المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : الوزير قالها خلاص التعيين آخر اكتوبر مبروووووووووووك

ا/محمد عبد الجليل
20-10-2009, 06:08 PM
حدد د.يسرى الجمل وزير التربية والتعليم آخر شهر أكتوبر الجارى موعداً لإجراء اختبارات تعيين 80 ألف معلم مساعد، مر عام على تعاقدهم مع الوزارة فى وظيفة "معلم"، وأوضح الجمل، فى تصريحات صحفية، أن الناجحين فى الاختبارات يحق لهم التقدم فى امتحانات كادر المعلمين المقبلة.

واستثنى الجمل المعلمين المتقدمين للاختبار، ووصل عددهم إلى الآن 65 ألف معلم مساعد، مع شرط الحصول على مؤهل تربوى، على أن يحصلوا على دبلومة تربوية مدتها عام بعد تعيينهم معلمين، وذلك بأسلوب "التعلم عن بعد" داخل كليات التربية بالجامعات المصرية.

واكتفى الجمل بتحديد ثلاثة شروط يجب توافرها فى المتقدمين فى وظيفة معلم، وهى الحصول على شهادة الرخصة الدولية لقيادة الحاسب الآلى وقضاء عام كامل كمعلم مساعد، ثم اجتياز اختبارات آخر الشهر فى أربع مواد، وهى مهارات حفظ اللغة العربية والكفاءة التربوية ومادة التخصص والمهارات الأساسية فى اللغة الإنجليزية، ليحصل بعدها من تخطى الاختبار من المعلمين المساعدين على رخصة مهنة التدريس.

وأوضح الجمل أن الوزارة ستتعاقد مع 80 ألف معلم مساعد جديد بمجرد الانتهاء من إعلان تسكين الناجحين فى اختبار آخر الشهر على درجة معلم، وقال إنه "مع نهاية كل عام سنتعاقد مع معلمين مساعدين لنملأ الفراغ الذى سيحدثه انتقال ترقية المعلمين المساعدين إلى درجة معلمين".

المصدر : اليوم السابع

وانا ياجماعة معلم لغة انجليزية
وعلى استعداد تام لمساعدة اخوانى المعلمين المساعدين فى موضوع امتحان اساسيات اللغة الانجليزية
جاهز لحضراتكم بالمذكرات او بالشرح عبر الايميل كمان لو تحبوا
واكيد طبعا كل دا مجانى وربنا يتم ليكوا على خير ونفرح جميعا

سما روميو
20-10-2009, 06:26 PM
:15:طيب يا استاذ محمد واللى الشروط كلها متوفرة من التربوى و icdl و الاكاديمية قبلت ورقهم مثلى ولكن تاريخ العقد 1/1/2009 والصفحة الى الان بتقول ليس لك صلاحية للدخول هل عندك أخبار ياريت تريحنى وارجو طبعا الاستفادة من حضرتك فى اللغة الانجليزية حيث انى معلمة حاسب الى

love_kadry
20-10-2009, 06:50 PM
ربنا يبشرك بالخير زى ما بشرتنا

sally2009
20-10-2009, 07:01 PM
السلام عليكم......
الشكر والتقدير للأستاذ محمد على هذا الخبر السار......
ونرجو من سيادتك امدادنا بشرح مبسط كتذكره لقواعد اللغه الانجليزيه...وجزاك الله عنا خير الجزاء...

لــؤلــؤة
20-10-2009, 07:59 PM
خبر جميل جدا

يارب يسهل الامور

يا سما

بالنسبة لظهور " الصفحة الى الان بتقول ليس لك صلاحية للدخول "

اصلا ده خاص بالمعلمين إلي اخدوا ارقام الجلوس " المعلمين المثبتين "

ادخلي على هذا الرابط

You can see links before reply (You can see links before reply)

ودخلي الكود والرقم السري ورقم البطاقة

هتلاقي بياناتك تمام التمام

اطبعيها وخلي شئون العاملين يمضي ويختم

وبعدين وديها للإدارة تتختم

وبعدين للإحصاء علشان يأكدوا بياناتك للأكاديمية

وبعدها ان شاء الله هيدونا ارقام الجلوس

سما روميو
20-10-2009, 09:13 PM
:16:حبيبة قلبى لؤلؤة اللى بتقولى عليها دى استمارة المدرس أو بيان حالة فيها أه بياناتك ولكن ليست المطلوبة المطلوبة على موقع الاكاديمية وانا طبعتها لبعض زملائى وهى مختلفة بعض الشئ وبتوضع عليها صورة شخصية + مجالات الاختبار الاربعة

safaa_ss
20-10-2009, 11:22 PM
:15:طيب يا استاذ محمد واللى الشروط كلها متوفرة من التربوى و icdl و الاكاديمية قبلت ورقهم مثلى ولكن تاريخ العقد 1/1/2009 والصفحة الى الان بتقول ليس لك صلاحية للدخول هل عندك أخبار ياريت تريحنى وارجو طبعا الاستفادة من حضرتك فى اللغة الانجليزية حيث انى معلمة حاسب الى

خبر عاجل جــدا للمعــلمين المســـاعديـن ....
قرر معالي الأستاذ الدكتور / يسري صابر الجمل وزير التربية والتعليم رئيس مجلس إدارة الأكاديمية المهنية للمعلمين السماح للمعلمين المساعدين المتعاقدين حتى 31 أكتوبر 2008م، والمستوفين للشروط؛ دخول اختبارات الترخيص للمعلم المساعد، أما المعلمون المساعدون المتعاقدون اعتباراً من الأول من نوفمبر 2008م يُؤجل دخولهم للاختبار القادم . :7::7::7:

rehab_desokey
20-10-2009, 11:27 PM
الاخت لؤلؤة اللى بتقولى عليها دى صحيفه احوال لكن اللى مطلوب طباعتها هى صفحه الاحوال مضاف اليها بيانات الاختبار يعنى المواد اللى هتمتحنى فيها والاكواد الخاصه بكل فرع وكمان اقرار ان البيانات صحيحه ومرفق بيها صورة شخصيه وموجودة على صفحه الاكاديميه الرئيسية
وربنا يوفق الجميع

ريم نادر
21-10-2009, 12:00 AM
ما مصدر الخبر يا صفاء

safaa_ss
21-10-2009, 12:04 AM
أستاذة ريم أدخلى على موقع الأكاديمية أقرئى بنفسك

ريم نادر
21-10-2009, 12:06 AM
شكرا انا فعلا لسة داخلة وشوفتها ربنا يوفق الجميع وشكرا ليكى يا صفاء

rehab_desokey
21-10-2009, 12:06 AM
ما مصدر الخبر يا صفاء

موقع الاكاديميه نفسه
You can see links before reply

safaa_ss
21-10-2009, 12:17 AM
شكرا انا فعلا لسة داخلة وشوفتها ربنا يوفق الجميع وشكرا ليكى يا صفاء

لاشكر على واجب أرجو منكى متابعة أخبار الأكاديمية يوميا حتى تعرفى كل ما هو جديد أول بأول
:38::38::38:

سفير الحياه
21-10-2009, 12:22 AM
ياجماعه حد يرد عليا احنا عندنا فى الاداره كلها مفيش ولا اى مدرس بالعقد حاصل على الرخصه الدوليه وكمان حتى المعلمين المثبتين يعنى مفيش حد يدربنا وكمان الدورات اللى بياخدوها من خارج الاداره مفيش حد فاضيلنا حد يقولى ايه الحل :28:
اذا كانت الشروط كلها متوافره ماعدا الرخصه الدوليه واحنا عددنا لايقل عن 300 متعاقد فى الاداره:28:
وعلى ما اعتقد ان محافظة قنا كلها او اغلبها على هذا الحال
ممكن حد فاهم يرد عليا :bosyht9:

safaa_ss
21-10-2009, 12:30 AM
ادرب على حسابك وقدم للإمتحان فى أقرب مقر لإمتحانات icdlتابع لليونسكو ؛أو لو عندك مهارة التعامل مع الكمبيوتر فيوجدإمتحانات بإجاباتها على موقع بوابة المعلم المصرى ذاكرها وقدم ومتحن وتوكل على الله

safaa_ss
21-10-2009, 12:33 AM
لا تحزن نحن نقف معك ونساعدك أنا وكل من فى هذا المنتدى فتفائل

سفير الحياه
21-10-2009, 12:48 AM
شكرا اختى صفاء:6:
بس فى مشكله انه حتى الدورات خارج الاداره مش فاضيالنا مزدحمة جدا
انا بحاول ادرب من نفسى من خلال سى دى
بس المشكله لازالت موجوده فين حيتم الامتحان
علما بان الوزاه مشغوله جدا ولو فكرت واتقدمت للاختبار حيكون بعد سنه دورى
طيب اعمل ايه؟انا بحد حزينه ومحتاره:bosyht9:

سفير الحياه
21-10-2009, 12:53 AM
ممكن لينك الامتحانات ع المنتدى وكمان اختبارات اليونيسكو

مدرسة علوم
21-10-2009, 06:30 PM
شكرا اختى صفاء:6:
بس فى مشكله انه حتى الدورات خارج الاداره مش فاضيالنا مزدحمة جدا
انا بحاول ادرب من نفسى من خلال سى دى
بس المشكله لازالت موجوده فين حيتم الامتحان
علما بان الوزاه مشغوله جدا ولو فكرت واتقدمت للاختبار حيكون بعد سنه دورى
طيب اعمل ايه؟انا بحد حزينه ومحتاره:bosyht9:

استاذ سفير كل التدريبات واقفة دلوقتى لصالح التعاقدات فقط فرصتك دلوقتى علشان تدرب و على كلامك هاتكون مميز فى icdl على مستوى محافظتك و هايستعينو بك فى التدريبات و ده هايعود عليك بمبالغ اضافية ان شاء الله
استعين بالله و اتقدم و هانحاول ندور لك على اللينك باذن الله بس انت روح و شوف بسرعة فى اى فرع تدريب قريب منك

سفير الحياه
21-10-2009, 06:36 PM
طيب حد يقولى ازاى اخد الشهاده ؟ وفى اى مكان؟

والامتحان بيجى ازاى؟ وشكراااااااا

السيدمصطفى
22-10-2009, 11:49 PM
يجماعه ممكن لو حد يعرف مهارات اللغه الانجليزيه دى ذى ايه ويجبلنا نمازج نزاكرها يبقى مشكور
ويرات حد يرد بسرعه علشان نلحق نزاكر ممكن

safaa_ss
23-10-2009, 01:11 AM
طيب حد يقولى ازاى اخد الشهاده ؟ وفى اى مكان؟

والامتحان بيجى ازاى؟ وشكراااااااا
ممكن تقدم للإمتحان فى أقرب مركز icdlوعلى فكرة ممكن تعرف أقرب المراز ليك عن طريق الدخول على موقعicdl Egypt,ومن الموقع سجل بياناتك وسوف تجد أقرب مركز تدريب لك وكمان ممكن تحمل المنهج منه
:17::17::17::17:

امبراطورة الاحزان
31-03-2010, 09:29 PM
شكرا وجزاكم الله خيرا