المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : أهم موضوع لكل متعاقد ( كن ايجابيا ولو لمرة )

مصطفى محمد صابر
12-02-2010, 10:32 PM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
قال رسول الله صلى الله عليه وسلم
( الساكت عن الحق شيطان أخرس )
صدق رسول الله صلى الله عليه وسلم

أولا : أرجوا من مشرف القسم الأخ والزميل الفاضل تثبيت هذا الموضوع لأهمية القصوى
الموضوع باختصار أخوانى المتعاقدين المسلوب حقوقهم والمهدور احترامهم
الكل يتحدث ويتهافت على ظهور النتيجة
هذا أمر طيب وجميل وكلنا بنا لهفة لمعرفة النتيجة
ولكن ماذا بعد ظهورها وهو الاهم
أتثبيت أم تعاقد ؟؟؟؟؟؟؟؟
هذا هو الأهم
أخوانى أخواتى : فى حالة العقود المؤقتة مرة أخرى بعد كل هذه المهانة
لا أعرف ولا أفهم هل يوجد لدي معلما حاصل على إجازة عالية فى تخصصه بأعلى التقديرات الجامعية
وله خبرة أكثر من ثلاثة أعوام وقمت بعمل إمتحان له بمعرفتى فى مادة تخصصه وفى التربوى وفى اللغة الانجليزية وفى اللغة العربية وطلبت منه شهادة دولية لدرايته بوسائل التكنولوجيا الحديثة أعنى الاى سى دى ال
وغيرها من بنود
كل هذاااااااااااااااااااااا
ولا أعينه !!!!!!!!!!!!
ومرتبه لا يكفى مواصلات يومية
واستهتر به واهينه واسمح لموظفين درجة رابعة وخامسة يتحكمون فيه
منهم من يهينه منهم من يعايره
وهو معلم اليوم والغد ومربى الاجيال وكل كلام الانشاااااااااااااء
عجبا
ولكن ليس بعجااااااااب مع هذه السياسات المهينه للمعلم من قبل الحكومة

اخوانى عفوا على الاطاله ولكننا فى قارب واحد منا من غرق ومنا من مل وكاد القارب ان ينقلب ويغرق

اخوانى الكرام باختصار
حان الوقت لكى نقف كرجل واحد فى جميع انحاء الجمهورية

علينا تنظيم فرق بكل محافظة لتقوم بتنظيم حملة الاضراب الجماعى فى المحافظة
سوف يتم ترشيح أربعة اعضاء بكل محافظة
( اثنان للتربية والتعليم واثنان للازهر الشريف )
يعملون كمندوبين للحملة فى كل محافظة

وسوف يتم تنظيم حملة الاضراب الجماعى عن العمل فى جميع انحاء الجمهورية فى يوم محدد وسوف يتم الاعلان عنه قبل ان يتم باسبوعين لاتاحة الفرصة لمندوبى المحافظات لابلاغ جميع المتعاقدين بجميع معاهد ومدارس المحافظة
لنتوقف عن العمل جميعا يوما واحدا امام مديريات التربية والتعليم وامام المناطق الازهرية
حملة منظمة وشرسة للمطالبة بالحقوق تتسم بالتنظيم والرقى والحضارة للمطالبه بالحقوق
وقتها ستعى الحكومة والوزارة اهميتنا فى العملية التعليمية وستستجيب لمطالبنا
لسبب واحد فقط
انها شعرت اننا يد واحدة

اما بالنسبة للترشيح سيتم من خلال ارسال
( الاسم ثلاثى – والمؤهل – رقم الهاتف المحمول – اسم المحافظة )
وسيتم اعلان اسماء المندوبين لكل محافظة لتواصل الجميع مع مندوبيهم

اخوانى واخواتى كلنا قادة وكلنا بقارب واحد
ونتقبل اى اقتراح ايجابى او فكرة جيدة تساعد على التقدم وعلى كسب الحقوق المسلوبة لنا فى حملتنا هذه

اخيرا :

اسف جدا على الاطاله
وارجوا تثبيت الموضوع من المشرف الكريم لاهميته
وارجوا مشاركة المتعاقدين والاعضاء الكرام بايجابية

ممكن كل واحد يدلى ببياناته كاملة ونحن نثبت الموضوع وندعوا اليه
الاسم والرقم القومى للتاكد من التطابق
المشرف

مصطفى محمد صابر
12-02-2010, 10:34 PM
على فكرة
ده موضوع منقول
صاحبه مستر حمدى

طارق الشعواطى
12-02-2010, 11:00 PM
اخوكم طارق الشعواطى :18::17:

ehabnagy
12-02-2010, 11:32 PM
شكراًٍ على الفكرة الجادة من الاخ الكريم
:27::38::27:
:17:

مصطفى محمد صابر
13-02-2010, 07:31 AM
اخوكم طارق الشعواطى

:18::17:

طيب يا استاذ /طارق
وصل صوتنا ومشاكلنا
عايزين خطوات ايجابية واجابات قاطعة فى تثبيت ام لا بعد النتيجة

أحمد البرجينى
13-02-2010, 08:05 AM
أكيد حضرتك فى مصر علشان كداسياتك متأكد إن الإضراب والإحتجاج هيجيب نتيجة
احنا داخلين على انتخابات وخناقات نفسك تشوف اللى مشفتوش ممكن تعمل كدا
وانا مش سلبى وضد حاجه زى كدا لو حضرتك رجعت لشهرين من ساعة الإمتحانات قلت نفس الفكرة وإننا 72 ألف بنى آدم لو الواحد غاب مننا 3 أيام وإحتسبوهم عارضة عادى بس يا سلام لو احتسبوهم تجمهر ولا إضراب عن مصالح الوطن ولا الإضرار بمصالح العامة يبقى ؟؟؟؟؟
على فكرة فى دفعة قبل كدا ( إعلام تربوى 2006 ) المنيا منزلش ولا تعيين ولا بالحصة ولا بأى حاجه ليهم عملوا رجاله وراحول عملوا احتجاج قدام المحافظة
عارف كان إيه رد الفعل الحكيم ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
عربيتين أمن مركزى أخدتهم بس فسحه على السريع مفيش مشاكل ولا أى حاجه
وطبعا أكيد سياتك عارف الباقى
وربنا يغفرلنا ويهديهم ويهدينا

احمد الشلقامى
13-02-2010, 08:24 AM
بعد ماتظهر النتيجة وبعد الكل ما يثبت رايحيين ننسى ده وان شاء الله تثبيت علشان تنسوه من دلوقتى وعارفين لو مش تثبيت الريس الجديد رايح يثبتنا بعد عمر طويل للريس الحالى ههههههههه

عمر العدوي
13-02-2010, 09:59 AM
دى غلطتى من الاول انا كان نفسى ادخل طب قلت تربية احسن واادى النتيجة

مني احمد علي
13-02-2010, 11:54 AM
[
نرجو الهدوء الاساسيين بعد الامتحان نسوا انهم امتحنوا اصلا لحد ما ظهرت النتيجة ونجحوا ومفيش حد منهم كان مستني النتيجة ولا حد فكر في مظاهرات ولا اعتصامات
ان سمعت ان الوزارة عندها مواضيع اهم مننا وسمعت عن خلافات ومستشارين بتستقيل وجرد للاقسام وبعدين الي مش عاجبوا المرتب وعنده طموح يرووح يتعاقد مع اي دولة عربية او يسافر اي حته معروف ان الوظائف الحكومية لذوي الطموح المحدود

dinaa
13-02-2010, 12:13 PM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة

نستنى بس يا جماعة لحد ما النتيجة تظهر
وتبان كل الحقيقة وربنا يسهلها ساعتها
احنا ونصيبنا

ehabnagy
13-02-2010, 03:23 PM
[
نرجو الهدوء الاساسيين بعد الامتحان نسوا انهم امتحنوا اصلا لحد ما ظهرت النتيجة ونجحوا ومفيش حد منهم كان مستني النتيجة ولا حد فكر في مظاهرات ولا اعتصامات
ان سمعت ان الوزارة عندها مواضيع اهم مننا وسمعت عن خلافات ومستشارين بتستقيل وجرد للاقسام وبعدين الي مش عاجبوا المرتب وعنده طموح يرووح يتعاقد مع اي دولة عربية او يسافر اي حته معروف ان الوظائف الحكومية لذوي الطموح المحدود

إلى الاخت مني احمد علي:16:
انت معانا وله معاهم :16:
وطبعاً احنا الاهم. المعلم هو اصل التربية والتعليم . وثانيا الاساسيين مش فرقه معاهم او نجاح او لا ماهما فى وظائفهم وبيقبضوا كمان دون اى مشكلة
ام احنا فرقة معانا فيه تثبيت ام لا؟

مصطفى محمد صابر
13-02-2010, 06:23 PM
الى الاستاذ/احمد البرجينى
اقرأ الموضوع كويس وكلمة كلمة الاول
يا استاذ
ده اولا اعتصام للمطالبة بابسط حقوقنا
كثير من الاعتصامات والاضرابات عملت والناس خدت حقوقها بذلك فقط
اضراب الازهريين عن تصحيح نتيجة الثانوية الازهرية للمطالبة بالكادر وفعلا تم تنفيذ مطالبهم
كثير من العمال للمطالبة بزيادة المرتبات والخصخصة للشركات الخاصة
المعلميين الاساسيين والاداريين والمشرفيين
والله حتى لو وصلت للسجن
يكفينا شرف اننا سجنا لمطالبتنا بحقوقنا البسيطة
على الاقل اشرف من الذل اللى احنا فيه عقود وكمان معاملة سيئة ومعايرة((اقراموضوع لما كل الكره))
على الاقل فى السجن محدش هيعايرك لان كلكم زى بعض ومفيش متعاقد ومثبيت
بل انت كمان افضل منه لانك بتطالب بحقك مش مجرم
رحة الله على الزعيم سعد زغلول حقا (((مفيش فايدة)))

أحمد البرجينى
14-02-2010, 07:33 PM
يا معالى الباشا / الفارس الأسود
أولا هما مش بياخدوا الناس اللى بيتظاهروا ( الكبار يعنى ) أنا كنت فى إتحاد الطلاب وعارف ومتقوليش حرام وحلال ومش عارف ايه
انته بتتكلم على أساس اننا فى دولة بتاعتنا معتقدش
تبع كلام الناس الكبار علشان ربنا يسترها ومش معنى كدا إنى بقول نتخاذلك ونتراجع
على فكرة حضرتك أنا بتعامل مع الإدارة فى المدرسة بجد ( بالدرااااااااااع )

هوه فعلا غلط وعيب بس أنا بقبض مرتب علشان أشرح وكدا يبقى حللت المرتب غير كدا نقضيها بلطجه
هوه دا طبعا عيب ومش متناسب مع أخلاقياتنا كمسلم أولا ومعلم فى البعد النهائى بس كل مدير وليه شخصية وطريقة
( عارف حضرتك فى مدير مدرسة عندنا لو طلب من المدرسين انهم يخدموا عندوا هيتسابقوا علشان يخدموه لانه راجل مربى فاضل ومسلم محترم )
وربنا يكرم الجميع بدون مظاهرات
أنا أساسا كنت بطلت أرد على أى مناقشات أو مواضيع لانى تعبت واتخنقت وربنا يصلح حالنا
ويشفى مرضان اومرضى المسلمين
آسف على إطاااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااله

أحمد البرجينى
14-02-2010, 07:36 PM
أنا أسف نسيت بس أرد على كلمت السجن والحراميه
كان فى واحد دخل السجن ظلم وحصلت خناقة جوه بين اتنين قال راح الراجل قاله هوه أنا حرام يعنى
الظريف إن كل الموجودين قاموا وكانوا ناويين على ميه سودة إنهم يغيروله مفهموم كلمه حرامى وهو إقتنع بكدا قبل ما تحصل مشاكل طبعا

مصطفى محمد صابر
15-02-2010, 01:55 AM
يا معالى الباشا / الفارس الأسود
أولا هما مش بياخدوا الناس اللى بيتظاهروا ( الكبار يعنى ) أنا كنت فى إتحاد الطلاب وعارف ومتقوليش حرام وحلال ومش عارف ايه
انته بتتكلم على أساس اننا فى دولة بتاعتنا معتقدش
تبع كلام الناس الكبار علشان ربنا يسترها ومش معنى كدا إنى بقول نتخاذلك ونتراجع
على فكرة حضرتك أنا بتعامل مع الإدارة فى المدرسة بجد ( بالدرااااااااااع )

هوه فعلا غلط وعيب بس أنا بقبض مرتب علشان أشرح وكدا يبقى حللت المرتب غير كدا نقضيها بلطجه
هوه دا طبعا عيب ومش متناسب مع أخلاقياتنا كمسلم أولا ومعلم فى البعد النهائى بس كل مدير وليه شخصية وطريقة
( عارف حضرتك فى مدير مدرسة عندنا لو طلب من المدرسين انهم يخدموا عندوا هيتسابقوا علشان يخدموه لانه راجل مربى فاضل ومسلم محترم )
وربنا يكرم الجميع بدون مظاهرات
أنا أساسا كنت بطلت أرد على أى مناقشات أو مواضيع لانى تعبت واتخنقت وربنا يصلح حالنا
ويشفى مرضان اومرضى المسلمين
آسف على إطاااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااله

اولا مش عارف حضرتك معلم مساعد اولا
ثانيا هل تقبل بعد نجاحك يستمر الوضع على ماهو عليه من عقود
ثالثا فى المدرسة واخد حقك بالدراع وهنا مش عايز تاخد حقك بالقانون
رابعا انا واخد حقى دائما بالقانون انا على الرغم من انى متعاقد تسببت فى جزاء ونقل للناظر والوكلاء بالقانون عن طريق الشكوى بالقانون والورقة والقلم كشفت فسادهم لدرجة ان وكيل النيابة الادارية قالى لالحرف الواحد دول عصابة
خامسا ان مش بطالب بحاجة ضد القانون اننا نكسر ونخرب دول اللى بياخدهم امن الدولة يا استاذى الفضل
انما اعتصام واضراب عن العمل ده شكل من اشكال الديمقراطية وحاليا نحن فعلا على ابواب انتخابات مجلس الشورى والشعب وفى 2011 انتخابات رئاسة الجمهورية
فهذا هو الوقت المناسب لاخذ حقوقنا بالقانون
وفين الكلام عن الحلال والحرام
وثانيا انا من مصر كدولة انما لو تقصد مصر((اى القاهرة اى العاصمة ))
لا يا سيدى انا من صعيد مصر من سوهاج
عنوان الموضوع كن ايجابيا ولو مرة
حضرتك معانا اهلا وسهلا بك
لا ايضا اهلا وسهلا بك ولكن دعنا نطالب بحقوقنا ولنا الله

مصطفى محمد صابر
15-02-2010, 02:42 PM
بعد ماتظهر النتيجة وبعد الكل ما يثبت رايحيين ننسى ده وان شاء الله تثبيت علشان تنسوه من دلوقتى وعارفين لو مش تثبيت الريس الجديد رايح يثبتنا بعد عمر طويل للريس الحالى ههههههههه

اولا الف مليون مبروووووووووووك لجميع الناجحين
ثانيا هل سوف نكون ايجابيا ولاااااااااااااااااااا نتقبل اى حاجة من منطلق سياسة الامر الواقع
واحنا حنعمل ايه !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

مصطفى محمد صابر
15-02-2010, 02:43 PM
خدتوا بالكم من جملة((((مرحلة مهمة للتعيين)))
يعنى انتوا فاهمين معناها ولا لسه برضه
دى مرحلة فقط

ehabnagy
15-02-2010, 11:36 PM
شكرا للفارس الاسود على القيام بهذه المبادرة
ونحن كل المعلمين(المعلمين السابقين) معك فى المسية للحصول على حقوثنا

سيف رسول الله
16-02-2010, 02:09 AM
[size="7"][size="7"]
شكرا للفارس الاسود على القيام بهذه المبادرة
ونحن كل المعلمين(المعلمين السابقين) معك فى المسية للحصول على حقوثنا

وأنا معاكم يا رجالة بينا يا معلم منك له

هههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه ههههههههههههه

سيف رسول الله
16-02-2010, 02:20 AM
:38::38::18:بكل الحب وبكل الإيمان بمبدأ ( لا يضيع حق وراءه مطالب ) أمد يد العون حتى تكون لنا وقفة وبصة وعندما يسألني ابني عندما يكبر لماذا يا أبي لم تعين العيال بيقولو ابكو شغال بعقد محدد ) يا ترى في هذا اليوم ماذا أقول ؟

سيبك من الكلام احنا اتكلمنا كتير قوي فكفاية كدا وخلينا ايد وحدة ويبقى رجالة بجد ولو مرة وحدة عيب علينا يا متعقدين مش كده ولا ايه

طبعا الرجالة هم الرجالة = راجل أو أمرة وده طبعا بيبان قوي في المعاملة تجد بنت بميت راجل

وانا معاكم بجد نفسي نرجع حقنا اذا كان لينا حق واسف جدا للاطالة

لا اقصد السخرية ولكن اقصد الخروج من المحنة بضحكة بفكرة بس :38::18:

شجر الصبار المر
16-02-2010, 07:32 AM
تفتكروا لو هيبقى لينا وقفة احتجاجية
هتبقى يوم كام ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

اسماعيل
16-02-2010, 07:44 AM
انا معاكم لان الحقوق في البلد دي مبترجعش الا بالطريقة دي بس نرجو ان نحدد موعد من الان ان لم يتم تثبيتنا فية نبداء الاعتصام
وشوفو الناس اللي عرفت تأخز حقها دي
هية دي الرجالة يا بلاش
عن جريدة المصري اليوم
بتاريخ امس 15/2/2010

وفاة ١٢ مريضاً فى مستشفيات جامعة الزقازيق بينهم ٣ أطفال بسبب إضراب الممرضات

كتب عبدالله العرينى وسامح غيث ١٥/ ٢/ ٢٠١٠

هلال
توفى ١٢ مريضاً، بينهم ٣ أطفال بالحضانات، و٩ بغرف العناية المركزة بمستشفى جامعة الزقازيق، نتيجة امتناع الأطباء عن العمل دون الممرضين والممرضات، الذين أعلنوا إضرابهم عن العمل، للمطالبة بالكادر وتأمين صحى كامل، وإقالة رئيس إدارة المستشفيات، الأمر الذى أدى إلى إصابة جميع عيادات وأقسام مستشفيات الجامعة بالشلل التام.

وطالب المضربون بحضور رئيس الجامعة والاستماع إليهم وتنفيذ مطالبهم، المتمثلة فى إقالة الدكتور خالد عبدالبارى، رئيس إدارة المستشفيات، والدكتور أحمد جاب الله، رئيس العلاج بأجر، ثم تطبيق الكادر أسوة بالأطباء، وصرف مكافأة الـ٢٠٪، وإعفاء من مضى على خدمته ١٥ عاماً وذوى الأمراض المزمنة من نوبتجيات السهر، وتطبيق نظام التأمين الصحى الشامل.

واجتمع الدكتور أحمد الرفاعى، نائب رئيس الجامعة لشؤون الطلاب والتعليم، بممثلين عن المضربين وأخبرهم بأن الدكتور هانى هلال، وزير التعليم العالى، أبلغه بموافقته على الكادر، شرط موافقة وزير المالية على توفير ٤ ملايين جنيه. وطالب الرفاعى المضربين بالعودة إلى أعمالهم بعد أن لبت الجامعة طلباتهم.

من جانبه، نفى الدكتور سعد العش، عميد كلية الطب، رئيس مجلس إدارة المستشفيات الجامعية بالزقازيق، أن يكون عدد الوفيات بهذا الرقم، مشيراً إلى أن عدد الوفيات طبيعى، ولم يكن للإضراب سبب فيه، موضحاً أنه أغلق قسمى الحوادث والعناية المركزة أمام المرضى ولو تم فتحها لارتفع عدد الوفيات.. وقال إن المفاوضات جارية بينه وبين ممثلى الممرضات

مبيخافوش لا من مدير المدرسة ولا حتي من وزير التعليم

محمدالبسيونى
16-02-2010, 01:04 PM
يا جماعة الاضراب من حقنا وانا عن نفسى ليا تجربة انا وزملائى المتعاقدين فى بورسعيد لاننا اتعينا يالعقد الوزارى من 2005 وفضلنا فى قرية خارج المحافظة لمدة 4 سنوات على وعد من المسؤلين بنقلنا داخل مدارس المحافظة ولم يحدث ثم حدث ما جعلنا نثور حيث تم عمل عقود محلية دون النظر لناداخل المحافظة فنظمت انا وزملائى وقفة احتجاجية امام مبنى مديرية التربية والتعليم بورسعيد وانقطعنا لمدة 2 يوم عن العمل وابلغنا وسائل الاعلام وتم عمل لقاءات معنا فلم يكن من وكيل الوزارة الى الرضوخ لطلابتنا وكتب تعهد صور ووزع علينا انه فى خلال 10 ايام سوف يتم نقلنا الى مدارس داخل المحافظة وقد كان وصدر امر النقل بالفعل انا اعتذر على الاطالة ولكنى اردت ان ابين للزملاء انه من حقنا وعلى الرغم من هذا فمن اقتراحى ان ننتظر حتى نرى ما الذى سيحدث معنا واذا لم نثبت وقتها لنا الحق فى ما نعله وليكون ما يكون وشكرا