المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : تمت مراجعة النتائج 6 مرات



waeltango
29-01-2010, 03:53 PM
أوضح الدكتور محمود عابدين رئيس الأكاديمية المهنية للمعلم، أن القائمين بأعمال اختبارات تعيين المعلمين المساعدين فى وظيفة "معلم" أنهوا مراجعة النتائج ورصد الدرجات للمرة السادسة، مبرراً مراجعة النتائج 6 مرات برغبة الأكاديمية فى التحقق من مطابقة بيانات المعلمين المساعدين المسجَّلة على أوراق الإجابات بنظيرتها الموجودة بملفاتهم بالأكاديمية.

وأكد عابدين، أن الأكاديمية ستعلن النتائج على موقعها الإلكترونى خلال أيام قليلة بعد اعتمادها من الدكتور أحمد زكى بدر الوزير الجديد للتربية والتعليم، رافضاً تحديد موعد نهائى لإعلانها أو الكشف عن المؤشرات الأولية لنسب النجاح.

من جهتها حجبت الأكاديمية المهنية للمعلم، التابعة لوزارة التربية والتعليم، نتائج اختبارات الكادر للمعلمين المساعدين الذين تخلَّفوا حتى الآن عن تسليم أصول مستنداتهم للأكاديمية المهنية للمعلم رغم خوضهم اختبارات التعيين على درجة "معلم" فى 20 نوفمبر الماضى، وأوضحت أنها ستتيح لهؤلاء المعلمين فرصة التقدُّم بأصول المستندات إلى فروع الأكاديمية حتى الثالثة عصراً من يوم الثلاثاء المقبل الموافق 2 فبراير المقبل مع عدم الاعتداد بيوم غدٍ السبت كإجازة رسمية.

كما شددت الأكاديمية على احتواء العقود التى ستمنحها للمعلمين المساعدين على نفس التخصصات التى زاولوها بالمدارس قبل خوض اختبار التعيين حتى لو كانت مخالفة لتخصصات شهاداتهم الجامعية، فالعبرة، بحسب إعلان الوزارة، بتخصص الوظيفة وليس بتخصص الشهادة الجامعية.

فى الوقت نفسه أثار قرار حجب نتائج كادر غير المتقدمين بأصول مستندات تعيينهم مخاوف أعداد من المعلمين المساعدين، مما دفعهم لمطالبة الوزارة بإعلان نتائجهم دون تأخير مع الاكتفاء بتأجيل منحهم عقود التعيين على درجة "معلم" لحين تسليم أصول المستندات للأكاديمية المهنية للمعلم، وهو نفس الإجراء الذى قررت الوزارة إتباعه مع المعلمين المساعدين الذين تقدموا للاختبارات دون تسليم شهادة تثبت حصولهم على رخصة قيادة الحاسب الآلى "ICDL".

المصدر
You can see links before reply

sally2009
30-01-2010, 10:30 AM
مشكوووووووووووووور على الخبر....

مصطفى محمد صابر
30-01-2010, 09:34 PM
يا جماعة احنا نعمل أضرابات ومظاهرات من دلوقتى
اولا بسبب تأخر النتيجة غير المبرر!!!!!!!
ثانيا بسبب اننا خريجيا تربية وأولى بوظيفة معلم هو خريج تربية ليه وظيفة غير التدريس !!!!!!!
ثالثا قالو دورة فى طرق تدريس خدناها قالو امتحان امتحنا قالو icdl خدناها هم هيزولونا وبعد كده عقد برضه طيب ايه لزمة الذل ده كله دورات وامتحانات ما احنا كنا عقود من 4 سنين وسكتين ولا احنا فيران تجارب عندهم !!!!!!!!!!!!!
رابعا موضوع العقود ده حاولة فرنسا تطبيقه مجرد محاولة فقط والمظاهرات قامت هناك واتلغى انما احنا هنا طبقناه ببساطة مش فيران تجارب لاى شئ غربى !!!!!!!!!!!!!
المظاهرات هى اللى هتخليهم يفكرو الف مرة قبل ما يحاواو ا يخلونا عقود والله يا جماعة احنا اللى شيلين المدارس ولو اعتصمنا لتوقف البلد على رجل والوزير الجديد حازم وصارم ومش هيقبل اللى بيتعمل فينا المهم صوتنا يوصله