المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : فى حد يعرف أخبار عن المدرسين العاملين بالعقود المؤقته؟

الصفحات : 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 [14]

نجلاء عصمت
27-08-2010, 03:38 AM
اخواني واخواتي اصحاب العقود العادية والعقد بالمكافاة والعقد بالحصة نحن في محافظة القاهرة ادارة حدائق القبة التعليمية
تم التعاقد مع مواد النشاط في الفترة الصيفية في 1/6/2010 وبسؤال الادارة التعليمية عن التجديد في شهر 7 /2010حتي
الي 30/6/2011 وقالوا ان العقد مستمر واكد علي ذلك قسم الموزانه في المديرية وانتظرنا علي امل العقود المميزة
في 9/2010 لكن بالسؤال في الادارة التعليمية ان نفس العقد مستمر وان مرتبنا زاد من 225.75الي282.70 وهذا الوضع مستمر الي حين اشعار اخر من الوزارة والمديرية

aa_mm
27-08-2010, 03:20 PM
الزميله العزيزه احنا فى اداره حلوان التعليميه تم مد شهر من 31/5/2010 الى 30/6/2010 وبعد ذلك تم التجديد لجميع
التخصصات من 1/7/2010الى 30/6/2011 اما بالنسبه لزياده المرتب فاحنا كنا بتقبض 216 جنيه وتم زياده المرتب فى شهر سبعه واصبح 259 ونص انا نفسى اعرف ايه سبب الفروق فى المرتبات بين الادرارات والمحافظات رغم انى مسمى التعاقد واحد
اما بالنسبه لموضوع العقود المميزه بيقولو مافيش اى اخبار مش عارفه دا كمان ليه علاقه بالمحافظه ولا كل المحافظات بتعمل العقود المميزه مع بعضها
مع خالص تحياتى وكل سنه والجميع بخير ورمضان كريم :38:

محمد عبد الفتاح عبد الهاد
27-08-2010, 08:44 PM
عار عليكم يا مسلمين اغيثوا غزة
You can see links before reply (You can see links before reply)

dms.koky
28-08-2010, 03:48 AM
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة نجلاء عصمت You can see links before reply (You can see links before reply)

اخواني واخواتي اصحاب العقود العادية والعقد بالمكافاة والعقد بالحصة نحن في محافظة القاهرة ادارة حدائق القبة التعليمية

تم التعاقد مع مواد النشاط في الفترة الصيفية في 1/6/2010 وبسؤال الادارة التعليمية عن التجديد في شهر 7 /2010حتي
الي 30/6/2011 وقالوا ان العقد مستمر واكد علي ذلك قسم الموزانه في المديرية وانتظرنا علي امل العقود المميزة
في 9/2010 لكن بالسؤال في الادارة التعليمية ان نفس العقد مستمر وان مرتبنا زاد من 225.75الي282.70 وهذا الوضع مستمر الي حين اشعار اخر من الوزارة والمديرية

احب اقولك يا اختي العزيزة ان احنا في الشرقية عقدنا العادي اللي انتو تقصدوه قيمته 104جنيه وبنسيب للسكرتير75 قرش ده العقد العادي بتاعنا وفصلنا 30/6/2010 وقاعدين من ساعتها في بيوتنا
ايه رايكم
الحمدلله فضل ونعمه هو احنا يعني شغالين فين دا احنا شويه مدرسين بندرس مواد تعليميه وممكن يتخرج من تحت ايدينا محافظ او وزير او دكتور................وهكذا عادي يعني
بلاش طمع بقى
حسبنا الله ونعم الوكيل:slap1qk6:

mhyo2008
31-08-2010, 03:10 PM
احنا فى الاسكندريه تم تجديد (العقود الداخليه) بالمكافاة الشامله بدايه من 29/8/2010

حاتم شوقى
01-09-2010, 03:58 PM
لمنع التلاعب
بدر يقرر عدم منح عقود جديدة للمدرسين بالمحافظات

You can see links before reply

MASTERPIECE
01-09-2010, 05:14 PM
وبعدين يا جماعه قرار الوزير ده على مين بلاظبط على الناس الجديده؟ولا الناس اللى كانوا شغالين قبل كده؟

حاتم شوقى
01-09-2010, 06:24 PM
على كله -----

mhyo2008
01-09-2010, 11:11 PM
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة MASTERPIECE You can see links before reply (You can see links before reply)
وبعدين يا جماعه قرار الوزير ده على مين بلاظبط على الناس الجديده؟ولا الناس اللى كانوا شغالين قبل كده؟

القرار على العقود الجديده لاننا قمنا بتجديد عقودنا فى الاسكندريه اول امس 29/8/2010

mostafa22
03-09-2010, 02:49 PM
طيب من الاخر كدااااااااااااااااااااااااااااااااا
ايه موقفنا من الليله دى كلهااااااااااااااااااااا

داليا عبد الرحمن
03-09-2010, 05:16 PM
خلاص باقي علي الدراسه اسبوعين واحنا لسه مش عارفين وضعنا ايه

mo_shoeb1
03-09-2010, 07:25 PM
اتصلت بالموجه بتاعى امبارح بيقولى حاجه غريبة والله كل يوم المحافظ يطلب اساميكم تقريبا فى اليوم اربع مرات لحد ما زهقنا يا أخى مش فاهمين حاجه وخليك معايا على تليفون وربنا معاكم

MASTERPIECE
04-09-2010, 06:16 PM
احنا عايزين نعرف اخر الموضوع ايه يا جماعه دى بقت حاجه تقرف ولهى مسئولين زباله وبلد تقرف يجدعان حد يقولهم ان الدراسه فاضل عليها ايام واى حمار فيهم يطلع ويقولنا ايه اللى هيحصل سواء هنكمل ولا لا ربنا يحرقهم:20:

Yasser Gabr
04-09-2010, 08:08 PM
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة MASTERPIECE You can see links before reply (You can see links before reply)
احنا عايزين نعرف اخر الموضوع ايه يا جماعه دى بقت حاجه تقرف ولهى مسئولين زباله وبلد تقرف يجدعان حد يقولهم ان الدراسه فاضل عليها ايام واى حمار فيهم يطلع ويقولنا ايه اللى هيحصل سواء هنكمل ولا لا ربنا يحرقهم:20:

لنا الله يا سيدى
والبلد دى اسمع ان فيها حكومة
ولا ده كان افيش فيلم فاشل؟
:28: :28: :28:

داليا عبد الرحمن
04-09-2010, 11:59 PM
حكومه ايه كل واحد فيهم قاعد علي كرسي وفي مكتب مكيف
واحنا بنروح قري بعيده ويطلع عنينا في الموصلات وفي الاخر بناخد 105 وبيطلبوا منا الدبلومه ودوره icdl ولسه
لكن اكيد ربنا حاسس بينا واكيد هيكرمنا بأذن الله

dms.koky
05-09-2010, 03:00 AM
اقولكم بقى اخر اخبار سمعتها
المعلمين المساعدين في ادارة ابو حماد شرقية
عملوا مظاهرة عندالمحافظة الاحد الماضي علشان المرتب قليل
وقرر المحافظ ووكيل المخروبه طبعا عارفينه
انهم يزيدوا30 جنيه على مرتبهم
طبعا احنا مش لازم نضايق
هو احنا لاسمح الله مدرسين زيهم ولا معانا مؤهلات زيهم
تقريبا احنا اصلا مبنشتغلش في التربيه والتعليم
وبعدين انتوا زعلانين ليه
دول مهما كان زمايلنا
لازم نفرحلهم والا نبقى ظالمين ووحشين
احمدوا ربنا على ال100جنيه
وبعدين لوكنا روحنا المدرسه في الصيف زيهم
هما يقبضوا ازاي لازم نوفرلهم ال3 شهور دول
وكفاية دوشة بقى
اصل بابا زكي بدر يضربنا بحرف المسطرة على رجلينا
انا اسفة بس (عيشوا معايا اللحظة)

MASTERPIECE
06-09-2010, 12:39 AM
يعنى شكلها كده مفيش اخبار قبل العيد خالص؟طب والنبى ده كلام؟دى الدراسه يوم 18 والعيد هيخلص يوم 12يعنى الموضوع كله 4 ايام.....يـــــــــــــــــــــــــــــــــــارب ارحمـــــــــــــــــــــنا:28:

09-09-2010, 10:55 PM
(You can see links before reply)كل سنه وانتو طيبين
(You can see links before reply)
You can see links before reply (You can see links before reply) You can see links before reply 90_s.jpg (You can see links before reply) :38: (You can see links before reply)

حاتم شوقى
10-09-2010, 12:10 AM
و انت طيب -----

حاتم شوقى
11-09-2010, 03:21 PM

عجز اكثر من 10 الاف معلم بمدارس الفيوم قبل أيام من بدء الدراسة بعد منع العقود المؤقتة

roka2897
11-09-2010, 03:33 PM
احنا فى محافظة الغربية ولسه ماجددوش لينا حاجة والكل بيقول لسه بعد العيد

داليا عبد الرحمن
11-09-2010, 04:48 PM
ما انا كمان لسه مكلمه الموجه وقالتلي بعد العيد
وشوفت الخبر امبارح بيقول
عجز اكثر من 10 الاف معلم بمدارس الفيوم قبل أيام من بدء الدراسة بعد منع العقود المؤقتة
مش عارفه يعني ايه منع العقود المؤقته يعني بعد كل ده وبعد ما اتبهدلنا كل سنه في قريه شكل بال 105 اللي مكنتش حتي بتكفي موصلات علي امل ان في يوم ناخد العقد المميز وبعدها نتعين
وبعد كل ده يقولوا منع العقود الموقته
حسبي الله ونعم الوكيل
لينا ربنا واكيد هيكرمنا

aa_mm
11-09-2010, 07:19 PM
ياجماعه انا مش فاهمه منكم حاجه يعنى ايه منع العقود المؤقته هل الكلام ده تقصدو بيه الناس الجديده الى لسه هتقدم ولا العقود بتاعتنا احنا هيلغوها ويمشونا

داليا عبد الرحمن
12-09-2010, 01:13 AM
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة aa_mm You can see links before reply (You can see links before reply)
ياجماعه انا مش فاهمه منكم حاجه يعنى ايه منع العقود المؤقته هل الكلام ده تقصدو بيه الناس الجديده الى لسه هتقدم ولا العقود بتاعتنا احنا هيلغوها ويمشونا

انا كمان نفسي افهم كده
بس معقول هيمشونا
انا اعرف ناس شغاله عقد عادي من عشر سنين معقول بعد كل السنين دي
هيقلولهم امشوا ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
وليه لو مش هيمشوننا مش راضيين يقوللنا حاجه خالص في الاداره والتوجيه والدراسه باقي عليها ايام؟؟؟؟؟؟

roka2897
12-09-2010, 01:14 PM
ماحدش فاهم حاجة حتى الموجهين ذات نفسهم برده مش فهمين

mhyo2008
12-09-2010, 02:43 PM
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة aa_mm You can see links before reply (You can see links before reply)

مفيش عقود جديده..... لكن العقود القديمه سيتم تجديدها كما تم التجديد لنا فى الاسكندريه

aa_mm
13-09-2010, 02:58 PM
بس ازاى مافيش عقود جديده والمديريات فى شهر سبعه فتحت التقديم للتخصصات الى فيها عجز بس النتيجه لسه ماظهرتش يعنى معنى كده انهم مش هياخدو حد منهم رغم العجز الموجود فى تخصصاتهم

MASTERPIECE
13-09-2010, 03:03 PM
يا جماعه مفيش اخبار جديده ولا ايه؟احنا بقينا بعد العيد خلاص.......ولا هم هيمشونا ونريح دماغنا؟

داليا عبد الرحمن
13-09-2010, 03:29 PM
مش عارفه اخرت السكوت ده ايه
ولا موجه عايز يقولنا احنا وضعنا ايه والدراسه بعد ايام
زي ما يكونوا خايفين يسربوا اسرار حربيه ولا حاجه

mr. mahmoud abdallah
13-09-2010, 04:15 PM
انا خلاص تعبت نفسيا جدا من طول الانتظار
من شهر 5 وهما يقولو على اول 7 ويجى اول 7 يقولو اخر 7 ويجى 8 ويقولو على 9 وجه 9 يقولو على الدراسة
انا خلاص دوخت
يارين الى عنده اخبار مؤكده يبلغنا

roka2897
13-09-2010, 04:27 PM
انا من محافظة الغربية ولسه ساله الموجه النهارده بقولها فاضل يومين على الدراسة ولسه مافيش حاجة قالتلى لو عاوزة تروحى المدرس روحى مع بداية الدراسة يعنى تطوع منك كمان عاوزنا يشغلونا ببلاش كمان المفروض يبقى لينا وقفه ازاى نميز المدرسين
الجدد فى شهر 7 واحنا بقالنا اكتر من 3 سنين فى المدرسة ومتبهدلين فى المواصلات احنا عاوزين ناخد قرار الساكت عن الحق شيطان اخرس

dms.koky
13-09-2010, 10:20 PM
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة roka2897 You can see links before reply (You can see links before reply)
انا من محافظة الغربية ولسه ساله الموجه النهارده بقولها فاضل يومين على الدراسة ولسه مافيش حاجة قالتلى لو عاوزة تروحى المدرس روحى مع بداية الدراسة يعنى تطوع منك كمان عاوزنا يشغلونا ببلاش كمان المفروض يبقى لينا وقفه ازاى نميز المدرسين
الجدد فى شهر 7 واحنا بقالنا اكتر من 3 سنين فى المدرسة ومتبهدلين فى المواصلات احنا عاوزين ناخد قرار الساكت عن الحق شيطان اخرس

انا من الشرقية
حاسب الي 105
روحنا انا وزملائي الادارة انهاردة على اساس كلام سمعناه ان الجوابات نزلت
المقررقالنا مافيش جوابات انهارده
علشان لسه في كلام ترجعوا اول الدراسة ولا 1/10 ويوم الاربعاء تعالوا اسألوا
طبعا احنا كنا كدة كدة رايحين المديرية نطمن اصل زى ماتقولوا كدة كنا رايحين نتشفى في وكيل الوزاره
عبد اللطيف الصاوي اصله اتزحلق في التعديلات الجديدةروحنا المديريه
كل ما ندخل مكتب نسأل عن وضعنا يقولوا
لسه والله مفيش اي جديد
دخلنا للموجه العام بتاعنا
قالنا الاتي
قانونا مفيش حاجه اسمها ان اللي يالاجريرجع قبل1/10 حتى لو رجعتم18/9 مش هتقبضوا الا من 1/10
يعني تطوع قلناله طب مااحنا كل سنه بنبدأاول الدراسه وبنقبض النص شهر
قاللنالا اصل مفيش اعتماد مالي
قلناله الوزير طلع في التليفزيون وقال انا هميز كل دول
رد الموجه وقال
كلام كله كلام برامج هو مش في ايده ميزانيه يتصرف بيها
زي ما تقول لابنك انا هجبلك لبس العيد وهجبلك تليفون وعربيه وانت مش معاك فلوس
اهو كلام
ودخلنا مكتب تاني وسألناه قال لالالالالالالالالالالالالالالا هترجعوا اول الدراسه ومتسمعوش كلام حد
وبمناسبه وكيل وزارتنا الشهم
انتم بتقولوا لازم نعمل حاجه احنا عملنا قبل رمضان وقفتين امام الوزاره الكريمة بتاعتنا
ولما وافقوا يدخلوا 2 مننا مكتب رضا ابوسريع وقالوله اننا مفصولين اتصل بوكيل وزارتنا فرد عليه قال اننا مستمرين وبنروح المدارس تخيلوا كذب علني
ولما زميلتناراحت في رمضان تسأل وكيل وزارتنا هنرجع امتى رد الاتي
لمونفسكم شويه يابتوع الحاسب وكفايه اللي عملتوه في مصر بدل ما بالله العظيم ابعت للوزاره واقول مش عاوزكم
واعدكم في البيت
تخيلوا هو يرجع مدير اداره تاني ويسيب الكرسي لغيره
ربنا كبير وعقبال اللي عليه القصد والنيه يلاقي اللي يشيله
طولت عليكم بس دي اخر الاخبارفي الشرقيه:18:

mr. mahmoud abdallah
14-09-2010, 01:05 AM
يا جماعة ايه منتهى الذل اللى بتعامل بيه دا كل دا عشان ناخد 300او 400ج ويطلع عين ابونا بيهم
امال الى بتعينوا ب الواسطة فقطاع البترول ومصر للطيران و الاتصالات و الخارجية وياخدوا الاف ماشاء الله
كلام فى كلام فى كلام
الوزير لما قال مفيش حصة تانى الكلام على طول يتنفذ ولما يقول فيه عقود مميزة وكل الى شغالين ب الحصة هيتعمل ليهم عقود مميزة
يقولو كلام جرايد وبرامج هل دا معقول يا اخوانا الواحد حاسس انه هيمرض وهو لسة ف العشرينات
ربنا ينتقم منهم ويعوضنا خير

MASTERPIECE
14-09-2010, 02:10 AM
يا جماعه يارييت كل اللى عنده اى حاجه جديده ينشرها على طول فى المنتدى عشان الايام دى خلاص معدش فيها انتظار والدراسه يوم السبت

dms.koky
14-09-2010, 01:31 PM
ياجماعة الفاكس وصل ادارة هيهيا وكفر صقر ومعظم الادارات انهارده يفيد برجعونا المدارس 18/9 والجوابات هتتسلم بكره وبعده
بس عاوزه اقولكم احنا اتبهدلنا قوي السنه دي يعني ياعالم السنه الجايه هيكون مصيرنا ايه
اكيد الشيطان الجديد زكي بدرهيرتب السنه الجايه الناس الجدد واحنا هنبقى بره
اظن مش هنستنى لما يعمل فينا كدة
ارجوكم حاولواتقفوا معانا عشان نجيب حقنا من الشيطان
وربنا معانا ان شاء الله:18:

إيمان أحمد
14-09-2010, 05:40 PM
الكلام برجوعنا للعمل على أول الدراسة صحيح ، أنا من محافظة الشرقية إدارة شرق الزقازيق وكنت في توجيه الحاسب الآلي النهاردة وقالوا تعالوا استلموا جوابات العمل بالحصة يوم الخميس وأنا شفتهم فعلا وهم بيكتبوا الجوابات ولكن السؤال المهم هو : إلى متى سنظل نعمل بالحصة ؟ وما نهاية الصبر ؟

mo_shoeb1
14-09-2010, 11:28 PM
طلبوا مننا فى الادارة محو امية 5 علشان العقد يستمر انا م محافظة الغربية والمنشور وصل الادارات

فى حد طلبوا منه دا فى محافظات تانيه

داليا عبد الرحمن
15-09-2010, 12:14 AM
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mo_shoeb1 You can see links before reply (You can see links before reply)
طلبوا مننا فى الادارة محو امية 5 علشان العقد يستمر انا م محافظة الغربية والمنشور وصل الادارات

فى حد طلبوا منه دا فى محافظات تانيه

هو فين اصلا العقد عشان يستمر !!!!!!!!!!!!!!!!!!
هو انتوا اخدوا العقود؟؟؟؟؟؟
احنا لحد انهارده منعرفش حاجه خالص ولا الموجهين راضين يقولولنا حاجه
لكن بالنسبه لموضوع محو الاميه احنا كانوا طالبين مننا عشره امية السنه اللي عدت

دمناوى
15-09-2010, 01:14 AM
00000الله كريم00000

معلمة مع وقف التنفيذ
15-09-2010, 07:36 AM
ادارة 6 اكتوبر قالت لنا جددوا الاجر مفيش عقود لسة وشرط التجديد جواب من المدرسة اللى كنت شغال فيها السنة اللى فاتت موقع من المدير ومختوم ان هو لسة عايزك فى مدرسته بعدها تمضيه من موجه المرحلة اذا ما حصلش اعتراض وبعدين تكمل لفة اجراءات الأجر تانى
وحسبنا الله ونعم الوكيل
على فكرة المشكلة الحقيقية ان فى مديرين مرضيوش يجددوا لبعض الناس وجابوا غيرهم السنة دى يعنى ضيعوا حق ناس لحساب ناس واحنا نستاهل علشان ساكتين

MASTERPIECE
15-09-2010, 03:47 PM
واضح يا جماعه ان فى كلام مختلف فى كل محافظه انا مش فاهم حاجه خالص فى ناس جالها فاكس وناس لسه محدش يعرف حاجه وناس بيمضوا جوابات من المدرسه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ربنا يستر

داليا عبد الرحمن
15-09-2010, 04:53 PM
انا كنت في المدريريه انهارده
وقالولي مفيش جديد منعرفش حاجه بخصوص العقد بتاعكم
قولتها يعني هو ممكن ميتجددش و لا ايه؟
قالتلي الله اعلم والله احنا زينا زيكم منعرفش حاجه خالص

16-09-2010, 12:40 PM
وكفر الشيخ
يعمل بها العقد العادى حتى الان مع التجديد
وجارى التمييز ببعض مراكزها حاليا

mostafa22
16-09-2010, 07:25 PM
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمد عبد الفتاح عبد الهاد You can see links before reply (You can see links before reply)
وكفر الشيخ

انته جيبت الكلام ده منين
انا مسمعتش حاجه عنه

elbarshomy
16-09-2010, 08:12 PM
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mostafa22 You can see links before reply (You can see links before reply)
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمد عبد الفتاح عبد الهاد You can see links before reply (You can see links before reply)
وكفر الشيخ

انته جيبت الكلام ده منين
انا مسمعتش حاجه عنه

ههههههه
الشيخ محمد بيطمن الناس
زى تصريحات الحزب الوطنى

أبو دينار
18-09-2010, 09:18 AM
يا جماعة انا من الفيوم

وفعلا احنا عندنا عجز كبير
انا مدرس انجليزي وكنت شغال بالعقد العادي ب 105
وكنت بروح حوالي 25 كيلو للمدرسه

ورفضت المدارس الخاصه أملا في العقد الممميز
ومطلعش

وانا لعلم الوزير اا كنت شايل 30 حصه وكان في عجز 1 مدرس كمان وكنا 5 عقود عاديه
يعني بالله

رضينا بالهم والهم مرضيش بينا
يعني نبيع فجل يعني ولا نعمل ايه بالضبط
احنا مش بنعرف نشتغل حاجه الا مدرسين

وخلاص تأقلمنا على كده

انا مش فاهم كل العجز دا كله ويوقلي هيزود نصاب المعلم

يا سياده الوزير تعال اتفرج علي مدارس الارياف
مدرسين ابناء البلد بيزوغوا من الحصه ال 3

وبسيبوا الحمل علي الناس الجداد اللي زينا اللي بيراعوا ربنا في شغلهم وعندهم حماس

اخر كلمه اقولها

عظم الله أجركم يا مدرسين

18-09-2010, 01:19 PM
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة حاتم شوقى You can see links before reply (You can see links before reply)
على فكرة يا اخ( محمد عبد الفتاح) فى مركز الحامول اخدوا الاصول و 3 صور لكل اصل من كل العاملين بالاجر و بشكل كبير كدة فى حاجة فى شهر تسعة بيقولوا هيمضوا مميز؟؟؟؟؟؟؟؟؟

سمعت يمصطفى ولا لالالالالالالالالا

18-09-2010, 01:26 PM
غير كده كمان ان فى ناس زمايلنا احنا نعرفهم وعلى صله قرابه كمان اتميزو فعلا

يعنى مبالفش

وعلى فكره انا مبكرهش فى حياتى قد الحزب الوطنى

aa_mm
18-09-2010, 03:52 PM
اولا وقبل اى شئ كل سنه وكلكم بالف خير وربنا يجعل ايامنا مليانه بركه وخير وسعاده وتوفيق من ربنا
ثانيا بالنسبه للموضوع الى بتتكلمو فيه فاحنا لسه من اسبوع بالظبط طلبو مننا فى الاداره اننا نبعت ليهم اصول المستندات الخاصه بينا بس بصراحه لما سالتهم هل انتو عاوزين الاصول عشان تعملو لينا عقد مميز قالو لا احنا بنكمل الدوسيه بتاعكم بس مش اكتر ولا أقل
بصراحه موظفين الاداره عمرهم ما ريحو حد فينا ربنا يهديهم يارب :38:

MASTERPIECE
19-09-2010, 12:02 AM
واخرتها ايه يا جماعه محدش فاهم حاجه خالص اللى عنده حاجه جديده ينشرها على طول وربنا يسهل .....وربنا يكرمنا ان شاء الله

19-09-2010, 04:47 PM
اقتباس:
اولا وقبل اى شئ كل سنه وكلكم بالف خير وربنا يجعل ايامنا مليانه بركه وخير وسعاده وتوفيق من ربنا
ثانيا بالنسبه للموضوع الى بتتكلمو فيه فاحنا لسه من اسبوع بالظبط طلبو مننا فى الاداره اننا نبعت ليهم اصول المستندات الخاصه بينا بس بصراحه لما سالتهم هل انتو عاوزين الاصول عشان تعملو لينا عقد مميز قالو لا احنا بنكمل الدوسيه بتاعكم بس مش اكتر ولا أقل

بصراحه موظفين الاداره عمرهم ما ريحو حد فينا ربنا يهديهم يارب :38:

ومحافظه ايه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟مركز ايه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

aa_mm
20-09-2010, 03:22 PM
محافظه حلوان

20-09-2010, 09:24 PM
اقتباس:
محافظه حلوان

بحسبك كفر الشيخ
لان نفس النظام عندنا

20-09-2010, 09:30 PM
You can see links before replyفاليوم الذين آمنوا من الكفار يضحكون على الأرائك ينظرون هل ثوب الكفار ما كانوا يفعلون ...

(إذا جاء نصر الله والفتح , ورأيت الناس يدخلون في دين الله أفواجا , فسبح بحمد ربك واستغفره إنه كان توابا). ...

اللهم فك اسر اختنا كاميليا من ايدى المجرمين

داليا عبد الرحمن
20-09-2010, 10:27 PM
اقتباس:
You can see links before replyفاليوم الذين آمنوا من الكفار يضحكون على الأرائك ينظرون هل ثوب الكفار ما كانوا يفعلون ...

(إذا جاء نصر الله والفتح , ورأيت الناس يدخلون في دين الله أفواجا , فسبح بحمد ربك واستغفره إنه كان توابا). ...

اللهم فك اسر اختنا كاميليا من ايدى المجرمين

اامين يارب العالمين

MASTERPIECE
21-09-2010, 11:40 PM
«ارتباك» بالمدارس فى اليوم الأول للعام الدراسى
سادت حالة من الارتباك مع بدء اليوم الأول للدراسة أمس، بسبب عدم اكتمال صيانة عدد من المدارس، وتغيير مديرى المديريات التعليمية فى عدد من المحافظات قبل بدء الدراسة بأسبوع، فضلاً عن تحول بعض المدارس إلى العمل بنظام الفترتين، فيما قرر الدكتور أحمد زكى بدر، وزير التربية والتعليم، إعادة توزيع المدرسين على الإدارات التعليمية المختلفة فى مديرياتهم، فى حال زيادتهم على الحد المطلوب فى المدارس، لسد نسبة العجز الذى تعانى منه بعض الإدارات.
وجاء قرار الوزير أثناء اجتماعه بالفيديو كونفرانس، أمس، مع مديرى المديريات التعليمية على مستوى المحافظات، لضبط سير العملية التعليمية من بدايتها، وطالب «بدر» مديرى المديريات الذين طلبوا تعاقدات جديدة فى بعض المواد لسد العجز بها، بإعادة توزيع المدرسين لديهم، موضحا أن مدرس الإعدادى قد يسد عجز مدرس ثانوى فى مادته، والعكس، دون المساس بدرجته الوظيفية.
وعلمت «المصرى اليوم» من مصادر مطلعة أن «بدر» اكتشف أن أحد مديرى المديريات الذى طلب التعاقد مع مدرسين جدد فى أحد المواد، لديه ٧٠ مدرسا فى المادة، ولكن سوء التوزيع والإدارة، حال دون وجودهم فى المدارس التى تحتاج إليهم، وهو ما جعله يطالب جميع المديريات بإعادة توزيع المدرسين مرة أخرى، لسد العجز، وعدم الإثقال على كاهل الدولة دون داع بالتعاقدات الجديدة، مشددا على موافاته بإعادة التوزيع بعد غد، الثلاثاء، على أقصى تقدير، للموافقة على تعاقدات فى حال وجود عجز حقيقى دون زيادة فى أعداد المدرسين.

MASTERPIECE
21-09-2010, 11:50 PM
معلمو "العقود المؤقتة" ينظمون 4 وقفات احتجاجية بالمحافظات
أعلنت نقابة المعلمين المستقلة أنها ستنظم عددًا من الوقفات الاحتجاجية، أمام مقار مديريات التربية والتعليم بـ 4 محافظات هى المنيا، والفيوم، والشرقية، وكفر الشيخ، اعتراضاً على صدور تعليمات من الدكتور أحمد زكى بدر، وزير التربية والتعليم، بإعادة توزيع المعلمين على المدارس الموجودة داخل إداراتهم لسد العجز بهيئات التدريس.

وقالت نقابة المعلمين المستقلة، فى بيان لها اليوم، إنها ستدعم، بوقفاتها الاحتجاجية غداً، مطالب مدرسى العقود المؤقتة فى القاهرة والمحافظات بالتثبيت والاعتماد عليهم لسد العجز بالمدارس، دون الحاجة إلى إعادة توزيع هيئات التدريس، وقدَّرت "المعلمين المستقلة" عدد "المؤقتين" بـ 232 ألف معلم.

واتهمت النقابة كلاً من د. أحمد نظيف، رئيس الوزراء، ود. أحمد درويش، وزير الدولة للتنمية الإدارية، ود. أحمد زكى بدر، وزير التربية والتعليم، ود. صفوت النحاس، رئيس الجهاز المركزى للتنظيم والإدارة بإطلاق وعود "زائفة" حول توفيق أوضاع المعلمين الوظيفية والمالية، وطالبت بعودة سياسة تكليف خريجى كليات التربية.

ودعت النقابة جميع المعلمين المؤقتين فى مختلف المحافظات للتضامن مع زملائهم فى وقفاتهم الاحتجاجية غداً، من جهته اعتبر عبد الحفيظ طايل، أحد مؤسسى النقابة، أن ما أسماه عدم استقرار المعلمين "المؤقتين" يؤثر سلباً على بدء العام الدراسى الجديد وتحرم مئات الآلاف من الطلاب من تعليم جيد، وتوقع زيادة اعتماد الطلاب على الدروس الخصوصية هذا العام بسبب تأثر المعلمين المؤقتين سلباً بضعف رواتبهم.

داليا عبد الرحمن
22-09-2010, 11:35 AM
محدش يعرف ايه نتيجه الوقفه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

mramrooo
22-09-2010, 02:19 PM
ازاى ماتعرفيش نتيجة الوقفه
انا عارف النتيجه
شفتها فى الكنترول
نتيجة الوقفه ان كلنا بعد الوقفه هنقعد
لان بعد الوقفه طبيعى قعود
لازم نقعد
بس عارفه هنقعد فين؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

هنقعد فى البيت نقشر بصل وثوم

mramrooo
22-09-2010, 02:59 PM
انا رحت سلمت الاوراق المطلوبه النهارده فى الاداره
وسالتهم
بتاخذوا الاوراق دى ليه
قالوا لى هو ده المطلوب
غير كده ما نعرفشى

mramrooo
22-09-2010, 03:12 PM
من اراد التواصل معى لكى يعرف اخر الاخبار
يترك لى رسالته على الايميل التالىmramrooo@yahoo.com

حاتم شوقى
22-09-2010, 11:15 PM
المدرسون المؤقتون بالغربية يحتجون ضد إلغاء عقودهم

MASTERPIECE
22-09-2010, 11:54 PM
مؤقتين الطاقة المتجددة يرحبون بالتعيين.. ويهددون بالاعتصام إذا لم يتم التنفيذ
عبر العمال المؤقتين بهيئة الطاقة المتجددة عن سعادتهم بقرار الدكتور أحمد نظيف رئيس مجلس الوزراء تعيينهم، ووجهوا الشكر لرئيس الوزراء ووزير الكهرباء والطاقة ورئيس الهيئة، على الاستجابة لمطالبهم.
وفي الوقت نفسه أعرب عدد من العاملين عن تخوفهم من عدم تنفيذ القرار، ومن أن تكون هذه الموافقة مجرد أمراً شكلياً ومسكنات لتهدئة الموقف، وهددوا بالاعتصام مجددا إذا لم تفعل هذه الموافقة في غضون شهر.
وعلي نحو متصل رحب المركز المصري للحقوق الاقتصادية والاجتماعية بقرار أحمد نظيف رئيس الوزراء، وذلك في بيان صحفي صادر عن المركز يوم الأربعاء.
يشار إلى أن رئيس مجلس الوزراء الدكتور أحمد نظيف، قرر في وقت سابق الموافقة على تعيين المؤقتين بهيئة الطاقة المتجددة وعددهم 350 مهندساً وفنياً وعاملا، وذلك بناء علي طلب الدكتور حسن يونس وزير الكهرباء والطاقة.
وقالت تقارير صحفية أنه يجري حاليا التفاوض مع الدكتور صفوت النحاس رئيس الجهاز المركزي للتنظيم والإدارة لتوفير درجات وظيفية لهم.
وكانت مجموعة من العاملين بهيئة الطاقة المتجددة التابعة لوزارة الكهرباء والطاقة قد نظموا وقفة احتجاجية الاثنين الماضي أمام مقر الهيئة بمدينة نصر، وذلك اعتراضا علي رفض تحويل عقودهم المؤقتة إلي عقود دائمة.
وأكد المشاركون أنهم توجهوا بالشكوى إلي جميع الجهات المسئولة بداية من رئيس مجلس إدارة الهيئة عبد الرحمن صلاح الدين وصولا إلى حسن يونس وزير الكهرباء والطاقة، وقوبلت كل شكواهم بالرفض مما دفعهم إلي الاعتصام بعد مواعيد العمل الرسمية حتى لا يعطلوا حركة سير العمل بالهيئة .
ورفع العاملون لافتات خلال وقفتهم مكتوب عليها " لا للظلم نعم للمساواة " " أين العدل " " التثبيت التثبيت " " نناشد الرئيس مبارك لتثبيت العاملين بهيئة الطاقة المتجددة " " نطالب بمساواة فني هيئة الطاقة المتجددة بموظفي هيئة الطاقة

MASTERPIECE
22-09-2010, 11:57 PM
يا جماعه لازم يكون لينا دور ايجابى ونشتكى للمسئولين ونحتج لان كده احنا هنضيع وهيكون اكتر حاجه نوصلها ان جزء مننا على اقصى تقدير هو اللى هيكمل حسب العجز الموجود........ربنا معانا كلنا

MASTERPIECE
23-09-2010, 12:15 AM
اى ميل وزير التربيه والتعليم:

minister@moe.gov.eg (minister@moe.gov.eg)

اى ميل رئيس الوزراء:

pm@cabinet.gov.eg (pm@cabinet.gov.eg)

ميرو مودى
24-09-2010, 10:34 AM
السلام عليكم
انتم عارفين هما عايزين يعرفوا بيانتنا ليه لان فى لجنه من الوزاره نازله على الادارات وبتشوف دلوقتى العقود المميزه اللى مش فى تخصصها زى مثلا واحده خدمه اجتماعيه وبتشتغل مدرسه رياض اطفال بيقولوا حينزلو عقدهم لسنه اما احنا العقود المؤقته اللى برده مش فى تخصصها حيوقفوها والاداره بعتت مذكره للوزير بتقوله اللى بيحصل في الادارات وايه الحل؟ احنا فين من كل ده فين حقنا لحد امتا كده حنبقا ضايعين احنا لازم نشوف حل مش نجرى ناخد ICDL ونقدم على الدبلومه وفى الاخر ناخد صابونه

24-09-2010, 03:17 PM
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ميرو مودى You can see links before reply (You can see links before reply)
السلام عليكم

انتم عارفين هما عايزين يعرفوا بيانتنا ليه لان فى لجنه من الوزاره نازله على الادارات وبتشوف دلوقتى العقود المميزه اللى مش فى تخصصها زى مثلا واحده خدمه اجتماعيه وبتشتغل مدرسه رياض اطفال بيقولوا حينزلو عقدهم لسنه اما احنا العقود المؤقته اللى برده مش فى تخصصها حيوقفوها والاداره بعتت مذكره للوزير بتقوله اللى بيحصل في الادارات وايه الحل؟ احنا فين من كل ده فين حقنا لحد امتا كده حنبقا ضايعين احنا لازم نشوف حل مش نجرى ناخد ICDL ونقدم على الدبلومه وفى الاخر ناخد صابونه
هههههههههههههه

aa_mm
24-09-2010, 05:26 PM
مع احترامى لحضرتك الكلام ده مش مظبوط لانى انا فعلا بكالوريوس خدمه اجتماعيه وشغاله فى رياض اطفال مدرسه ولسه من يومين الوزير حول كل الى معاهم خدمه وشغالين فى رياض الاطفال مدرسين الى اخصائى اجتماعى لمرحله رياض الاطفال وانا زيكم عقد سنه مش مميز ولا حاجه

ميرو مودى
24-09-2010, 07:25 PM
اقتباس:
مع احترامى لحضرتك الكلام ده مش مظبوط لانى انا فعلا بكالوريوس خدمه اجتماعيه وشغاله فى رياض اطفال مدرسه ولسه من يومين الوزير حول كل الى معاهم خدمه وشغالين فى رياض الاطفال مدرسين الى اخصائى اجتماعى لمرحله رياض الاطفال وانا زيكم عقد سنه مش مميز ولا حاجه

يا ريت توضحى اكتر وتفهمينى لانى مش عارفه جاجه ولا فاهمه ايه اللى بيحصل

aa_mm
24-09-2010, 07:56 PM
حضرتك محتاجه توضيح لايه بالظبط وانا اوضحه

ميرو مودى
24-09-2010, 08:11 PM
اقتباس:
حضرتك محتاجه توضيح لايه بالظبط وانا اوضحه

انا عايزاكى توضحيلى كل حاجه انا تبع محافظه حلوان حتى بعد لما سمعت الكلام الى انا كتبتوا ده بخصوص العقد جايه علشان اغير عقدى قالولى ما ينفعش لانى عقد مؤقت وبيقولو ان فى عجز فى رياض الاطفال فاستحاله يمشونا فهل ينفع انى اغيره وابقا اخصائى اجتماعى رياض اطفال واعمل ايه وازاى وغير كده ممكن زمايلى يبقوا عايزين يعملوا كده زيى وغيروا حيروحوا فين مع ان الاخصائيين كتير جدا فى المدارس اللى حوالينا الخوف نروح اماكن بعيده ففهمينى براحه اعمل ايه وايه اللى حصل علشان بيعملوا كده

aa_mm
24-09-2010, 09:41 PM
انتى مش محتاجه تعملى اى حاجه انتى اصبرى وهتلاقى الاداره بعتالك انك بقيتى اخصائيه اجتماعيه لرياض الاطفال سواء فى مدرستك لو مافيش غيرك بكالوريوس خدمه اجتماعيه فى المدرسه فى رياض الاطفال اما لو فى كذا حد عندك شغال مدرس رياض اطفال وهو معاه بكالوريوس خدمه اجتماعيه فالموجهه هتاخد اقدم حد فيكم وهتنقل الباقى فى مدارس تانيه وياريت تقوليلى انتى تبع اداره ايه فى حلوان

MASTERPIECE
25-09-2010, 12:18 AM
يعنى ايه اخرتها يا جماعه احنا مكتوب عندنا فى الاداره انه تم منع العقود المؤقته والحصه؟يعنى هم كده استغنوا عنا خلاص؟

ميرو مودى
25-09-2010, 09:45 AM
اقتباس:
انتى مش محتاجه تعملى اى حاجه انتى اصبرى وهتلاقى الاداره بعتالك انك بقيتى اخصائيه اجتماعيه لرياض الاطفال سواء فى مدرستك لو مافيش غيرك بكالوريوس خدمه اجتماعيه فى المدرسه فى رياض الاطفال اما لو فى كذا حد عندك شغال مدرس رياض اطفال وهو معاه بكالوريوس خدمه اجتماعيه فالموجهه هتاخد اقدم حد فيكم وهتنقل الباقى فى مدارس تانيه وياريت تقوليلى انتى تبع اداره ايه فى حلوان

انا تبع اداره القاهره الجديده المشكله ان فى المدرسه اللى انا فيها وكل اللى حوالينا فيها اخصائيين اجتماعيين كتير المشكله لو الواحد راح مكان بعيد

aa_mm
25-09-2010, 01:02 PM
اها فهمتك يا ميرو انتى تقصدى انى فى ناس كتيره عندك تخصص خدمه اجتماعيه واقدم منك فانتى كده هتتنقلى لمدرسه تانى وانتى خايفه تكون بعيده طيب والحل ايه استحملى لحد ما تتثبتى فى تخصصك وتعملى عقد مميز ان شاء الله واول فرصه تجيلك انقلى عالطول وربنا يوفقك ان شاء الله

dms.koky
25-09-2010, 01:33 PM
اقتباس:

يعنى ايه اخرتها يا جماعه احنا مكتوب عندنا فى الاداره انه تم منع العقود المؤقته والحصه؟يعنى هم كده استغنوا عنا خلاص؟

انت تبع ادارة ايه ومحافظة ايه
احنا في الشرقية رجعنا من اول يوم في الدراسة
صحيح بعد تعب بس رجعنا كلنا اللي عقد 105 او حصة
كلنا رجعنا انتم لازم تعملوا حاجة كلكم ومتسكتوش على حقكم
مش كفاية المميزين اللي واكلنها والعة وكل شوية يزودوهم وكله من حققوقنا
الوزاره فيها للمميزين حوافز وزيادات واحنا يفصلونا عشان يوفروا ليهم
واخرتها يستفيدوا من التأمين الصحي
اصل هما شغالين مدرسين في الوزارة لكن احنا
..........................؟الله اعلم والله بدأت اشك اننا مدرسين زيهم
ربنا يرفع عنا الظلم بقى:16:

MASTERPIECE
25-09-2010, 11:00 PM
فى الشرقيه رجعتوا من اول الدراسه؟؟؟؟انا اعرف ان الموضوع ده فى البلد كلها وان العقد اللى ب105 انتهى وانا من محافظه الغربيه؟طيب هم اشترطوا عليكوا حاجه قبل ما تكملوا؟

dms.koky
25-09-2010, 11:15 PM
اقتباس:

فى الشرقيه رجعتوا من اول الدراسه؟؟؟؟انا اعرف ان الموضوع ده فى البلد كلها وان العقد اللى ب105 انتهى وانا من محافظه الغربيه؟طيب هم اشترطوا عليكوا حاجه قبل ما تكملوا؟

هو في الاول كانوا عاوزينا نمضي على اقرارات اننا نرجع من غير منقبض ال12يوم في 9
والقبض يكون من 1/10 وفي ادارات عندنا مضوا فعلا بس احنا لا
بس لغاية دلوقتي برده مش عارفين هما ناويين على ايه
شوفتم بيهددونا على اساس ان النص شهر ده هيضيع مستقبلنا
هوالموضوع مش الفلوس لكن ازاي احنا نشتغل ونسدلهم عجز 12 يوم وتبدا الدراسة والمدارس مستقرة
بسبب وجودنا ومش عاوزين يدونا اجرنا
ده ظلم ميرضاش بيه الكافر مش المسلم والله
حسبنا الله ونعم الوكيل:7:

MASTERPIECE
25-09-2010, 11:59 PM
احنا عندنا فى الغربيه كلها مفيش تجديد لاى مكافاه شامله او حصه وكمان مكتوب اعلان فى الاداره انه تم منع المكافاه الشامله او الحصه فانا مستغرب من الوضع فى الشرقيه

aa_mm
26-09-2010, 04:10 PM
على فكره 12 يوم دول مشكلتهم مش فى فلوسهم ولكن هما كده يعتبرو فصلوكم ورجعوكم تانى يعنى بيمهدو انهم يضيعو حقوقكم بعد كده والا ماكنوش فصلوكم ورجعوكم اول الشهر تانى

شعقول
26-09-2010, 08:31 PM
والله انا مبقتش فهمه اي حاجه يعني فيه محافظات جلها عقود ومحافظات لأ ولا انا مش فاهمه صح:7: هما بيعملوا معنا كده ليه المفروض يكون كلمهم واضح ويقولوا بالظبط احنا موقفنا ايه يمكن ده يريحنا شويه لكن كده منا لنفسنا حرااااااااااااام انا عاوزه حد يفهمني فيه عقود امتدت فيه بعض المحافظات ولا لأ

شعقول
26-09-2010, 08:35 PM
يــــــــــــــــــــــا اهـــــــــــل الخير حد يفهمني

شعقول
26-09-2010, 09:20 PM
مفيش حد عاوز يفهمني :bosyht9:طيب حد من الشرقيه يقولنا هما عملوا ايه علشان يمدوا العقود تاني الاداره هيه اللي بعتتلهم ولا هما عملوا ايه:confused:علشان احنا في الغربيه في صمت رهيب حتى مدير الادارة عندنا معندوش اي رد لينا ارجوا التوضيح:7::28:

MASTERPIECE
26-09-2010, 11:26 PM
اه بجد يا جماعه لو حد فاهم يفهمنا وعلى فكره انا برضه من الغربيه

MASTERPIECE
26-09-2010, 11:57 PM
بعد المشكلة الأخيرة القائمة بين وزارة التعليم ودور النشر بسبب الكتب الخارجية التى يستغني بها الطلاب عن الكتب لمدرسية، وصفت الهيئة القومية لضمان جودة التعليم والاعتماد الكتاب المدرسي بـ"الركاكة وضعف المحتوى وتنافر الألوان ورداءة الطباعة والتجليد"، وذلك في وثيقة أصدرتها تضم معايير لجودة الكتاب.
من جانبه، أكد الدكتور مجدي قاسم رئيس الهيئة على أهمية معايير جودة الكتاب المدرسي في ضوء المشكلة الأخيرة القائمة بين وزارة التعليم ودور النشر بسبب الكتب الخارجية، حيث تنفق الدولة ملايين الجنيهات على إعداد وطباعة الكتاب المدرسي والذي يأتي غالبا دون المستوي ويستغني عنه الطلاب لصالح الكتب الخارجية .
وأضاف قاسم أن الوثيقة لا تهدف إلى اعتماد الكتب المدرسية وإنما هي وثيقة علمية أصدرتها الهيئة بغرض تقديمها كأداة استرشادية لمتخذي القرار للمساعدة في تصميم وتنفيذ كتاب مدرسي يتسم بالجودة، ويمثل مرجعا شاملا ومتكاملا للطالب ينمي معارفه وقدراته الذهنية ويحفز قدرته علي التعلم الذاتي ويمكنه من تقييم مستواه تقييما ذاتيا من خلال مايحتويه من تطبيقات وأسئلة .
يذكر أن ‏الدكتور أحمد زكي بدر وزير التربية والتعليم‏،‏ قد صرح من قبل أنه ليس ضد ناشري الكتب الخارجية كما يزعمون‏،‏ مؤكدا أن الخطوات التي اتخدها بشأن إصدار هذه الكتب ما هي إلا إجراءات لتقنين أوضاعها والحفاظ علي العملية التعليمية‏.‏
وأكد بدر أنه فى حالة صدور حكم من المحكمة لصالح أصحاب الكتب الخارجية سيطبع الكتاب الخارجى فى اليوم التالى مجانا وتوزيعه على الطلاب بدلا من كتاب الوزارة وأكد أن الكتب الخارجية التى تباع الآن تعد تجارة غير مشروعة لنزولها السوق دون ترخيص من الوزارة.
واتهم الدكتور بدر الكتاب الخارجى فى حواره مع برنامج "مصر النهاردة" بالتلفزيون المصرى الأسبوع الماضي قائلاً :" أنه أحد أسباب تدهور مستوى الطلاب التعليمى لاعتماده على تقديم المعلومات للطلاب بشكل سهل دون أن يبحث عن المعلومةوهدا سر اقبال الطالب عليه مضيفا أن الكتاب الخارجى طبع بأردأ وأرخص أنواع الورق حتى تزيد مكاسب الناشرين " .
المصدر : صحيفة الأخبار

MASTERPIECE
27-09-2010, 12:01 AM
التصريحات الركيكه

قائلاً :" أنه أحد أسباب تدهور مستوى الطلاب التعليمى لاعتماده على تقديم المعلومات للطلاب بشكل سهل دون أن يبحث عن المعلومه " .... معلومه ايه ويدور عليها فين يا مشمهندس !!!! هل عندك فى كل مدرسه مكتبه مؤهله للبحث عن المعلومات المتعلقه بالمنهج !! هل دربت الطلاب على كيفيه البحث !!! هل المعلومات المتناوله فى المنهج لا تزال موجوده فى الدوريات العلميه ام انها زالت ..ولا تذكر الا لاثبات عكسها !!
بعض انجازات سيادة الوزير

1- اهانة مدير مدرسة امام وسائل الاعلام بشكل غير لائق بسبب تأخره عن ميعاد طابور الصباح

2- التسبب بشكل غير مباشر في وفاة حوالي سبعة من مراقبين الثانوية العامة بسبب التعنت في عدم قبول اي اعذار منهم

3- زيادة معدلات الاقبال علي الدروس الخصوصية بسبب تأخير اصدار الكتب الخارجية وكتب لوزارة

4- محاربة صناعة شرعية قائمة منذ عشرات السنين وهي صناعة الكتب الخارجية والتي يصفها سيادته بأنها تفسد عقول الطلبة علي الرغم من حصولها علي اجازة النشر سنويا من قبل وزارة التربية والتعليم مما يعكس اذدواجية الرأي

5- محاربة المطابع الخاصة التي تقوم بطباعة كتب الوزارة بمنع طباعة كتب الوزارة بها

6- المساهمة في زيادة اعداد البطالة والناتجة عن محاربة اصدار الكتب الخارجية ومحاربة طباعة كتب الوزارة في المطابع الخاصة وهاتان الصناعتان يعمل لديهماولدي الصناعات المكملة لهما مئات الألوف من شباب مصر وكأن هؤلاءاعداء للدولة

7- الظهور الاعلامي المكثف وشبه اليومي لسيادة الوزير بالقنوات التليفزيونية بشكل غير مبرر

8- تحدي دور النشر بشكل شبه شخصي باصدار تصريح في احد البرامج التليفزيونية بانه سيقوم بطباعة الكتب الخارجية وتوزيعها مجانا في حالة كسبهم القضية المنظورة امام القضاء وكان بالأحري ان يصرح بأنه يمتثل لحكم القضاء في كل الأحوال ايمانا منه بان حكم القضاء لابد وان يكون حكما عادلا

9- الحجر علي رأي اولياء الأمور والمدرسين والطلبة والذين يطالبون باصدار الكتب الخارجية وكأنهم فاقدون الاهلية لا يعلمون مصلحتهم
10-منع العقود المؤقته دون التفكير فى اصحابها
11- الايام التالية ستشهد انجازات كثيرة من هذا النوع ان اصر سيادة الوزير علي التمسك بمبدأ اصدار فرارات فردية غير مدروسة دون اتاحة الفرصة للرأي الأخر

[/URL] [URL="javascript:;"] (javascript:;)

شعقول
27-09-2010, 07:29 AM
على فكره السنه اللي فاتت انا كنت مستنيه اني اكون مميز بس هما اخدو اللي شغلين من شهر 12 بس وانا كنت شغاله من2 وبعدين انا فقدت الامل اني ارجع اشتغل تاني بس العفود المؤقته نزلت في شهر 10 تفتكروا السنه دي برضوا هتنزل في 10 ولا كده خلاص استغنوا عنا وممكن يعملوا كده يعني ده قانوني :7:

شعقول
27-09-2010, 07:36 AM
حسبي الله ونعم الوكيــــــــــــــــــل

شعقول
27-09-2010, 07:47 AM
انا عاوزه اضيف معاكي كمان انجاز مهم لسيادة الوزير انه قرر ان اي وكيل في المدرسه ياخد جدول يعني واحد بقاله من 10 ل 15 سنه مثلا مدرسي وميعرفش المناهج الجديده هياخد جدول فعلا دا احسن نظام لتحسين مستوى التعليم في مصر وطبعا الهدف واضح لان الوكلاء لما يمسكوا جداول حاجت المدارس للمدرسين تقل يعني من كل ناحيه ان حاسه انه بيحاربنا احنا شخصيا مش عاوز يعمل عقود جديده علشان ايه لو حد عارف ليه يقولي

شعقول
27-09-2010, 04:46 PM
ايه الصمت ده مش كفايه كل مروح الاداره مفيش اي اخبار :7:الجماعه اللي في محافظة الشرقيه انتم عملتوا ايه ولا الاداره هيه اللي بعتت لكم ياريت تفيدونا علشان احنا خلاص روحنا هتطلع مفيش مسئول يطلع ويفهمنا مهما علطول بتكلموا في التليفزيون جت علينا وخلاص مش قدرين والله حرام على الاعلام المصري سيبين اهم المواضيع اللي تهم المواطن المصري البسيط ولا خلاص احنا مش مواطنين وحقنا حد يسمعنا :28:

حسبي الله ونعم الوكيل

dms.koky
28-09-2010, 12:15 AM
بصي ياستي احنا بتوع الشرقية ................ايه بقى اللي حصل
احنا فضلنا نسأل لغاية العيد والاخبار وقفت
يوم عودة الناس بعد العيد علىطول روحنا المديرية كان وكيل وزارتنا بيلم في حاجته عشان يمشي في داهية
وطبعا كل ما ندخل مكتب يقولولنا احنا منعرفش حاجة عنكم
ولكي انت تتخيلي كمية السخافة اللي بيكلمونا بيها ولا مبالاةومن غير حتى مايبصلنا وهو بيتكلم
روحنا للموجه العام بتاعنا شوفي ياستي
قالنا والله بكره الموجهين هيردوا عليكم. في اجتماع هنا بكرة
في واحد قاعد على مكتب جنبه قاله اشمعنا ادارة بلبيس رجعوا
قاله والله ادارتهم خاطبت المديريه ووافقت
يعني لازم ادارتنا تتحرك غير كدة ادينا قاعدين
عايزة اقوللك ادارتنا واخدة المركز الاول في التنبلة
مشينا ودخلنا لواحد مسئول عن المتعاقدين
قالي متسمعوش كلام حد انتم راجعين اول يوم الدراسة
والدي راح المديريه تاني يوم برده للتأكيد قلوله انهارده الفاكس هيوصل
طبعا احنا كنا بنروح كل يوم الاداره ونقعد جنب الموجه ويقولنا لو حد ليه معرفه في المديريه
يروح يستعجل الفاكس والنبي مين اللي يعمل كده احنا ولا الموجه
اختي دخلت لمدير الاداره وقالتله في ادارات استلمت قالهامين قالك كده هو احنا مش زي الادارات
طبعا انا قولتلك اننا نختلف عن الاخرون بس هو ميعرفش
قالتله اتصل دلوقتي بالمديريه وانت تعرف
قالها وانا اتصل ليه لما هما يعزونا هيكلمونا
لغاية اول يوم الدراسه والوضع زي ما هو
والدي راح الاداره الصبح يوم18/9 ووحدة العقود قالتله ان المدير عنده تعليمات بالرجوع وهو عاوز فاكس
والدي اتصل بالمديريه من الادارهوالمسئول قاله حولني على المدير وقاله انت ليه مبتسلمش الناس جوابات
طبعا تهته في الكلام ونفذ في الحال بس الجوابات اخدت وقت في التوزيع من الموجه
فروحنا المدارس الساعة12ونصف ومضينا من اول يوم
وانتم لازم ماتسكتوش وتتجمهروا والموضوع طازة علشان ده حقكم ولو استنيتوا هيقولوا انكم سلمتم بالامر الواقع
اتحركوا وبسرعة وربنا معاكم

شعقول
28-09-2010, 06:56 AM
:18:شكرا للشرقيه بس تفتكري دا هيجيب نتيجه اصل عندنا محدش بيخاف علينا ولا بيفكروا فينا اصلا بس ازاي بيقولوا ان الوزير منع كل التعاقدات بانواعها وفيه ادارات تعاقدت انا مبقتش عارفه حاجه البلد دي مشيه ازاي طبعا انا مبسوطه علشنكم وعقبال المميز ان شاء الله بس مش عارفه هما ازاي يمنعوا التعاقد في ادارات وفيه ناس تتعاقد مش الوزير واحد انا نفسي اعرف هوه الوزير قدم تصريح بخصوصنا وقال ايه قلي يعرف ياريت يجوبني علشان انا خلاص مش فاهمه اي حاجه:confused:

حسبي الله ونعم الوكيل

شعقول
28-09-2010, 04:32 PM
يارب حد يقولنا اخبار حلوه :(:bosyht9::7:

حسبي الله ونعم الوكيل

mhyo2008
28-09-2010, 10:17 PM
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة شعقول You can see links before reply (You can see links before reply)
ياجماعه كل القرارات بمنع العقود ( بالمكافاة الشامله والحصه ومجلس الامناء ) كل هذه القرارات علىالعقود الجديدة فقط

أما العقود القديمه فيتم التجديد لها وهذا هو الحال فى الاسكندريه

MASTERPIECE
28-09-2010, 10:59 PM
الوزير كان انهارده فى برنامج رولا خرسا يا ترى قال حاجه جديده؟

داليا عبد الرحمن
28-09-2010, 11:38 PM
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mhyo2008 You can see links before reply (You can see links before reply)
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة شعقول You can see links before reply (You can see links before reply)
ياجماعه كل القرارات بمنع العقود ( بالمكافاة الشامله والحصه ومجلس الامناء ) كل هذه القرارات علىالعقود الجديدة فقط

أما العقود القديمه فيتم التجديد لها وهذا هو الحال فى الاسكندريه

فعلا انا سمعت الكلام ده
وان شاء الله خير
ربنا يكرمنا كلناويتجددلنا العقد
ويفتحوا كمان بابا التقديم للجدد بأذن اللهقولوا يارب

شعقول
29-09-2010, 08:24 AM
بجد يا جماعه يعني مقلقشي والله دي اخبار حلوه يارب تكون صحيحه هوه في الاسكندريه اتجدد لهم العقود يارب عقبال الغربيـــــــــــــــــــــــــــة:27:

حسبي الله ونعم الوكيــــــــــــــــــل

شعقول
29-09-2010, 08:34 AM
:19:الجماعة اللي في الغربية مفيش اي جديد لو عرفتم اي حاجه طمنوا اختكم

:039uw8:

حسبي الله ونعم الوكيــــــــــــــــــــــــــل

سنا مصر
29-09-2010, 09:45 AM
إحنا فى البحيرة ، إلى الأن لم يظهر شئ بالنسبة للعاملين بالحصة ، ولا توجد لدينا عقود تسمى عقود مؤقتة ، ورغم العجز المذهل فى المدارس والمدرسين كل واحد معاه من 36 إلى 40 حصة وخلاص مدمرين لكن هيهات ، مش عايزين يرسونا على بر ، مع إن نسبة كبيرة تتوافر فيها شروطهم " تخصص، تربوى ، icdl " وحرام والله من كافة الوجوه ، اللهم لا تسلط علينا مَنْ لا يخافك.

شعقول
29-09-2010, 12:48 PM
بسم الله الذي لا يضر مع اسمه شئ في الارض ولا في السماء وهو السميع العليم

شعقول
29-09-2010, 12:51 PM
يا حي يا قيوم برحمتك استغيث اصلح لي شأني كله ولا تكلني الى نفسي طرفة عين

mramrooo
29-09-2010, 01:12 PM
الاخت داليا عبد الرحمن
والاخت شعقول
هل من جديد فى ادارتكم
انا شايفكم فى هذا المنتدى دائما وايضا فى منتدى اخر بدون ذكر اسمه
مفيش جديد عندكم برضه
انا بصراحه او شكت ان افقد الامل

mramrooo
29-09-2010, 01:15 PM
وdms.koky
هل من جديد عندكم وياريت كل واحد يكتب اسم الاداره وتاريخ الخبر وتخصصه حتى يكون الكلام واضحا

mramrooo
29-09-2010, 01:21 PM
ايه ياجماعه مفيش حد بيرد على ليه
هتسيبونى اكلم نفسى
ردوا قولوا اى حاجه
قولولى حتى مفيش جديد فى ادارتنا
قولوا اى حاجه مش هتسيبونى كده اكلم نفسى

شعقول
29-09-2010, 05:22 PM
والله لو فيه جديد هتلقيني بفرحكم اتمنى من الله ان افرحك عن قريب جدا
انا من الغربية وتخصصي تربيه فنيه والمفروض فيه عجز كبير في مادتي في المدارس بس مفيش اي اخبار بصراحه انا لما بشوف التعليقات اللي احنا كتبنها انا نفسيتي بتسريح شويه بحس ان فيه حد حاسس بيه وبالمشكله اللي بفكر فيها علشان كده تلقيني كتير اتمنى ربنا يسهلهنا كلنـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــا :friendsxs3:

حسبي الله ونعم الوكيل

شعقول
29-09-2010, 05:29 PM
هوه كلام داليا ريحني شويه بس انا مش فاهمه هما ليه اتأخروا في الادارات كده ايه السبب ان فيه ادارات جددت وادارات لسه حتى معندهمش اي جديد وكل اللي بيقولوه مفيش اي تعليمات وصلت لينا بخصوصكم :7:

حسبي الله ونعم الوكيــــــــــــــــــــــــــــــل

شعقول
29-09-2010, 05:51 PM
¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤ ¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤
لسه واحده زملتي متصله بيه وبتقول ان احنا ممكن ننزل الاسبوع اللي جاي مدرسنا يارب متكنش اشاعه

حسبي الله ونعم الوكيل

azzam_2006
29-09-2010, 06:35 PM
بك استجير ومن يجير سواكا .. فأجر ضعيفا يحتمى بحماكا
انى ضعيف استعين على قوى ... ذنبى ومعصيتى ببعض قواكا
رباه ها انا ذا خلصت من الهوى ...واستقبل القلب الخلى هواكا
ذُقت الهوى مراً ولم اذق الهوى ... يارب حلو قبل ان اهواكا

شعقول
29-09-2010, 07:44 PM
جماعة محافظة الغربية اجمع
انا وصلتني اخباريه مهمه ان احنا خلاص الفاكس جيه وهيمدلنا وانا هروح بكره اخد الجواب من التوجيه واروح بيه الاداره علشان التنسيق اللي في الاداره هوه اللي هيوزعنه على المدارس اللي فيها عجز ادعولي مروحش مدرسه بعيده:27::)

الحمد لله

mo_shoeb1
29-09-2010, 09:11 PM
حضرتك ادارة ايه ربنا يبشرك بالخير انا بردوا محافظة الغربية

mhyo2008
29-09-2010, 09:51 PM
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mramrooo You can see links before reply (You can see links before reply)
ايه ياجماعه مفيش حد بيرد على ليه
هتسيبونى اكلم نفسى
ردوا قولوا اى حاجه
قولولى حتى مفيش جديد فى ادارتنا
قولوا اى حاجه مش هتسيبونى كده اكلم نفسى
فى الاسكندريه تم تجديد العقود بكل انواعها

MASTERPIECE
29-09-2010, 11:13 PM
وصل فاكس للادارات فى الغربيه انهارده الاربعاء بتجديد عقود المكافاه الشامله من اول يوم السبت القادم

شعقول
30-09-2010, 10:38 AM
الغربية اجمع
انا روحت التوجيه بتاعي النهارده والكلام طلع بجد وهناخد الجوابات يوم السبت ان شاء الله انا قرات الفاكس بنفسي كل اللي كانوا شغلين هيتجدد لهم الحمد لله انا من ادارة شرق المحله :27::):4:

الحمد لله

mramrooo
30-09-2010, 11:31 AM
لو سمحت يا شعقول
كل اللى كان شغال فى محافظتكم بس ولا كل محافظات الجمهوريه
ارجو الرد الان

شعقول
30-09-2010, 12:56 PM
اكيد ان شاء الله الكلام ده هيكون لكل المحافظات بس ممكن يكون الفاكس اتأخر انت عارفه ان الشرقيه اتجدد لهم من اول الدراسه والاسكندريهوان شاء الله بقية المحافظات مدام التجديد بدا في محافظه هتلاقي بقية المحافظات بعديها انت عارفه انا كنت اول عقد اتمضى السنه اللي فاتت وعارفه انا كنت مستلمه امتى 13 -10 يعني تقريبا في نصف الشهر ان شاء الله خير وربنا هيفرجها علينا كلنا وعقبال مايجي المميز
:18:

الحمد لله

aa_mm
30-09-2010, 10:27 PM
الف مبروك ليكم وعقبال التثبيت مش المميز يا شعقول ان شاء الله

ميرو مودى
01-10-2010, 05:17 PM
اقتباس:

وصل فاكس للادارات فى الغربيه انهارده الاربعاء بتجديد عقود المكافاه الشامله من اول يوم السبت القادم

السلام عليكم فى واحد برده من الغربيه كاتب بيقول انه بيتم الغاء العقود المؤقته والحصه وده قرار نازل فهل ده بجد والا ايه لان انا فى محافظه حلوان والاداره فيها لجنه من الوزاره ومش عايزين يقولولنا اى حاجه ولا يفهمونا

mero rose
01-10-2010, 11:01 PM
اقتباس:
الغربية اجمع
انا روحت التوجيه بتاعي النهارده والكلام طلع بجد وهناخد الجوابات يوم السبت ان شاء الله انا قرات الفاكس بنفسي كل اللي كانوا شغلين هيتجدد لهم الحمد لله انا من ادارة شرق المحله :27::):4:
ممكن اعرف حضرتك تخصص ايه
l

شعقول
02-10-2010, 12:18 AM
انا تربيه فنيه
وبالنسبه للقرار بتاع الغاء العقود المؤقته واللي شغلين بالحصه دا كان فاكس جيه الادارات من زمان لكن الفاكس الجديد قال تعاقد لكل اللي كانوا شغلين بالعقود المؤقته والحصه

اللهم اكفني بحلالك عن حرامك واغنني من فضلك عن من سواك

ميرو مودى
02-10-2010, 09:54 AM
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mero rose You can see links before reply (You can see links before reply)
اقتباس:
الغربية اجمع
ممكن اعرف حضرتك تخصص ايه

انا خريجه خدمه اجتماعيه وبشتغل مدرسه رياض اطفالl

شعقول
02-10-2010, 11:01 PM
تربية فنيه

mramrooo
02-10-2010, 11:22 PM
لو سمحتم ياجماعه هل فيه أحد استلم جواب الاجر النهارده فى اى محافظه
ارجو الافاده بذكر اسم المحافظه والاداره والتخصص

mero rose
02-10-2010, 11:31 PM
تم استلام الجوابات اليوم في المحله
توجيه الخدمه الاجتماعيه والتربيه النفسيه

mramrooo
03-10-2010, 12:09 AM
جوابات أجر
ولا عقد مكافأه شامله
ولاعقد مميز
ارجو الافاده
وقالوا لكم هتقبضوا كام فى الشهر

mramrooo
03-10-2010, 12:10 AM
ارجو اللى يذكر الخبر يوضح نوع الاستلام وهيقبض كام

ابو معتز
03-10-2010, 10:55 AM
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mramrooo You can see links before reply (You can see links before reply)
جوابات أجر
ولا عقد مكافأه شامله
ولاعقد مميز
ارجو الافاده
وقالوا لكم هتقبضوا كام فى الشهر

استلمت جواب التشغيل بالحصه أمس2/10/2010 بعدد اربع حصص اسبوعيا وذهبت الى المدرسه واخذت اقرار القيام بالعمل ومضيت حضور وانصراف وروحت عشان اليوم ده يحسب فى المكافأه.
وتم التجديد لمعلمى المكافأه الشاملهبنظام المكافأه الشامله برضه فى المسرح واللغة العربية والحاسب الالى والمكتبات والتربية الفنيه وجميع مواد الانشطه اما المواد الاساسيه فمازالت مهمشه عندنا رغم العجز الملحوظ فى هذه التخصصات ومفيش عقود مميزه
مفيش عقود مميزه

كان معك
ابو معتز
محافظة الغربية
ادارة قطور التعليميه
علوم

من ناحية القبض أجر الحصه لا يتجاوز ابدا ال 2 جنيه احسبها انت بقه

شعقول
03-10-2010, 07:56 PM
انا سمعت خبر بس لسه مش متاكده
ان العقود المؤقته مرتبها 250 جنيه بس انا خايفه ليكون وزعوا مكافأت الامتحانات على الشهور والله اعلم

الله اعلم

حاتم شوقى
03-10-2010, 10:16 PM

سد العجز بـ "الدائمين" و"المساعدين"..

"التعليم" تقرر وقف التعاقد مع معلمى "الحصة

mr_ragab
03-10-2010, 11:25 PM
طيب ازاى وفى ناس نزلت بالحصة فى محافظات تانيه ولا هى محافطات ومحافطات

حاتم شوقى
03-10-2010, 11:51 PM
من أجل "العقد المميز"..

معلمو كفر الشيخ يتظاهرون غداً أمام "التعليم"

حاتم شوقى
04-10-2010, 06:02 PM

فشلوا فى مقابلة "بدر"..

معلمو "كفر الشيخ" يحتجون أمام "التعليم" ويطالبون بعقود مميزة

هيما بس
04-10-2010, 10:45 PM

فض اعتصام معلمى "كفر الشيخ" ومنعهم من المبيت أمام "التعليم"

حاتم شوقى
04-10-2010, 10:56 PM
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة هيما بس You can see links before reply (You can see links before reply)

فض اعتصام معلمى "كفر الشيخ" ومنعهم من المبيت أمام "التعليم"بكل اسف حدث ذلك اليوم ولنا جولة قادمة بعون الله

شعقول
05-10-2010, 05:47 PM
ربنا معاكم ومعانا في زمن يتم فيه كافة الطرق لمحاربة المعلم

حسبي الله ونعم الوكيل

aa_mm
05-10-2010, 07:22 PM
اقتباس:
انا سمعت خبر بس لسه مش متاكده
ان العقود المؤقته مرتبها 250 جنيه بس انا خايفه ليكون وزعوا مكافأت الامتحانات على الشهور والله اعلم

الكلام صحيح يا شعقول فعلا المرتبات بقت 250 جنيه بس مش عارفه هل فعلا وزعو المكافئه زى مابتقولى على الشهور ولا لا

حاتم شوقى
06-10-2010, 10:51 PM
بإدارة شرق شبرا الخيمة التعليمية..

200 معلم ابتدائى يعتصمون غداً ضد تحويلهم لـ"الثانوية"

اقرا ما بين السطور ستجد محاربة سيادته لمعلمى الحصة

حاتم شوقى
06-10-2010, 10:53 PM
بسبب العجز في المعلمين محلي أسيوط يصف وزارة التعليم بتخريب العملية التعليمية (You can see links before reply)

وصف عبد الرازق منازع رئيس لجنة التعليم بمحلي المحافظة خبراء الوزارة بأنهم يجلسون في مكاتب مكيفة ويصدرون قرارات تخرب العملية التعليمية وأضاف منازع ان المدارس تعاني عجزا شديدا في المدرسين والوزارة ترفض التعيين.
وقال اللواء نبيل العزبي ان المحافظة والمجلس المحلي طالبا الوزارة العام الماضي بـ'25000 معلم ولم توفر لنا الا 12500وفي إشارة الي عدم قيام نواب أسيوط بدورهم طوال الفترة الماضية وعدم قدرتهم علي عكس مطالب شعب أسيوط تحت القبة شدد العزبي علي ان أسيوط تحتاج لنواب تحت قبة البرلمان يتبنون مطالبها، ومن ناحيتها انتقدت سناء السعيد عضو المجلس عن التجمع الفساد الذي يشوب تعيينات المكافأة الشاملة للإداريين والعمال وقالت إنها تتم دون قواعد محددة وتستخدم كباب خلفي للوساطات وان المسئولين بالإدارات يعينون أقاربهم وأصدر المجلس قرارا بألا تتم عمليات التعيين الا بعد الإعلان وتطبيق قواعد التنظيم والإدارة

mr_ragab
07-10-2010, 01:24 AM
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة حاتم شوقى You can see links before reply (You can see links before reply)
بإدارة شرق شبرا الخيمة التعليمية..

200 معلم ابتدائى يعتصمون غداً ضد تحويلهم لـ"الثانوية"

اقرا ما بين السطور ستجد محاربة سيادته لمعلمى الحصة حسبى الله ونعم الوكيل :28:

mostafa22
07-10-2010, 04:10 PM
بدر: التعاقد مع ٥٠ ألف معلم خلال أيام بعد نجاحهم باختبارات الكادر
أعلن الدكتور أحمد زكى بدر، وزير التربية والتعليم ، أنه سيتم التعاقد رسميا مع ٥٠ ألف معلم مساعد خلال الأيام القليلة المقبلة، بعد اجتيازهم اختبارات «الكادر» منذ عدة شهور، موضحا أن هناك ٦٥ ألفاً أدوا الامتحانات، رسب منهم ١٥ ألفاً، مؤكدا فى الوقت نفسه أن التعاقد رسمياً مع هؤلاء، سيسمح بتنفيذ عقود جديدة للمعلمين.
وحول إلغاء الدرجات المالية لمعلمى الكادر، نفى بدر ما أشيع حول إلغاء هذه الدرجات المالية الذين وصلوا حتى الآن إلى نحو مليون معلم، مطمئنا إياهم بحصولهم على العلاوات السنوية أسوة بالعاملين فى جميع القطاعات بالدولة، مشيرا إلى أن قانون الكادر كان خطوة أولى لتحسين أحوال المدرسين المادية، وسيتم إتباعها بخطوات أخرى خلال المرحلة المقبلة، بحسب المصري اليوم الخميس.
فى سياق آخر، قال بدر، خلال مؤتمر صحفى الثلاثاء، إن الوزارة شكلت لجاناً من خبراء المواد لبحث الأخطاء العلمية الواردة فى كتب العلوم والدراسات الاجتماعية للصفين السادس الابتدائى والثالث الإعدادى، للتأكد من صحة هذه الأخطاء.
وأضاف بدر أن ورود أخطاء علمية أو مطبعية شىء طبيعى فى أى كتاب، وقمنا بتشكيل لجان من الخبراء، لبحث هذه الأخطاء والتأكد من صحتها». وأضاف: «فى حال ثبوت هذه الأخطاء سيتم عمل نشرات توضيح لجميع المديريات والإدارات التعليمية، التى ستقوم بدورها بتوزيعها على المدارس، ليتم دمجها مع الكتب.
واعترف بدر بأن هناك بعض المدارس لم تتسلم الكتب المطورة حتى الآن، بالرغم من الانتهاء من طباعتها تماما، وقال: «التأخير قد يكون بسبب أخطاء فردية، وستتم محاسبة المسؤولين عن ذلك».
وشدد على أن الوزارة لا تتباطأ فى اتخاذ الإجراءات القانونية الحاسمة ضد المدارس المخالفة سواء الحكومية أو الخاصة أو القومية، موضحا أن هذه الإجراءات لا يتم اتخاذها «بشكل انفعالى» ولكن بالتحقق الفعلى منها عن طريق لجان من الوزارة، وهو ما حدث فى مدرسة جمال عبدالناصر وتم إثبات تجاوزات لمجلس إدارتها بالفعل وتم حله، وتحويلها إلى «مدرسة تجريبية».

07-10-2010, 06:52 PM
الصفحة الرئيسية (You can see links before reply) >> شئون مصرية (You can see links before reply)
<DIV class=internal-page-block id=content-details-main><DIV class="content-header tr">أكد ان تأخر تسلم الكتب اخطاء فردية وسنحاسب المقصرين

أعلن الدكتور أحمد زكى بدر، وزير التربية والتعليم ، أنه سيتم التعاقد رسميا مع ٥٠ ألف معلم مساعد خلال الأيام القليلة المقبلة، بعد اجتيازهم اختبارات «الكادر» منذ عدة شهور، موضحا أن هناك ٦٥ ألفاً أدوا الامتحانات، رسب منهم ١٥ ألفاً، مؤكدا فى الوقت نفسه أن التعاقد رسمياً مع هؤلاء، سيسمح بتنفيذ عقود جديدة للمعلمين

07-10-2010, 06:55 PM

07-10-2010, 07:35 PM
اقتباس:
بدر: التعاقد مع ٥٠ ألف معلم خلال أيام بعد نجاحهم باختبارات الكادر:7:

حاتم شوقى
07-10-2010, 08:15 PM
اقتباس:
الإدارة أخطرتهم بإنهاء الأزمة بمجرد بدء الاحتجاجات..

معلمو "شبرا الخيمة" يفضّون اعتصامهم بعد إعادتهم لـ"التعليم الابتدائى"

عبد العزيزفتحى عبد العزيز
08-10-2010, 11:03 AM
جماعة محافظة الغربية اجمع
انا وصلتني اخباريه مهمه ان احنا خلاص الفاكس جيه وهيمدلنا وانا هروح بكره اخد الجواب من التوجيه واروح بيه الاداره علشان التنسيق اللي في الاداره هوه اللي هيوزعنه على المدارس اللي فيها عجز ادعولي مروحش مدرسه بعيده:27::)

الحمد لله
يا جماعة ادارة غرب شبرا الخيمة لم يصل لها اى فاكس للتشغيل بالرغم انهم طلبوا منا اقرار القيام بالعمل الخاص بالعام الماضى ونحن فى الانتظار وخايفين من تصريحات الوزير ربنا يستر

عبد العزيزفتحى عبد العزيز
08-10-2010, 11:11 AM
فى حد يعرف اى اخبار جديدة عن ادارة شبرا الخيمة وهل هنشتغل ولا اية الحكاية000000000000؟؟؟؟:confused::confused:

mr. mahmoud abdallah
08-10-2010, 10:58 PM
انا كمان يا مستر عبد العزيز فى ادارة غرب شبرا الخيمة
وبيقولو لسة مفيش جديد
يا ريت نتواصل

شعقول
09-10-2010, 04:35 PM
هوه صحيح يا جماعه ان احنا اصحاب التعلقد الموسمي خلال شهر سيتم منحنا تعاقد مميز كل المتعاقدين بيقولوا كده هوه ده صحيح:confused:

يـــــــــــــــــــــــــــارب

09-10-2010, 04:38 PM
: بدر: التعاقد مع ٥٠ ألف معلم خلال أيام بعد نجاحهم باختبارات الكادر
: مؤكدا فى الوقت نفسه أن التعاقد رسمياً مع هؤلاء، سيسمح بتنفيذ عقود جديدة للمعلمين.

تاجي حجابي
09-10-2010, 05:12 PM
ربنا يوفقكم يارب ياااااااااااااااااااااااااااااااارب تتحقق احلامكم وتبقوا عقد مميز
انا عايزة اعرف حاجة انا سمعت ان الغربية هيبقوا مميز خلال الشهر دة باذن الله
بس هل في امل في يوم وحد يتثبت

انا زهقت من كتر الكلام ونفسيتي تعبت انا مسافرة برة وكنت بدات ادور غلي شغل
وعرفت بموضوع العقد انه هيكون مميز بس ياتري هل في امل في التثبيت اصلا بعد كام
ربنا يوفقكم يارب ويوفقني في اختياري

شعقول
09-10-2010, 05:48 PM
انا من الغربيه وسمعت نفس الكلام عن المميز بس مش عارفه المميز هيجي لنا كلنا ولا ازاي الله اعلم:7:

goldsea
16-10-2010, 12:38 AM
الله يلعن المميز على التربية والتعليم كلها ...حرام بقى انا قرفت وزهقت واتخنقت من البلد دى ...كل القرف دا علشان 300 ملطوش انخدهم ......كانت غلطت حياتى انى دخلت الكلية المنيلة بنيلة دى
انا مش فاهم ......خريج كلية التربية ملوش وظيفة غير التدريس يعنى مفيش مجال تانى لية غير كدة زية زى الدكتور دا غير مثلا كلية التجارة المجال مفتوح
لو الحكومة مش عايزة تعين الخرجين طيب فاتحة الكلية دى لية ما تولع فيها بجاز وسخ ونخلص منها خالص
معلش يا جماعة انا عارف انى كلامى اوفر واكيد ايضايق ناس كتير بس مش قادر اكتم بقى ...انا انفجر من الغيظ من البلد دى اللى كل فيها حاجة بالمقلوب
الواحد حاسسن انة زية زى اللى مش متعلم الله يخربيتك ياللى بالى

16-10-2010, 07:19 PM
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة goldsea You can see links before reply (You can see links before reply)
الله يلعن المميز على التربية والتعليم كلها ...حرام بقى انا قرفت وزهقت واتخنقت من البلد دى ...كل القرف دا علشان 300 ملطوش انخدهم ......كانت غلطت حياتى انى دخلت الكلية المنيلة بنيلة دى
انا مش فاهم ......خريج كلية التربية ملوش وظيفة غير التدريس يعنى مفيش مجال تانى لية غير كدة زية زى الدكتور دا غير مثلا كلية التجارة المجال مفتوح
لو الحكومة مش عايزة تعين الخرجين طيب فاتحة الكلية دى لية ما تولع فيها بجاز وسخ ونخلص منها خالص
معلش يا جماعة انا عارف انى كلامى اوفر واكيد ايضايق ناس كتير بس مش قادر اكتم بقى ...انا انفجر من الغيظ من البلد دى اللى كل فيها حاجة بالمقلوب
الواحد حاسسن انة زية زى اللى مش متعلم الله يخربيتك ياللى بالى

ههههههههه
ولسه الظلم كتير اوى فى البلد دى حتى ولو ادونا كلنا مميز

شعقول
18-10-2010, 06:09 PM
انا مش عارفه هما ليه لغوا التكليف وايه عجبهم في التعاقد ده مع ان فيه عجز في المدرسين كبير والمفروض المدرس ميشتغلش اكتر من 18 حصه في الاسبوع علشان يقدر يوصل المعلومه للطلبه دا فيه مدرسين زميلي بالتعاقد شيلين 30 حصه والله حراااام ومع ان احنا شغلين زي النحل بس مبنعجبش بعض المدرسين الافاضل ونزلين علينا تريقه وخفة دم اللي يقول دا انتم لسه بالقلم الرصاص زي ميكون احنا عملنا فيهم حاجه مع اننا شيلين حصص اد كده حتى الحصص الاحتياطي مبتجيش غير لينا
حسبي الله ونعم الوكيل

19-10-2010, 06:55 AM
اقسم بالله العظيم على ان مدرسين العقود فى الشغل فى المدارس همه احسن 100 مره من المدرسين المثبتين دول وكبار السن وهذا رايته بعينى

لكن الوزاره على بصرها غشاوه

aa_mm
19-10-2010, 02:37 PM
فعلا كلامكم كلكم صح احنا الى شايلين شغل المدرسه كله احنا الى بيقولو علينا مدرسين بالقلم الرصاص اما المدرسين الى بالقلم الحبر او الجاف دول الى بيقبضو على الجاهز ربنا يصبرنا :39:

winwaw
25-10-2010, 04:49 PM

شعقول
27-10-2010, 05:11 PM
يا ترى فيه جديد لاصحاب العقود المؤقته لان كل يوم بسمع كلام غير التاني اخر حاجه ان مرتبتنا اتوقفت علشان المميز هيجي مش عارفه دا كلام بجد ولا ايه محدش عنده اي اخبار:7::bosyht9::confused:

27-10-2010, 09:30 PM
انا والله سمعت برده ان فى ناس بتتميز حاليا
وبيقولو بتوع المكتبات
وكده

27-10-2010, 09:31 PM
انا حاسس ان فى حركه الايام دى

goldsea
28-10-2010, 02:08 AM
احنا زهقنا من الكلام بقى يا محمد نفسنا بقى يبقى فى فعل ............ والله انا مش بثبت حد ولا متشائم
بس الحكاية زادة عن الحد واصبحت اوفر اوى ...............شبعنا كلام من السنة اللى فاتت
نفسنا بقى نعدى البر التانى للعقد المنيل ( قصدى المميز ) ونقتحم خط برليف المنيع دا
.
.
اللهم عليك بالظالمين يارب

kazamandr
28-10-2010, 12:48 PM
اخر خبر فى موضوع العقد المميز والتثبيت ان كل اللى امتحن الكادر ومميز 2008 هيتجدد القد بتاعهم سنه كمان اما مميز 2010 هيمتحن الكادر فى شهر 12 وكل اللى معاهم مميز وامتحنوا الكادر السنة اللى جاية كلهم هيتثبتوا سواء كان مميز 2008 او 2010 المهم يكون امتحن الكادر والاى سى دى ال
متخفوش
ان شاء الله خير اطمنوا
فى ناس لسه مش عارفه موضوع التجديد ده بس لسه هينزل الادارات
التجديد سنة من تاريخ 1 / 11 /2010 ولمده سنة وبعدها هيتم تثبيت كل العقود المميزة
اما بالنسبه اللى بالاجر العادى هيتميزوا قريب باذن الله

شعقول
28-10-2010, 06:25 PM
انا في مدرستي كان عندنا واحد جاي زياره من مكتب الوزير للتفتيش ودخل كل مكان في المدرسه وقال لزميله لنا بالعقد المميز انهم خلاص هيتثبتوا في خلال ايام ومقلش حكاية التجديد سنه بس سالها ان كانت امتحنت ولا لأ مش عارفه انا والله مش مستعجله بس نفسي اعرف اخرتها ايه:7:

kazamandr
29-10-2010, 12:10 AM
تابعى الاخبار من المواقع وهتعرفى ان كلامى مظبوط

29-10-2010, 01:33 PM
goldsea (You can see links before reply) You can see links before reply
عضو جديد

kazamandr (You can see links before reply) You can see links before reply
عضو جديد

شعقول (You can see links before reply) You can see links before reply
عضو جديد

اااااااااااااااااه يشباب طيب وزى العسل
ايه الكلام الحلو بتاعكم ده
والله بيزداد حبى ليكم كل يوم
او مره اسمع ناس احبهم كده من غير مشوفهم:38:

aa_mm
29-10-2010, 04:34 PM
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة winwaw You can see links before reply (You can see links before reply)
الزياره دى قديمه جدا اما الجديد بقى انى الوزير جاى لاداره حلوان الاسبوع الجاى وربنا يستر:28:]:39:

الصوصى
29-10-2010, 10:00 PM
[السلام عليكم ورحمة الله وبركاته انا محمد احمد من قنا معلم لغة عربية بعقد مميز

الصوصى
29-10-2010, 10:03 PM
اتمنى من اخوانى عرض كل ما هو جديد بخصوص التثبيت

29-10-2010, 10:52 PM
مفيش تثبيت فى الدوله يا استاذ محمد
لكن فى تعاقد افضل من المميز وهكذا

goldsea
30-10-2010, 12:52 AM
goldsea (You can see links before reply) You can see links before reply
عضو جديد

kazamandr (You can see links before reply) You can see links before reply
عضو جديد

شعقول (You can see links before reply) You can see links before reply
عضو جديد

اااااااااااااااااه يشباب طيب وزى العسل
ايه الكلام الحلو بتاعكم ده
والله بيزداد حبى ليكم كل يوم
او مره اسمع ناس احبهم كده من غير مشوفهم:38:

احبك الله العظيم الذى احببتنى فيه يا محمد...... ربنا يكرمك يا رب
وجمعنا على الخير دايما ......ويوسع رزقنا ويرحمنا بقى من ولاد .....التيت تيت ههههههه

شعقول
31-10-2010, 12:41 PM
اعتقد العضو المميز الاستاذ محمد عبد الفتاح عبد الهاد مش عجبو كلام الاعضاء الجدد بس احب اقولك ان اهم حاجه نطلع كل الكلام اللي في قلبنا ونسال ونفهم غير كده هنطق

شكرا

شعقول
31-10-2010, 02:14 PM
اما اخر اخبار التثبيت فان شاء الله عن قريب جدا الاكادمية بتتصل بكل اللي مخلص الورق حتى اللي لسه ماخدش الرخصه الدوليه بتتصل بيه للانتهاء منها وطبعا اكيد دا معناه انهم هيثبتوا اللي امتحن الكادر امال ليه بيتصلوا بيهم وبيبعتوا لهم على المدارس اللي شغلين فيها

خير ان شاء الله

هيما بس
31-10-2010, 04:45 PM
حمدين صباحى دعاهم إلى عدم دخول مواجهة مع رجال الأمن..

فض اعتصام الـ"100 معلم" من أمام الوزارة دون منحهم عقودا

الأحد، 31 أكتوبر 2010 - 17:16

You can see links before reply النائب حمدين صباحى
كتب حاتم سالم
You can see links before reply (You can see links before reply) You can see links before reply (You can see links before reply)
أجبرت قوة من الأمن المركزى التابع لمديرية أمن القاهرة 100 معلم بـ"الحصة" من محافظة كفر الشيخ، على فض اعتصامهم الذى بدأوه ظهر اليوم الأحد أمام وزارة التربية والتعليم بوسط القاهرة، وأكد المعلمون أنهم فوجئوا فى تمام الثالثة ظهراً بقوة من الأمن المركزى تجبرهم على التوجه إلى محطة مترو سعد زغلول تمهيداً للعودة لمحافظتهم.

وقال محمد عبد المقصود، المنسق العام لاعتصامات معلمى كفر الشيخ، إن الأمن دعاهم للرحيل عن مقر الاعتصام ودخل معهم فى مشادات لفظية لم ترتق إلى درجة استخدام العنف من جانب رجال الأمن وسط هتافات من المتظاهرين "واحد اتنين..الصحافة فين"، وأضاف أن حمدين صباحى، النائب بمجلس الشعب عن إحدى دوائر كفر الشيخ، أجرى اتصالاً هاتفياً بهم ودعاهم إلى عدم الدخول فى مواجهة مع رجال الأمن تمهيداً للتحضير لوقفة أضخم بوسط العاصمة يشاركهم فيها هو والنائب محمد عبد العليم داوود.

وأشار منسق الاعتصام إلى امتثال الأغلبية لرأى "صباحى" الذى وعدهم بتبنى مطالبهم بالانتقال من خانة "العقد المؤقت" إلى "المميز" قبل نهاية العام الدراسى الجارى، مضيفاً أن ما وصفه بإصرار مسئولى "التعليم" على عدم الاستجابة لهم سيدفعهم للاستمرار فى الاحتجاجات.

وكان 100 معلم ومعلمة من كفر الشيخ قد تظاهروا اليوم أمام الوزارة من أجل الحصول على عقود مميزة ثم أعلنوا تحويل مظاهرتهم إلى اعتصام مفتوح يليه إضراب عن الطعام، وتعد هذه هى المرة الثانية التى يفض فيها الأمن اعتصاماً لمعلمى الحصة أمام ديوان الوزارة خلال شهر واحد.

حاتم شوقى
31-10-2010, 09:37 PM
وكيل الوزارة بكفرالشيخ صرح لبرنامج الحياة اليوم فى اجابة على سؤال المذيعة كم عدد اللى سيحصلوا على عقود مميزة من 6500 معلم بكفرالشيخ قال وفقا للشروط اتوقع 40 % منهم فقط - سمعنا هذا الحوار الهاتفى فى حلقة الليلة على قناة الحياة

شعقول
01-11-2010, 01:23 PM
ربنا معاكم
المفروض منطلبش الحكومة بعقود مميزه لا المفروض يتم تعينا زي بقيت المدرسين والغاء كلمة بالحصه وبالتعاقد ويرجع التكليف هوه ده حقنا وحسبي الله ونعم الوكيل

حسبي الله ونعم الوكيل

01-11-2010, 02:30 PM
اقتباس:
اعتقد العضو المميز الاستاذ محمد عبد الفتاح عبد الهاد مش عجبو كلام الاعضاء الجدد بس احب اقولك ان اهم حاجه نطلع كل الكلام اللي في قلبنا ونسال ونفهم غير كده هنطق

شكرا

ليه بتفهمنى او بتفهمينى غلط كده
لا بقه اقرا موقفى فى هذا الموضوع
وانت هتعرف مين محمد عبد الفتاح

وشكرا على حسن الظن فيكم وسوء الظن فيه

شكرا

01-11-2010, 02:37 PM
اقتباس:

شكرا

ليه بتفهمنى او بتفهمينى غلط كده
لا بقه اقرا موقفى فى هذا الموضوع
وانت هتعرف مين محمد عبد الفتاح

وشكرا على حسن الظن فيكم وسوء الظن فيه

شعقول
01-11-2010, 04:18 PM
هوه مش سوء ظن هوه اختلاف راي على العموم حقك عليه
ومتعملهاش زعل كبير علشان احنا مستكفيين

بلاش شكرا

sorry

شعقول
01-11-2010, 04:28 PM
اطلب من كل المدرسين اللي بالحصة والتعاقد بانواعة

احنا عاوزين يكون طلبنا تعيين علطول لان ده حقنا مش مميز وبعدين يفكروا هيعملوا فينا ايه

احنا مش اقل من حد ليه يتم التعاقد معنا واحنا شغليين زي المدرسين المتعينين ويمكن احسن شويه

التعيين التعيين التعيين

goldsea
01-11-2010, 05:24 PM
اطلب من كل المدرسين اللي بالحصة والتعاقد بانواعة

احنا عاوزين يكون طلبنا تعيين علطول لان ده حقنا مش مميز وبعدين يفكروا هيعملوا فينا ايه

احنا مش اقل من حد ليه يتم التعاقد معنا واحنا شغليين زي المدرسين المتعينين ويمكن احسن شويه

التعيين التعيين التعيين

والله هو دا الكلام الصح جدا وعندك حق كل كلمة .........
والله احنا بشتغل احسن من المدرسين الاساسين ...انا من ضمن الناس اللى المدرس الاساسى مريح دماغى ورامى كل الشغل على .............والواحد مستحمل على الملليم اللى بنخدها
بس اقول اية ربنا على الظالم

شعقول
02-11-2010, 01:33 PM
التعيين التعيين التعيين

aa_mm
02-11-2010, 06:45 PM
وانا بضم صوتى لصوتكم فعلا احنا عاوزين نحس بالاطمئنان وانى لينا مستقيل مش بنشتغل ونتعب وناس تانيا واخده حقنا وكمان محسسنا اننا فى اى وقت ممكن ننطرد

شعقول
09-11-2010, 07:48 PM
ايه الصمت ده محدش عارف حاجه حد طيب قبض علشان شويه بيقولوا اننا هنقبض 104 وشويه بيقولوا 250 :7:

هيما بس
10-11-2010, 05:08 PM
اقتباس:
ايه الصمت ده محدش عارف حاجه حد طيب قبض علشان شويه بيقولوا اننا هنقبض 104 وشويه بيقولوا 250 :7:

بالنسبة للقبض احنا في الاسكندرية كانوا السنة اللي فاتت زودونا خلونا 300 رجعوا السنة دي رجعونا 104 و قبضنا فعلا 104 من بعد الزيادة فلا اظن ان هناك اي زيادة فية نقصان ماشي يحسبي الله و نعم الوكيل

mostafa22
12-11-2010, 06:10 PM
السلام عليكم
يوم الحد هايبقى اجازة ولا شغل بالنسبة للمدرسين

شعقول
14-11-2010, 06:35 PM
يا حمامة الحرم زوريهم وبعطر الكعبة عطريهم وبماء زمزم اسقيهم وعيد سعيد عليكم كل سنه وانتم بالف خير:17:

goldsea
16-11-2010, 01:48 AM
كل سنة وجميع الاعضاء بخير وبسعادة يارب.... ويارب يكرمنا بحق هذة الايام الكريمة ويحقق لكل واحد امانية ويكتب لنا السعادة دايما
كل سنة وانتم طيبين وعيد سعيد

داليا عبد الرحمن
17-11-2010, 12:43 PM
كل سنه وانتوا طيبين
عيـــــــــــــــــــــــــد سعــــــــــــــــــــــــــــــيد

safaa_ss
18-11-2010, 09:53 PM
كل عام وأنتم بخير

student life
30-11-2010, 06:19 AM
انا بسمع بقالى كام سنه يقولو فى شهر 12 هايتم تعيين المتعاقدين وبشروط تختلف كل عام

وحجتهم السنه دى فى تاجيل التعيين هى الانتخابات

بس من كتر ما بنسمع منهم اخبار كاذبه كل سنه ما بقتش اثق فى كلامهم واصدقه

شعقول
30-11-2010, 07:16 PM
الصبر مفتاح الفرج احنا صبرنا كتير اوي نصبر كمان شويه لحد ما نشوف اخرتها ايه:bosyht9:

داليا عبد الرحمن
30-11-2010, 07:47 PM
اقتباس:
الصبر مفتاح الفرج احنا صبرنا كتير اوي نصبر كمان شويه لحد ما نشوف اخرتها ايه:bosyht9:

"ان الله مع الصابرين"
واخرتها خير ان شاء الله

goldsea
11-12-2010, 12:52 AM
هو اية الى حصل للصفحة الناس كلها زهقت من الوضع ومحدش لية نفس للكتابة واللى اية
خلاص مكتوب علينا نسكت ونرضى بالوضع الحالى

حاتم شوقى
11-12-2010, 08:56 PM
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة goldsea You can see links before reply (You can see links before reply)
هو اية الى حصل للصفحة الناس كلها زهقت من الوضع ومحدش لية نفس للكتابة واللى اية
خلاص مكتوب علينا نسكت ونرضى بالوضع الحالى

ليس هناك اى جديد

MEMO123
12-12-2010, 02:42 PM
يااااااااااا صبر ايوب كان زادى الامل والصبر زوادى

ناجى اسماعيل عبد النبى
12-12-2010, 04:07 PM
انا من الاسماعيلية واخدت مرتبى حسب عدد الحصص 132 جنية

هيما بس
20-12-2010, 12:47 AM
ما هذا الصمت لا يوجد جديد؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ ؟؟؟؟؟؟؟؟

حاتم شوقى
22-12-2010, 08:30 PM
الصمت رهيب لكن السبب بسيط : لاجديد

ranooo78
28-12-2010, 09:43 AM
صباح الخير ياجماعه
انا مدرسه كمبيوتر خريجه معهد الدراسات التربويه تخصص كمبيوتر بعد البكالوريوس تربيه فنيه جامعه حلوان
اتخرجت من الدبلومه سنه 2002 شهر 5 ولاقيتهم بيقولولنا تشتغلوا مدرسين كمبيوتر في الحكومه قلنا ايوه قدمنا ورقنا واشتغلنا بالمكافاه الشامله من شهر 10 2002 وقالولنا هتتعينوا بعد 6 شهور واستنينا ومرت السنين تساق منا كثير وسابوا الحكومه وفلوسها هههههههههههههههه
وبعد 6 سنين شغل وطحن ومعامله سيئه من التوجيه ومديرين المدارس قالولنا لازم تتحولوا عقود مؤقته الي اتعملت سنه 2008 والا هنضطرد من الجنه هههههههههههههه
اتحولنا وامتحنت كادر ونجحت واخدت icdl ونجحت ومن شهر 11 2009 وبعد ماامتحنا الكادر واستنينا النتيجه ونجحنا في شهر 2 2010 قالولنا مبروك هتثبتوا وفضلنا نستنا ونستنا ونستنا ههههههههههههههههه ولسه هنستنا
معاكم ربنا ومعانا
واخرها الوزير قال قال هنثبت في شهر واحد في عيد المعلم 2011 وادينا هنستنا ههههههههههههههههههههههههه

شعقول
29-12-2010, 12:03 PM
انا مش عارفه ليه مفيش اي صراحه كل شويه نسمع كلام ومفيش اي فعل انا بقالي 3 سنين سنه بالحصه وسنتين بالمكافاه الشامله ومفيش اي جديد وكل شويه نسمع ان المميز جاي ومفيش اي جديد مع ان انا دفعة 2000 وجيد جدا وكلية تربية ومعايا icdl ومفيش فايده نعمل ايه تاني انا مضيه على ورقه ايام الكلية اني مسافرش الى اي دوله خلال خمس سنين يعني كان على ايامي التكليف بس مفيش اي مسابقة جت يعني لا يوجد جديد في ..........:)

شعقول
05-01-2011, 03:02 PM
مفيش غير الصمت ولا جديد
الكل يقول معايا يـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــار ب

Saeedlamloum
06-01-2011, 08:03 AM
ربنا حيكرمكم
وفى الاخر دى ارزاق يا جماعة

هيما بس
25-01-2011, 05:32 PM
مديريات التعليم تفتح باب تشغيل معلمين جدد حتى نهاية يناير

الثلاثاء، 25 يناير 2011 - 16:28
You can see links before reply وزير التربية والتعليم د.أحمد زكى بدر
كتب حاتم سالم
You can see links before reply (You can see links before reply) You can see links before reply (You can see links before reply)
قالت مصادر مطلعة بوزارة التربية والتعليم إن الوزارة فتحت الباب أمام المديريات التعليمية بالمحافظات لتشغيل معلمين جدد من خريجى كليات التربية أو الحاصلين على مؤهل تربوى سواء من سبق لهم العمل فى التدريس أو من لم يسبق.

وأوضحت المصادر أن فرص تشغيل المعلمين الجدد موزعة على المديريات التعليمية، وأن آخر ميعاد للتقدم 31 يناير، غير أن المصادر أشارت إلى أن نوع التشغيل غير "معلن" حتى الآن وإن اعتبرت أنه لن يخرج عن احتمالين هما العمل بالأجر أو التعاقد المؤقت.

وقال مسئول بـ"التعليم" إن اختيار من سيشغلون فرص العمل الجديدة سيتم وفق عدة اعتبارات أولها الحصول على المؤهل التربوى وثانيها التقدير الحاصل عليه المتقدم فى الشهادة الجامعية وفى حالة تساوى التقديرات سيتم الاحتكام إلى المجموع التراكمى.

وأكد المصدر أن الوزارة تحاول من خلال فرص التشغيل الجديدة سد العجز فى المديريات خاصةً فيما يتعلق بأعداد مدرسى مواد الأنشطة، وأضاف أن ميزانية التشغيل وصلت إلى المحافظات، موضحاً أن المعلمين الجدد لن يؤثروا على من يعملون بالحصة حالياً.

شعقول
25-01-2011, 05:46 PM
انا قرتها على اليوم السابع بس يعني هيعملوا معانا ايه هيدونا مميز ولا مش هناخد حاجه

هيما بس
26-01-2011, 05:18 PM
لا طبعا شكل كده مفيش مميز خلاص يعني هوه قبل كده قال مش حخلي مسميات غير معلم مساعد و معلم رجع تاني في كلامه و خلى تعاقد مؤقت تاني و بالحصة لنا الله مفيش فايده خلاص كل سنه نقول اللي بعدها وهكذا