المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : خبر جديد

مدرسة علوم
16-10-2009, 02:09 PM
الخبر ده انا قراته على منتدى تطوير التعليم المصرى و ان شاء الله يكون خير و ياريت يا جماعة اللى يتاكد منه يقولنا

--------------------------------------------------------------------------------
بسم الله الرحمن الرحيم
الخبر الحلو عندي:
تم ارسال فاكسات الى جميع المدريات مطلوب فيه
اسماء جميع المتعاقدين لانه سوف يتم تثبيتهم في 2010نظرا لبرنامج الرئيس الانتخابي و لن نخضع لختبار الكادر هذا العام و سوف يتم تثبيتنا على درجة معلم و هذا لمن سينجح في اختبار الصلاحية هذا العام ان شاء الله هذا الكلام قرأته بنفسي كلام اكيد ان شاء المولىقرأ الفاكس
و ان شاء الله تكون بشرة خير و يكون وشى حلو عليكم و عليكن جميعا
و ربنا يوفقنا

ريم نادر
16-10-2009, 03:27 PM
ما الفرق بين اختبار الكادر واختبار الصلاحية

لــؤلــؤة
16-10-2009, 05:10 PM
بشرى حلوة

مشكورة مدرستنا على الخبر

بس انا كمان عايزة اعرف ايه الفرق بين

اختبار الكادر واختبار الصلاحية؟؟؟؟؟؟

مياده3
16-10-2009, 06:22 PM
هذا الكلام قرأته بنفسي
قراتة فييييين
جزاكى الله خيرا

bebo_aref
16-10-2009, 08:07 PM
الفرق بين امتحان الكادر و الصلاحيه
الصلاحيه هو أمتحان من قبل الاكاديميه المهنيه للمعلم واللى هينجح فيه سوف يحصل على شهاده الصلاحيه لمزاوله المهنه وملوش علاقه بالدرجه الماليه
اما بالنسبه لامتحان الكادر هو اللى بيتم فى كليه التربيه واللى ينجح فيه يتدرج فى السلم الوظيفى من معلم الى معلم أول .............. وفيه ذياده ماليه
ده على قد معلوماتى والله أعلم يعنى أمتحان الاكاديميه ملوش دعوه بأمتحان الكادر

مدرسة علوم
16-10-2009, 08:14 PM
السلام عليكم

انا بصراحة مااعرفش صاحبة الموضوع لكن اكيد يا جماعة عرفته من المديرية نفسها و انتم عارفين ان الواحد لو له صلة بالمديرية ممكن يعرف اخبار تكون خفية عن كتير من الناس
علشام كده حبيت اعرض عليكم الموضوع عسى ان يكون حد على علم به او يقدر يتاكد لنا و على فكرة الموضوع ده من حوالى اسبوعين
و عن الفرق بين اختبار الصلاحية و الكادر هانزل به موضوع للاستفسار لان انا كمان ماعندبش معلومة اكيدة عنه
و ربنا يوفقنا جميعا ان شاء الله

مدرسة علوم
16-10-2009, 08:23 PM
الفرق بين امتحان الكادر و الصلاحيه
الصلاحيه هو أمتحان من قبل الاكاديميه المهنيه للمعلم واللى هينجح فيه سوف يحصل على شهاده الصلاحيه لمزاوله المهنه وملوش علاقه بالدرجه الماليه
اما بالنسبه لامتحان الكادر هو اللى بيتم فى كليه التربيه واللى ينجح فيه يتدرج فى السلم الوظيفى من معلم الى معلم أول .............. وفيه ذياده ماليه
ده على قد معلوماتى والله أعلم يعنى أمتحان الاكاديميه ملوش دعوه بأمتحان الكادر

جزاك الله خير

كلامك منطقى و مقنع الى حد كبير جدا

مدرسة علوم
16-10-2009, 08:24 PM
بسم الله الرحمن الرحيم

يكون تقدير مدي ثبوت صلاحية المعلم المساعد للتعيين في وظيفة معلم وفقا للمعايير الآتية:
أ ـ حسن المظهر والتمتع بالسمات الشخصية والجوانب الأخلاقية اللازم توافرها في المعلم.
ب ـ القدرة علي التواصل مع التلاميذ والطلاب وأولياء الأمور والبيئة الاجتماعية المحيطة بالمدرسة.
جـ ـ أداء العمل بإتقان وإخلاص من حيث الكم والكيف.
د ـ الحرص علي حسن المعاملة مع الزملاء والرؤساء والتعاون معهم في أداء العمل.
هـ ـ الحرص علي تنمية المهارات والقدرات وحضور الدورات والندوات التي تعقدها المدرسة أو الإدارة أو المديرية أو الوزارة