المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : قصة الضفدعة الصماء .. قصة قصيرة .. لكن مغزاها عمييييييييييييييييييييييييييييييييييييق

NESCAFIO
05-10-2009, 10:10 PM
You can see links before reply

الضفدعة الصماء

كانت مجموعة من الضفادع تقفز مسافرةً بين الغابات,

وفجأة وقعت ضفدعتان في بئر عميق. تجمع جمهور الضفادع حول البئر,ولما شاهدا مدى عمقه صاح الجمهور بالضفدعتين اللتين في الأسفل أن حالتهما لا محالة سوف تؤدى بهما

إلى الموت.

تجاهلت الضفدعتان تلك التعليقات, وحاولتا الخروج من ذلك البئر بكل ما أوتيتا من قوة وطاقة؛ واستمر جمهور الضفادع بالصياح بهما أن تتوقفا عن المحاولة لأنهما ميتتان لا محالة أخيرا انصاعت إحدى الضفدعتين لما كان يقوله الجمهور, واعتراها اليأس؛ فسقطت إلى أسفل البئر ميتة.

أما الضفدعة الأخرى فقد دأبت على القفز بكل قوتها. ومرة أخرى صاح جمهور الضفادع بها طالبين منها أن تضع حدا للألم وتستسلم للموت؛ ولكنها أخذت تقفز بشكل أسرع حتى وصلت إلى الحافة ومنها إلى الخارج عند ذلك سألها جمهور الضفادع: أتراك لم تكوني تسمعين صياحنا؟! شرحت لهم الضفدعة أنها مصابة بصمم جزئي, لذلك كانت تظن وهي في الأعماق أن قومها يشجعونها على إنجاز المهمة الخطيرة طوال الوقت

ثلاث عظات يمكن أخذها من القصة :

أولا: قوة الموت والحياة تكمن في اللسان, فكلمة مشجعة لمن هو في الأسفل قد ترفعه إلى الأعلى وتجعله يحقق ما يصبو إليه .

ثانيا: أما الكلمة المحبطة لمن هو في الأسفل فقد تقتله, لذلك انتبه لما تقوله, وامنح الحياة لمن يعبرون في طريقك.

ثالثا: يمكنك أن تنجز ما قد هيأت عقلك له وأعددت نفسك لفعله؛ فقط لا تدع الآخرين يجعلونك تعتقد أنك لا تستطيع ذلك

طارق ممدوح ذكي محمد
06-10-2009, 11:49 PM
ثلاث عظات يمكن أخذها من القصة :

أولا: قوة الموت والحياة تكمن في اللسان, فكلمة مشجعة لمن هو في الأسفل قد ترفعه إلى الأعلى وتجعله يحقق ما يصبو إليه .

ثانيا: أما الكلمة المحبطة لمن هو في الأسفل فقد تقتله, لذلك انتبه لما تقوله, وامنح الحياة لمن يعبرون في طريقك.

ثالثا: يمكنك أن تنجز ما قد هيأت عقلك له وأعددت نفسك لفعله؛ فقط لا تدع الآخرين يجعلونك تعتقد أنك لا تستطيع ذلك

لاشك ان التشجيع له بالغ الاثر على الانسان ويجعله يبذل ما يفوق طاقته حتى يحافظ ويزداد من استحسان وتقدير الاخرين ... فالانسان كائن اجتماعي ... بمفرده لن يحقق شيئا ... ولن يسعى لتحقيق اي شيء من الاساس ... لذا وجب علينا الحرص على تحفيز الاخرين وخاصة ابنائنا الطلاب ... وانا شاهدت بنفسي اثر تشجيعي لاكثر من طالب متعثر و بدلا من التوبيخ كما يفعل الكثير ... اقوم بتشجيعه والتركيز على ما لديه من نقاط قوة وايجابيات وانه قادر ليس على النجاح فقط انما على التفوق ايضا ... وهنا يجب ان نركز على الاستمرار في التحفيز بالكلمات الطيبة ولا تكون مرة عابرة فقط ..

جزاك الله خيرا موضوع ولا اجمل

NESCAFIO
07-10-2009, 10:52 PM
لاشك ان التشجيع له بالغ الاثر على الانسان ويجعله يبذل ما يفوق طاقته حتى يحافظ ويزداد من استحسان وتقدير الاخرين ... فالانسان كائن اجتماعي ... بمفرده لن يحقق شيئا ... ولن يسعى لتحقيق اي شيء من الاساس ... لذا وجب علينا الحرص على تحفيز الاخرين وخاصة ابنائنا الطلاب ... وانا شاهدت بنفسي اثر تشجيعي لاكثر من طالب متعثر و بدلا من التوبيخ كما يفعل الكثير ... اقوم بتشجيعه والتركيز على ما لديه من نقاط قوة وايجابيات وانه قادر ليس على النجاح فقط انما على التفوق ايضا ... وهنا يجب ان نركز على الاستمرار في التحفيز بالكلمات الطيبة ولا تكون مرة عابرة فقط ..

جزاك الله خيرا موضوع ولا اجمل

ومشاركة ولا أحلى من كدة

بارك الله فيك أ/ طارق على كلامك ولا فض فوك بصراحة

كلام يدل على فهم جيد لسيكولجية الطالب

وياريت كل الأساتذة يبأوا ذى حضرتك

نورت التوبيك بمشاركتك الرائعة يا أ/ طارق

ميس سوزان
13-10-2009, 07:53 PM
قصة جميلة جدا جدا
ما شاء الله
وليها مخزى وهدف هااااااااااايل

على فكرة انا مكنتش فاهمة الكلام ده لحد وقت قريب
من سنة كده لما بدأت اتعامل مع الاطفال سبحان الله افتكرت وانا صغيرة لما كان المستر او الميس يقولولى برافو عليكى\ شاطرة \هايلة ها قربتى من الاجابة الصح والفصل يسقف لى يااااااااااه كنت بفرح بنفسى اوى واحس انى خسارة فى البلد دى وانى مفيش منى فى مصر اتنين
ههههههههههههههههههههههه
علشان كده بقيت اقولها للتلاميذ اللى معايا وفعلا اللى كان مستواهم مش اد كده بدأوا يتحسنوا وبيحبونى كمان ويسمعوا كلامى
انا دلوقتى بس امنت ان الضرب والاهانة عمرها ما تجيب نتيجة ابداااااااا بالعكس دى بتولد العند والكراهية للمدرس والمدرسة كلها والمنهج الدراسى والمذاكرة ...
جزاك الله عنا الف خير
:18::27::6:

NESCAFIO
14-10-2009, 12:06 AM
قصة جميلة جدا جدا
ما شاء الله
وليها مخزى وهدف هااااااااااايل

على فكرة انا مكنتش فاهمة الكلام ده لحد وقت قريب
من سنة كده لما بدأت اتعامل مع الاطفال سبحان الله افتكرت وانا صغيرة لما كان المستر او الميس يقولولى برافو عليكى\ شاطرة \هايلة ها قربتى من الاجابة الصح والفصل يسقف لى يااااااااااه كنت بفرح بنفسى اوى واحس انى خسارة فى البلد دى وانى مفيش منى فى مصر اتنين
ههههههههههههههههههههههه
علشان كده بقيت اقولها للتلاميذ اللى معايا وفعلا اللى كان مستواهم مش اد كده بدأوا يتحسنوا وبيحبونى كمان ويسمعوا كلامى
انا دلوقتى بس امنت ان الضرب والاهانة عمرها ما تجيب نتيجة ابداااااااا بالعكس دى بتولد العند والكراهية للمدرس والمدرسة كلها والمنهج الدراسى والمذاكرة ...
جزاك الله عنا الف خير
:18::27::6:

والله مشاركتك الإيجابية أم دم خفيف دية هيى اللى نورت الموضوع

وأحلى حاجة إن حضرتك وردتى تجاربك مع التشجيع وأد أية بيأثر فى الإنسان

وفعلاً بيكون دافع كبير لتحسين مستواة أو المحافظة علية على الأقل

متشكر جداً يا ميس سوزان على مشاركتك الرائعة

امة الرحمن
14-10-2009, 02:13 AM
القصه ديه انا استفد منها بشكل كبير جدا

بس كانت بشكل تاني

ممكن حضرتك تشوفه

::|[ حكمة تضمن لك النجاح بإذن الله ]|:: (You can see links before reply)

شكرا لحضرتك كتير

7asnaa kareem
14-10-2009, 10:55 PM
ثانيا: أما الكلمة المحبطة لمن هو في الأسفل فقد تقتله, لذلك انتبه لما تقوله, وامنح الحياة لمن يعبرون في طريقك

يااااااااااااااااااريت كل الناس تحاول تعمل كدا على الاقل مش هيسببو جرح لحد ولا هيأذوهم نفسيا بس للاسف مفيش كدا

تقبل مرورى ولك منى خالص التحيه:18::18::18:

لؤلؤة الاســـــلام
21-12-2009, 12:01 AM
صراحه نصائح غاليه ومثيره
فعلا اكتر حاجه الانسان محتاجها التشجيع هو ده اللي بيطلعوا فوق او ينفيه خالص
حلو اوي كلام ميس سوزان رنا يهدي الطلبه ع المدرسين والمدرسين ع الطلبه ياريت كلهم زيك
بس احنا خلاص كبرنا ع الحجات دي والضرب بس عشان الاجيال الجايه
مشكوره ع الموضوع الرائع

أستاذ السيد على
21-12-2009, 01:32 AM
مغزاها رائع ومفيد جدا بارك الله فيك

حمزه محروس
21-12-2009, 06:45 AM
قصه جميله جدا ومغزاها مفيد

psychology
26-01-2010, 09:17 PM
نعم قصة مفيدة والأجمل تعليقك عليها

logaina
19-06-2010, 12:28 AM
رااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااائعة جدااااااااااااااااااااااااااااااا بل اكثر من رائعه
بارك الله فيك وسلمت يداك
في انتظار القادم

بنت سيناء
10-07-2010, 03:00 PM
جزاك الله خيرا نسكافيو
كلمات رائعة تحمل الكثير من المعانى لكل اطراف القصة
لو كل واحد حاول يفهم مغزاها كنا بقينا احسن ناس

نسائم الأمل
11-07-2010, 01:17 AM
قصة رائعة علّ الجميع يعمل بها ........!

NESCAFIO
30-10-2010, 09:48 PM
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة امة الرحمن You can see links before reply (You can see links before reply)

القصه ديه انا استفد منها بشكل كبير جدا

بس كانت بشكل تاني

ممكن حضرتك تشوفه

::|[ حكمة تضمن لك النجاح بإذن الله ]|:: (You can see links before reply)

شكرا لحضرتك كتير

شكراً أختى الفاضلة عالتنوية

وقد إستفدت أيضاً من قراءة موضوعك

وبرغم إختلاف الصيغتان للقصة فالعملة واحدة

والحكمة ضالة المؤمن أنى وجدها فهو أحق بها

لكى منى كل إمتنان

NESCAFIO
30-10-2010, 09:50 PM
شكراً لمرورك العطر

abeerafatah
30-10-2010, 09:55 PM
فعلا قصة جميلة

المنشاوية
22-01-2011, 10:42 PM
:25:موضوع أكثر من رائع

mordymordy
07-04-2011, 05:09 PM
ما شاء الله....

محمد نجيب22
24-11-2011, 10:45 PM
مشكورررررررررررررررررررررررررررررررر

ديار
31-01-2012, 01:30 PM
شكرا على مشاطرة القصة فعلا القصة جميلة وعندما قرأتها شعرت بأهمية كلمة الاخر عند اخية فبكلمة يمكن ان يزرع فيه الامل وبكلمة يجعلة فى حالة استسلام واتمنى ان نكون من يزرع فى اخية الانسان الامل حتى نكون فى مجتمع افضل :14: