك التى تدل على انى لسه فى ناس ضمايره صاحيه ومتخفش من كلمة الحق وعندها قيم ومبادءى بدافع عنها

جمال سراج
26-02-2010, 02:36 PM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

هتكلم من الآخر للأول وبلغة عامية .... متزعلش منى!!!

أولا أنا لا أحب مثل تلك المواضيع الرنانة ( يعنى عنوان يشد قوى وموضوع لا يهمنا ولا يلزمنا)
دى مواضيع بيعملوها محبى المنظرة زى الناس اللى تحب عدد مشاركات من الهوا ( عدد فى اللمون يعنى!!!) .... متأسف دى وجهة نظرى متزعلش وانا قلت من الاول محدش يزعل

ثانيا : إنت ليه سميت الموضوع فضيحة عضوة بالمنتدى .....
هو مكنش ينفع تقول فضيحة عضو بالمنتدى ... ليه تتكلم على الخصوص ... أعتقد أن كلمة عضو تعنى العموم !!! مش عجبنى التسمية متزعلش

لأن التسمية كدا ربما تثير شكوكا ليس لها أساس من الصحة

يا سيدى الفاضل هناك من يروج اشاعة ما ثم تنتشر هذه الاشاعة مثلا لدرجة أن اللى مطلعها بيصدقها بعد كدا ... ناس فاضية أو ان شئت قول ناس هايفة!!!

ثالثا عاوز أقول أن هناك ناس كثير لا يثأثرون ولا يلقون بالا للقيل والقال وأنا مثلا منهم
ربما لا أسمح أصلا بأن أستمع لمن يخوض فى أعراض الناس ... مع العلم بأنى او غيرى لو سمح ممكن دا يكون مجال خصب لكتابة المواضيع أو المنظرة أو المريسة !!! او غيره

عاوز أقرن دا بحاجة مهمة قوى .....
فيه ناس بتفهم الناس خطأ .. واصلا مش بتكون فاهمة نفسها ولا تعرف حاجة
فيه ناس بتفتكر خطأ انها مهمة قوى ومادة حية لناس تانية ودا غلط ومش صح ( بالعربى بتفتكر انها مقطعة السمكة وديلها - زى الست الهايفة الفاضية اللى بيتهيا لها ان كتير بيجروا وراها وبيحبوها او عاوزين يعاكسوها أو ... أو .... - رغم أنها ربما تكون هى سمحت بكدا لبعض الناس وتعمل خضرة الشريفة !!!! على ناس تانيين .................... وزى الراجل اللى بيفكر نفسه دنجوان عصره وأوانه وبردو مقطع السمكة وديلها ويلعب على دى وعلى دى وهكذا ... )
دول ناس هايفة أصلا
اعتقد ان الناس على قدر من الذكاء انها تميز الصح من الخطا وان الراجل او الست او البنت او الشاب او الشابة يقدر يفرمل اى حد ويوقفه عند حده!!!

زى ما انت بتقول النت بيعمل كل حاجة الوقتى والبرامج كتير
بس قبل كدا اقولك هو لما حد بيبعت لحد صورة مثلا من الخطا انك تظن للوهلة الاولى انها صورة حقيقية
فى الغالب بتبقى مفبركة
وقبل كدا انا شخصيا مثلا عمرى ما اقتنقعت ان الصور اللى ممكن يبتعهالى حد للوهلة الاولى حقيقية حتى لو كنت بكلمه من اسبوع او شهر او اكتر
لازم اكون شفته او قابلته فكرا !!! بمعنى تعرفت على افكاره وعرفت طريقته
لكن للاسف حتى فيه ناس بتضحك عالناس والطرف التانى اهبل ومقتنع انه هو اللى بيضحك عالتانى أو فأسه زى ما بيقولوا

بعد كدا تلاقى واحد مش بيرد عالتانى مثلا تسأله ليه يقولك أصلى أنا فأسته
أو كان عاوز نى أبعتله صور خاصة أو يكلمنى عن بيتى أو زوجتى أو زوجى أو 0...... هيافة مش اكتر

انا عن نفسى عارف الكلام دا كويس ومجربه بس ابدا لا اتاثر حتى لو كنت ملاما لذلك

وعظتنى نفسى فعلمتنى الا اطرب لمديح او اجزع لمذمة ( ونفسى دى مش مثالية ولا حاجة - بس احترم الحتة دى قوى)

عندك مثلا وهنا بالمنتدى مواضيع ليا شخصيا واعمال كانت تنقل لحساب غيرى
يعنى ينقل عنى وميقولش والكلام دا فى منتديات عديدة .... وعادى جدا لا اتاثر طالما شايف ان دا صح وان الخير ملوش مكان محدد ولا زمن

وبردو فيه كتير بينقل مواضيع .... يعنى انا انبهرت مثلا بمشرفين ينقلوا مواضيع من مكان تانى زى مدرسه فيها ابنه او بنته وغيره وينسبها لنفسه حتى لو كانت فى مادة تخصصه والله وجدت احيانا ان فيه ناس متعرفش حاجة غير المنظرة

يعنى حضرتك ناقل الموضوع وتفضلت مشكرا وقلت انه منقول ... انما دول لا يبالو همهم المنظرة

فى الاخر عاوز اقول ان فيه ناس كتير مش فاضية لسخافات الناس وهيافتها حتى لو اعتقد الناس عكس كدا
وعاوز انصح واقول محدش ياخد فى نفسه قلم جامد ويعتقد ان هو اللى بيغنى عالناس والناس ربما كلها اللى بتغنى عليه!!!!!!!!!!!!!!

شكرا وياريت الموضوع دا يتحذف بعد حين عشان يحد من القيل والقال والظنون والشكوك بتاع الهايفين

وعلى راى المثل أو الأمثال:

Barking dogs seldom bite
الكلاب النباحة نادرا ما تعض

وايضا : Dog does not eat dog
ومعناه بالبلدى الكلب لا ياكل او يعض كلبا ... أو مبروم على مبروم ميلفش !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
وكذلك
Do as u would be done by

متأسف للغة اللى بكتب بيها كلامى لانه انا شايف انه مينفعش اكتب بغيرها عشان توصل لكل شخص كما يظن وكما يعتقد وكل الناس لها ما تظن وما تؤمن ما لم تضر بحقوق الآخرين

تحياااااااااااااااااااااااتى

أستاذ السيد على
26-02-2010, 02:40 PM
والله يا مستر نصيحه رائعه
لمن يعى ويتقى الله فى نفسه

جزاك الله خيرا على النصيحه

شكرا على المرور الكريم

إيمان سويلم
26-02-2010, 02:43 PM
لا فض فوك يا مستر جمال سراج
تحياتى لحضرتك

س ا يوسف
26-02-2010, 02:43 PM
مين كان بصدق

ان العنوان دا
يطلع بتاعه الموضوع دا

الاستاذ على الدين يحيى
26-02-2010, 02:50 PM
بكل صدق أنا كنت داخل أحذف الموضوع
وطبعاً عندما قرأته فوجئت بمحتوى نقدى لعنوان الموضوع
شكراً على الموضوع والنصيحة الغالية
وبالنسبة للعنوان فأنا أعلم أنه قاسى شوية ولكنه بذلك يشدك إلى أبعد الحدود
جزاك الله خيراً يا أخى العزيز .

دعاء شديد
26-02-2010, 02:59 PM
مين كان بصدق

ان العنوان دا

يطلع بتاعه الموضوع دا

مهو الي ميصدقش
ويدخل متوقع انه هيلاقى فضيحه بجد
هو الانسان الذى فقد عقله بارادته
وقرر ان يترك نفسه ريشه فى مهب الريح
يتلاعب به كل شخص فقد ضميره وبعد عن الله كل البعد

دعاء شديد
26-02-2010, 03:06 PM
فيه ناس بتفتكر خطأ انها مهمة قوى ومادة حية لناس تانية ودا غلط ومش صح ( بالعربى بتفتكر انها مقطعة السمكة وديلها - زى الست الهايفة الفاضية اللى بيتهيا لها ان كتير بيجروا وراها وبيحبوها او عاوزين يعاكسوها أو ... أو .... - رغم أنها ربما تكون هى سمحت بكدا لبعض الناس وتعمل خضرة الشريفة !!!! على ناس تانيين .................... وزى الراجل اللى بيفكر نفسه دنجوان عصره وأوانه وبردو مقطع السمكة وديلها ويلعب على دى وعلى دى وهكذا ... )
دول ناس هايفة أصلا
اعتقد ان الناس على قدر من الذكاء انها تميز الصح من الخطا وان الراجل او الست او البنت او الشاب او الشابة يقدر يفرمل اى حد ويوقفه عند حده!!!

مستر جمال
اتمنى ان ينزل رد حضرتك هذا فى موضوع مستقل
لعل الكثيرون من اصحاب العقول التائهه ... يمروا عليه كزوار
ربما يصل لهم شيء يرد لهم عقولهم التائهه

رد يعلم كل من يقرأه شيء
ويضيف له شيء
ويُذهب فى كل من يعى اسوأ شيء

أستاذ السيد على
26-02-2010, 03:09 PM

الموضوع نور بوجود حضرتك

أستاذ السيد على
26-02-2010, 03:11 PM

بشكر حضرتك جدا عل شاجعتك وكلماتك التى تدل على انى لسه فى ناس ضمايره صاحيه ومتخفش من كلمة الحق وعندها قيم ومبادءى بدافع عنها

والله الموضوع منقول

وبشكر حضرتك على الرد

أستاذ السيد على
26-02-2010, 03:21 PM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

هتكلم من الآخر للأول وبلغة عامية .... متزعلش منى!!!

أولا أنا لا أحب مثل تلك المواضيع الرنانة ( يعنى عنوان يشد قوى وموضوع لا يهمنا ولا يلزمنا)
دى مواضيع بيعملوها محبى المنظرة زى الناس اللى تحب عدد مشاركات من الهوا ( عدد فى اللمون يعنى!!!) .... متأسف دى وجهة نظرى متزعلش وانا قلت من الاول محدش يزعل

ثانيا : إنت ليه سميت الموضوع فضيحة عضوة بالمنتدى .....
هو مكنش ينفع تقول فضيحة عضو بالمنتدى ... ليه تتكلم على الخصوص ... أعتقد أن كلمة عضو تعنى العموم !!! مش عجبنى التسمية متزعلش

لأن التسمية كدا ربما تثير شكوكا ليس لها أساس من الصحة

يا سيدى الفاضل هناك من يروج اشاعة ما ثم تنتشر هذه الاشاعة مثلا لدرجة أن اللى مطلعها بيصدقها بعد كدا ... ناس فاضية أو ان شئت قول ناس هايفة!!!

ثالثا عاوز أقول أن هناك ناس كثير لا يثأثرون ولا يلقون بالا للقيل والقال وأنا مثلا منهم
ربما لا أسمح أصلا بأن أستمع لمن يخوض فى أعراض الناس ... مع العلم بأنى او غيرى لو سمح ممكن دا يكون مجال خصب لكتابة المواضيع أو المنظرة أو المريسة !!! او غيره

دول ناس هايفة أصلا

زى ما انت بتقول النت بيعمل كل حاجة الوقتى والبرامج كتير
بس قبل كدا اقولك هو لما حد بيبعت لحد صورة مثلا من الخطا انك تظن للوهلة الاولى انها صورة حقيقية
فى الغالب بتبقى مفبركة
وقبل كدا انا شخصيا مثلا عمرى ما اقتنقعت ان الصور اللى ممكن يبتعهالى حد للوهلة الاولى حقيقية حتى لو كنت بكلمه من اسبوع او شهر او اكتر
لازم اكون شفته او قابلته فكرا !!! بمعنى تعرفت على افكاره وعرفت طريقته
لكن للاسف حتى فيه ناس بتضحك عالناس والطرف التانى اهبل ومقتنع انه هو اللى بيضحك عالتانى أو فأسه زى ما بيقولوا

بعد كدا تلاقى واحد مش بيرد عالتانى مثلا تسأله ليه يقولك أصلى أنا فأسته
أو كان عاوز نى أبعتله صور خاصة أو يكلمنى عن بيتى أو زوجتى أو زوجى أو 0...... هيافة مش اكتر

انا عن نفسى عارف الكلام دا كويس ومجربه بس ابدا لا اتاثر حتى لو كنت ملاما لذلك

وعظتنى نفسى فعلمتنى الا اطرب لمديح او اجزع لمذمة ( ونفسى دى مش مثالية ولا حاجة - بس احترم الحتة دى قوى)

عندك مثلا وهنا بالمنتدى مواضيع ليا شخصيا واعمال كانت تنقل لحساب غيرى
يعنى ينقل عنى وميقولش والكلام دا فى منتديات عديدة .... وعادى جدا لا اتاثر طالما شايف ان دا صح وان الخير ملوش مكان محدد ولا زمن

وبردو فيه كتير بينقل مواضيع .... يعنى انا انبهرت مثلا بمشرفين ينقلوا مواضيع من مكان تانى زى مدرسه فيها ابنه او بنته وغيره وينسبها لنفسه حتى لو كانت فى مادة تخصصه والله وجدت احيانا ان فيه ناس متعرفش حاجة غير المنظرة

يعنى حضرتك ناقل الموضوع وتفضلت مشكرا وقلت انه منقول ... انما دول لا يبالو همهم المنظرة

فى الاخر عاوز اقول ان فيه ناس كتير مش فاضية لسخافات الناس وهيافتها حتى لو اعتقد الناس عكس كدا
وعاوز انصح واقول محدش ياخد فى نفسه قلم جامد ويعتقد ان هو اللى بيغنى عالناس والناس ربما كلها اللى بتغنى عليه!!!!!!!!!!!!!!

شكرا وياريت الموضوع دا يتحذف بعد حين عشان يحد من القيل والقال والظنون والشكوك بتاع الهايفين

وعلى راى المثل أو الأمثال:

Barking dogs seldom bite
الكلاب النباحة نادرا ما تعض

وايضا : Dog does not eat dog
ومعناه بالبلدى الكلب لا ياكل او يعض كلبا ... أو مبروم على مبروم ميلفش !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
وكذلك
do as u would be done by

متأسف للغة اللى بكتب بيها كلامى لانه انا شايف انه مينفعش اكتب بغيرها عشان توصل لكل شخص كما يظن وكما يعتقد وكل الناس لها ما تظن وما تؤمن ما لم تضر بحقوق الآخرين

تحياااااااااااااااااااااااتى

فى البداية اشكر حضرتك على الاهتمام والرد

واعترف ان العنوان مستفز وسأحاول تغييره

ولكن فكرة الموضوع جيدة لذلك نقلته للمنتدى

والدليل ان احدا لم يعترض عليه واثنوا على فكرته

ومحتواه وعلى العموم تعودت ان احترم رأى الاخرين

وانا احترم رأيك وأقدره .

وفى النهاية اقول الخلاف فى الرأى لا يفسد للود قضية

إيمان سويلم
26-02-2010, 03:24 PM